בהלת הקורונה ממשיכה לתת את אותותיה במערכת הבריאות הישראלית. בתוך כך, הפרקליטות ערערה אתמול בבית הדין לעבודה בחיפה, כנגד הכרזת ההסתדרות במרחב גליל מערבי, על מנת למנוע שביתת עובדים. הערעור מגיע בהמשך לסכסוך העבודה בין המרכז הרפואי לבין עובדי המנהל והמשק, זאת בשל דרישתם כלפי הצוות לפעול במתכונת שבת. מספר מעורבים, ביניהם יו"ר ההסתדרות במרחב וכן מנהל המרכז הרפואי התראיינו בנושא ב-104.5FM, בתכנית "לא דופקת חשבון".

עם זאת, בהודעה שפורסמה מטעם המרכז הרפואי נאמר כי השביתה תצא לפועל, ובמהלכה ייערכו אך ורק ניתוחים דחופים, ואילו ניתוחים אחרים יידחו או שיעברו לוועדת חריגים במקרה הצורך. בנוסף צוין כי השביתה לא תחול על המחלקה האונקולוגית והמכון האונקולוגי, פגיה, דיאליזה, חדר מיון, יחידות טיפול נמרץ, חדרי לידה והיחידה להפריה חוץ גופית.

הסיבה הרשמית לנסיונות למניעת השביתה מצד בית החולים היא מצוקה קשה בכוח אדם, זאת לצד היעדר תקנים. מנגד, טוענת ההסתדרות כי לאורך תקופה ארוכה, התקבלו בידיהם הבטחות שווא להעביר עובדים מתאגיד הבריאות למעמד של עובדי מדינה, מתן שעות עבודה בניגוד לחוק של שבעה ימים בשבוע וכן הלאה. העובדים מצידם, טוענים כי אינם עומדים בעומס ובקושי יוצאים לחופשות בסופי שבוע.

ד"ר מסעד ברהום, מנהל המרכז הרפואי לגליל, הצהיר במהלך הדיון בעניין כי הוא מתנגד להליכים וכן לטענות עובדי המנהל והמשק, זאת בטענה כי התפרצות נגיף הקורונה היא תנאי מספק לאי קיום השביתה מצידם.

אשר שמואלי, יו"ר ההסתדרות במרחב, התייחס לסכסוך ואמר כי "אנחנו לא ניתן למצב להמשך, משום שיש הסכם קיבוצי. לבית החולים היו ארבע שנים כדי להתארגן על העברת הסטטוס של העובדים ולהכריזם כעל עובדי מדינה. מצד שני, מבחינת הוראות שניתנו ברמת המדינה ומשרד הבריאות, נאמר לנו כי לא ניתן לשבות, זאת בשל התפרצות הקורונה".

עוד הוסיף "התחייבנו שלא תהיה שביתה, ושנפעיל את בית החולים במתכונת שבת. בית הדין לא נתן צו מניעה לפרקליטות, וסכסכוך העבודה בתוקף. אם לא תהיה החלטה עד מחר בבוקר, וכל להשבית את בית החולים. העומסים בלתי ניתנים לתיאור".

יוסי יהודה, חבר ועד במנהל ובמשק, הגיב בתקיפות והביע את מורת רוחו להחלטה, כשאמר כי "יש עובדים שעובדים שבעה ימים בשבוע. הגשנו דוחות נוכחות של העובדים, באגף התקציבים ראו את זה והתעלמו. אני המום מכך שאתמול בחרו להעלות את נושא הקורונה, ומנעו מאיתנו לצאת לשביתה".

"אנחנו מבקשים כוח אדם לצרכי ניקיון, כדי למנוע זיהומים, ואנחנו לא מקבלים תשובות. כשהשופט שומע על שביתה של רופאים או אחיות - זה פחות חמור. כששומעים על היעדר ניקיון שיכול לגרום לזיהומים? פשוט מפחדים ולא לוקחים אחריות".

מהמרכז הרפואי נמסר בתגובה כי "השביתה כפי שאושרה, נסובה סביב אי קיום החלטה לקליטתם של עובדי מינהל ומשק המועסקים שלא דרך המדינה.בית הדין לעבודה התיר לוועד עובדי מינהל ומשק לשבות למשך 48 שעות, החל ממחר. לצערנו, אין בידי המרכז הרפואי לגליל הסמכות לקלוט עובדים אלו. אנו מצרים על הפגיעה בשירותים הניתנים לתושבי האזור, ומקווים שהגורמים האמונים על קיום ההסכם ומימושו, יביאו מצב זה לכדי פתרון בהקדם האפשרי".