לאחר שהרמטכ"ל רב אלוף אביב כוכבי הכריז על יציאה לדרך של התוכנית הרב שנתית - 'תנופה' בשבוע שעבר, היום (רביעי) מעדכנים בצה"ל על השינויים הצפויים במטה הכללי.

במרכז ההחלטות, האלוף שימונה לפקד על זירת איראן, תפקיד חדש יקבל לידיו האלוף המיועד גם אחריות, ופיקוד על חטיבת קשרי החוץ של צה"ל והחטיבה האסטרטגית, הנמצאות היום תחת אגף התכנון של צה"ל. 

אגף התכנון בצה"ל ישנה את שמו לאגף בניין הכוח, ויעסוק בכוח האסטרטגי של הצבא, בהיבטי כוח האדם ואמצעי הלחימה. מפקד המכללות הצבאיות האלוף איתי וירוב, ימונה בנוסף לתפקידו למפקד פיקוד העומק ויחליף בקיץ את מפקד העומק הנוכחי, האלוף מוני כץ. מספר האלופים במטה הכללי ישאר על כנו, כאשר השינויים והמינויים הצפויים יכנסו לתוקף בקיץ הקרוב.

דובר צה"ל תת אלוף הדי זילברמן, אמר היום בשיחה לכתבים הצבאיים כי הרמטכ"ל סיכם היום את השינויים הצפויים במטה הכללי. בצה"ל טוענים כי השינוי יאפשר למפקד בניין הכוח המטכ"לי לחזק את הקשר עם התעשיות הבטחוניות ולבצע מעקב אפקטיבי יותר אחר שורה של פרויקטים הקשורים לשדה הקרב.

השינוי השני שבוצע הוא ההחלטה להקים אגף חדש שיעסוק באסטרטגיה והתמודדות מול איראן, והוא יכלול בתוכו את החטיבה האסטרטגית ואת החטיבה של קשרי החוץ שנמצאים היום תחת ראש אגף ותכנון.

במרכז העיסוק של האלוף בתפקיד החדש ירכז את העיצוב והתיכנון של המערכה מול הזירה האיראנית, חשוב להדגיש כי האלוף שיפקד על האגף, לא יפעיל את הכוח במערכה מול איראן, אלא מדובר במפקדה לצורך עיצוב ותכנון המערכה, הפעלת הכוח תבוצע בהתאם למקובל היום. "צו השעה הוא שיהיה אלוף שמוגדר כמי שעוסק בסוגיה האיראנית וזו תהיה משימתו המרכזית", נמסר מדובר צה"ל.

ההחלטה השלישית במסגרת התכנית, נוגעת למפקדת העומק, שתשאר כפי שהיא, אך מפקד המכללות הצבאיות יהפול להיות גם מפקד פיקוד העומק. השינויים יכנסו לתוקף בקיץ 2020, ומצה"ל נמסר כי "נסיים עד המועד הזה את עבודת המטה בתוך האגפים השונים".

"לא עלינו בכמות האלופים במטה הכללי, אבל אנחנו חושבים שזה יביא למיצוי טוב יותר של עבודת המטכ"ל. השינויים אושרו על ידי שר הביטחון נפתלי בנט, אך לא עברו עדיין את אישור הממשלה והקבינט" נמסר מצה"ל.