מגיפת הקורונה אמנם ממשיכה להתפשט ברחבי העולם, אך הנחיות משרד הבריאות על חובת בידוד למשך 14 יום לנוסעים המגיעים מהמזרח הרחוק הנן "מחוררות" בפועל. ל"מעריב אונליין" נודע כי נוסעים שהגיעו לנמל התעופה בן גוריון ונדרשו לשהות בבידוד בבתיהם, לא היו עם מסיכות ונסעו ברכבת, באוטובוסים ובמוניות. כמו כן, נוסעים שהגיעו בטיסה מבנגקוק יצאו ללא מסיכות ליצירת בידוד ועלו לרכבת בדרכם לבידוד במשך 14 יום.

"אני נוסע עם עוד מאות נוסעים לבידוד בבית, אבל אף אחד לא הורה לי שלא לעלות על הרכבת ולא הציעו לנו הסעות מיוחדות", סיפר נוסע שחזר לארץ.

התופעה מעוררת חששות בקרב נוסעים שלא חזרו מהמזרח, או כאלו שהגיעו כדי לצאת לטיסות ליעדים שונים בעולם. "מדברים על בידוד, אבל כולם מתערבבים. אם ההנחיה רצינית, שיישמו אותה", דרש נוסע שהיה בסמוך לנוסעים ששבו מהמזרח.

ברשות האוכלוסין וההגירה הבהירו שהנושא אינו תחת סמכותם. "אתמול הופצה הודעת משרד הבריאות על הרחבת המדינות אשר מי שמגיע מהן נדרש לבידוד, אבל זה לא בתחום אחריותנו", ציינו ברשות.

לא עוטים מסיכות בנתב"ג. צילום: אבשלום ששוני
לא עוטים מסיכות בנתב"ג. צילום: אבשלום ששוני

בסוגיית הטיפול בשבים מטיסות מהמזרח בביקורת הגבולות, אמרו ברשות האוכלוסין: "אנו ממתינים למכתב ממנכ"ל משרד הבריאות בנושא וכאשר נקבל את המכתב, נפרסם הודעה מסודרת בנושא ביקורת הגבולות. כרגע, נכון  לדקה זו, ההנחיות מתייחסות למי שמגיע מסין. אנו ממתינים להמלצות מסודרות.

צפירת הרגעה

פרופ' ליאוניד אידלמן, נשיא ההסתדרות הרפואית העולמית התייחס לבהלת נגיף הקורונה בתוכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM והרגיע: "זה נגיף מאוד מדבק, אבל לא קטלני. צריך לעשות תשאול ומדידת חום בכניסה לישראל".

מדינת ישראל הכי מחמירה מבחינת ההנחיות שלה בנוגע לנגיף הקורונה מכל מדינות העולם.
"דיברנו לפני כמעט חודש אחרי ההחלטה שכל אדם שמגיע מסין בטיסה ישירה צריך לשבת בבידוד 14 ימים. מה עם אדם שמגיע לארץ מסין דרך קזחסטן, גיאורגיה או ירדן? איך אנחנו יודעים אם הוא מדבק? אנחנו לא יודעים. אני אמרתי ואני חוזר ואומר, מה שצריך לעשות זה תשאול ומדידת חום בכניסה לארץ, גם בנתב"ג וגם בנמלי הים, רק אם מגלים שמישהו נדבק אז צריך לשים אותו בבידוד".

אבל החום יכול לעלות רק מאוחר יותר למרות שהאדם נדבק בפועל.
"בגלל זה צריך לרשום כל אדם שהיה במקום כמו סין, לעקוב אחריו, להתקשר לבדוק את מצבו. התסמינים הראשונים הם צמרמורת, עליית החום ושיעול, יש סיכוי קטן מאוד שאדם שלא חווה את התסמינים ידביק אדם אחד. לעומת זאת, צריך ללמד אנשים איך להשתעל למרפק, איך לרחוץ ידיים במשך 20 דקות, להתרחק מאדם שמשתעל למרחק של שני מטרים, לפעמים מטר אחד מספיק. אתם מאמינים שאנשים שחזרו מתאילנד, אלפי ישראלים ישבו במשך שבועיים בחדר בלי קשר עם משפחתם? לפי הפרסומת אסור ליצור מגע עם בני משפחה, איך אפשר לעשות את זה? 'תפסת מרובה לא תפסת'".

אז התשדירים וההנחיות לא באמת יעילים?
"בסופו של דבר יותר טוב לתת הוראות מלא לתת. מכלילים את כולם מתוך שיקולים לא ברורים, במקום להיות ממוקדים ולשתף אנשים. להתקשר אליהם פעם ביום ולבדוק אם הם מרגישים טוב ואם עלה להם חום".

זה באמת כזה מסוכן? אנחנו לא היסטריים מדי?
"זה נגיף חדש מאוד מדבק, זה לא נגיף מאוד קטלני. יש כמעט 30 מדינות לפחות שנגיף הקורונה לא נמצא בהן ואנחנו ביניהן, ויש 25 מדינות שיש בהן את הנגיף. עם טיפול נכון מחוץ לסין הרבה אנשים הבריאו, אנחנו יודעים על חמישה שמתו כתוצאה מהנגיף, המספרים מתעדכנים, אבל עדיין רואים שהתמותה לא גבוהה מאוד מחוץ לסין. אנשים צריכים לדעת שדואגים להם, ששואלים אותם אם יש להם חום, שאם אדם חלה ידאגו לו בבית חולים ואפשר עם טיפול תומך להציל הרבה חיים. אני חושש שאנשים יפחדו, לא ידווחו, לא יהיו בהסגר ולא יקבלו טיפול בזמן הנכון".