עסק שנקלע למשבר, חברה שמתחילה הליך פירוק או מעסיק שפשט את הרגל - בכל המקרים האלה, מדובר בבשורה קשה לכל הנושים. עם זאת, על העובדים נוחתת המכה החזקה מכולן: לא רק שהם מאבדים את מקום העבודה והעובדים ולא מקבלים את שכרם וזכויותיהם ונגדע מטה לחמם; פעמים רבות, הם מאבדים הרבה כסף וזכויות מגוונות. 

החדשות הטובות: המדינה מגנה על העובדים הללו - ונותנת להם רשת ביטחון (גם אם חלקית), בהענקת פיצויים וזכויות סוציאליות "במקום" המעסיק. בכתבה זו, נסקור אפוא את תחום הפיצויים מביטוח לאומי, לעובדים של מעסיק המצוי בחדלות פירעון או בחברה שמצויה בהליך פירוק.

למה זכאים עובדים בעסק שנקלע לקשיים?
לרוב, קשיים כלכליים של עסק משפיעים בהדרגה על כל המעורבים: ספקים, לקוחות ועובדים. ההשלכות של הקשיים הכלכליים של העסק על העובדים הן השלכות קשות. אין זה משנה באיזה "סוג" עסק מדובר (תאגיד או "סתם" עסק). במקרים רבים, העסק קורס לאיטו ובהדרגה: העובדים אינם מקבלים שכר, לעתים במשך חודשים ארוכים. במקביל, זכויות נוספות נגזלות מהם. 

המעסיק או החברה שנקלעים לקשיים הופכים ל"חייב". כל מי שזכאי לקבל כסף מהמעסיק/ החברה - הופך לנושה. הליך זה מציב את העובדים במקום קשה ביותר: הם הופכים לנושים.

מה עשוי לקרות לעובדים כאשר מקום העבודה שלהם נקלע לקשיים כלכליים?
גורל העובדים תלוי בהיקף המשבר. על פי רוב, העסק נסגר בהדרגה או באופן פתאומי או שהחברה מתפרקת. בשלב זה, מתחיל הליך "כינוס נכסים": כל נכסי החייב מכונסים ונמכרים, הכסף עובר לקופה אחת, שמנוהלת על ידי מפרק או נאמן ("קופת הפירוק"). מקופה זו, מחולקים כספים לנושים לפי סדר. במקרים רבים, החייב חדל פירעון: אין הרבה נכסים לכנס ואין נכסים למימוש ומכירה. קופת הפירוק ריקה ומדולדלת. כלומר בפועל, אין בקופה מספיק כסף, כדי לפדות את מלוא החובות של המעסיק לכלל הנושים ובכללם העובדים.

ומה אז? העובדים הופכים לנושים?
כן. לאחר התחלת הליך הפירוק של החברה /ואו הליך חדלות הפירעון של המעסיק (פשיטת רגל, בקשה להפטר בהוצל"פ) - משתנה מעמד העובדים. הם הופכים לנושים בעלי מעמד מיוחד. 

אין זה משנה האם העובדים פתחו בהליך (הגישו בקשה לפירוק החברה וכו') או ש"הצטרפו" לתביעה שהגיש גורם אחר. בכל מקרה בו החל הליך כזה, העובדים הופכים באופן מידי לנושים. לא "סתם" נושים, אלא נושים בעלי זכות קדימה.
לפניה ישירה אל משרד עו"ד גיל בר - אורן לוי, לחץ/י כאן

מהי המשמעות של נושים בעלי זכות קדימה?
נושים בעלי זכות קדימה מכונים גם נושים "מובטחים". המשמעות היא שהם יהיו זכאים לקבל את כל מה שמגיע להם מבעל החוב (עסק, חברה, מעסיק וכו') לפני נושים "רגילים". כדי להבין את המצב, ניתן לדמות את כל הנושים כרשומים ברשימה ארוכה. המיקום ברשימה משנה את התור, שמתקיים לפי סדר מסוים. כל נושה מקבל את חלקו מקופת הפירוק של החייב, לפי התור. 

העובדים ניצבים אמנם בקדמת התור הארוך של הנושים, אבל הדבר אינו מבטיח כי יקבלו מה שמגיע להם, מהסיבה הפשוטה שקופת הפירוק מתרוקנת לפני שמגיע תורם. זהו מקרה מצער ונפוץ בישראל: עובדים רבים מפסידים ממון רב, מאחר שמקום העבודה שלהם קרס כלכלית. זוהי מכה קשה לעובדים. רבים מהם כלל אינם מודעים לכך שיש אור בקצה המנהרה וכי המדינה מגנה עליהם בנסיבות אלה, בעזרת המוסד לביטוח לאומי, שעשוי לפצות אותם.

כיצד המוסד לביטוח לאומי מפצה עובדים שהמעסיק שלהם התמוטט כלכלית?
פרק ח' לחוק הביטוח הלאומי שכותרתו "ביטוח זכויות עובדים בפשיטת רגל ובפירוק תאגיד" קובע כי במקרים בהם המעסיק פשט רגל, או החברה שבה עבד העובד התפרקה - יהיה העובד זכאי לקבל כמעט את כל מה שמגיע לו מהמוסד לביטוח לאומי. החוק קובע כי כדי שהעובד יקבל מביטוח לאומי כספים שהמעסיק חייב לו, קיימים מספר תנאים שצריכים להתקיים.

מהם התנאים לקבלת החזר חובות מעסיק מביטוח לאומי?
התנאי הראשון הוא שהמעסיק פשט את הרגל או החל הליך פירוק של החברה. לפיכך, במקרים שבהם לא החל הליך כאמור - על העובדים להתחיל וליזום הליך זה. התנאי השני הוא שניתן צו פירוק או צו פשיטת רגל. התנאי השלישי הוא שאושרה תביעת החוב של העובדים. 

אם כל אלה התקיימו והעובדים אינם מצליחים לקבל מקופת הפירוק את מה שמגיע להם, הם רשאים לפנות למוסד לביטוח לאומי ולתבוע ממנו את המגיע להם.

מה יכולים העובדים לקבל מהמוסד לביטוח לאומי, במקרה שהמעסיק שלהם הפך לחדל פירעון?
העובדים רשאים לקבל: שכר עבודה, פדיון ימי חופשה, דמי הבראה, תשלומי פיצויים, הפקדות לקרן פנסיה וקופות גמל שלא הועברו, בכפוף לתקרה הקבועה בחוק. נכון להיום, עובדים שהפכו לנושים יכולים לקבל פיצויים עד לסך של 141 אלף שקלים מהמוסד לביטוח לאומי, בגין חובות שלא נגבו מהמעסיק שלהם, שהפך חדל פירעון.

לסיכום
עובדים שהופכים לנושים של מקום העבודה שלהם צריכים לפעול בחכמה וביעילות, כדי לקבל מה שמגיע להם. בשלב ראשון, עליהם לפנות לייעוץ משפטי ולבחון האם כדאי להם להתאגד כנושים ולהגיש תביעה לפשיטת רגל או פירוק (או להצטרף לתביעה קיימת). בהמשך, משניתן צו הפירוק ותביעתם כנושים אושרה - במקרה שלא קיבלו את המגיע להם - יוכלו העובדים לתבוע פיצויים מהמוסד לביטוח לאומי ולצמצם את הפגיעה הקשה בהם, עקב התמוטטות המעסיק.

עורך הדין אורן לוי (צילום: משרד עורכי דין גיל בר - אורן לוי)
עורך הדין אורן לוי (צילום: משרד עורכי דין גיל בר - אורן לוי)

משרד עו"ד גיל בר - אורן לוי עוסק בדיני עבודה, דיני משפחה, נזקי גוף ותביעות ביטוח. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לדיני עבודה וזכויות עובדים LawGuide.