בית דין לערעורים בהולנד קבע שרוסיה חייבת לשלם פיצויים של 50 מיליארד דולר לבעלי המניות העיקריים של ענקית הנפט יוקוס, ובראשם מיכאיל חודורקובסקי, על "הפקעה בלתי חוקית של ההשקעות שלהם". ברוסיה מיהרו להבהיר כי הם יערערו פעם נוספת.

בשנת 2003, השתלט השלטון הרוסי בהובלתו של הנשיא ולדימיר פוטין על יוקוס, שהייתה חברת הנפט הגדולה ביותר במדינה, והחרים את נכסיה שנמכרו ברובם לחברת רוסנפט הממלכתית. 

הבעלים מיכאיל חודורקובסקי, שהיה האיש העשיר ברוסיה ובאירופה, נעצר על פשעים כלכליים ונידון למאסר. הוא קיבל חנינה בסוף 2013 ועזב את המדינה, ומאז הוא אחד המבקרים הבולטים של משטר פוטין. איש העסקים, לאוניד נבזלין, ששימש סגן יו"ר חבר המנהלים, עלה לישראל והוא בין השאר המייסד של המגזין "ליברל" ובעל מניות בעיתון "הארץ". 

בשנת 2014, קבע בית הדין לבוררות שעל רוסיה לשלם פיצויים של 50 מיליארד דולר לבעלי המניות העיקריים. "המדינה ביצעה התקפה כוללת על יוקוס ועל הבעלים במטרה לגרום לפשיטת רגל של יוקוס ולהקצות את נכסיה, ובמקביל לכלוא אדם שהראה סימנים שהוא עומד להיות מתחרה פוליטי", נכתב בפסיקה. 

בית משפט מחוזי בהאג קיבל בשנת 2016 את הערעור הרוסי וקבע שאין בסיס לפסיקה מאחר שלבית הדין אין סמכות שיפוטית על מקרה שמבוסס על אמנת נפט שלא אושררה על ידי הרוסים. אולם כעת דחה בית הדין לערעורים את ההחלטה והשיב את הפסיקה המקורית על כנה. 

"זה ניצחון לשלטון החוק", אמר טים אוסבורן, מנכ"ל GML, חברת האחזקות הפיננסיות שהוקמה על ידי חודורקובסקי בשנת 1997 והייתה בעל המניות העיקרית ביוקוס. "בתי המשפט העצמאיים של דמוקרטיה הראו את ההגינות שלהם וסיפקו צדק. קלפטוקרטיה ברוטלית נאלצה לתת דין וחשבון".