79 בני אדם נוספו ששהו על ספינת הקורונה נדבקו הבוקר בווירוס. לקראת שחרורם של הישראלים מהספינה, שהחל היום, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר היום (רביעי) בביקור בבית החולים שיבא-תל השומר, כי "יש טענות לגבי היערכות יתר, אני מעדיף ומורה על היערכות יתר מאשר היערכות חסר. אני מבקש משר האוצר לפצות את העסקים שנפגעים, למשל חברות תעופה וכל גוף אחר. אנחנו פה באירוע של כוח חיצוני ואנחנו חייבים כמדינה לטפל במי שנפגע בעניין הזה, גם באזרחים שנדבקים ודורשים טיפול מיוחד וגם כמובן בעסקים".

"אני סיירתי עכשיו במתקן הבידוד הזה, הוא מרשים מאוד", אמר נתניהו בפתח דבריו. "הוא משתמש בטכנולוגיות ושיטות חדשניות כדי להגיע לבידוד מקסימלי, כמובן שאנחנו מקווים שאף אחד מהישראלים שחולצו מהספינה הנגועה - לא נגוע. הם מחולצים לאחר מאמצים גדולים של משרד הבריאות, משרד החוץ וממשלת ישראל. המדיניות שלנו היא למנוע ככל האפשר או לדחות ככל האפשר את כניסת הנגיף לישראל. עד עכשיו ככל הנראה הצלחנו. יש טענות לגבי היערכות יתר, אני מעדיף ומורה על היערכות יתר מאשר היערכות חסר. זה הדבר המרכזי שאנחנו עושים כאן. זה המפגש הגדול השני, אבל אנחנו נפגשים כל הזמן ומתעדכנים. אני מדגיש שוב - היערכות יתר עדיפה על היערכות חסר". 

"בנוסף לזה", המשיך רה"מ, "אני מבקש משר האוצר לפצות את העסקים שנפגעים, למשל חברות תעופה וכל גוף אחר. אנחנו פה באירוע של כוח חיצוני ואנחנו חייבים כמדינה לטפל במי שנפגע בעניין הזה, גם באזרחים שנדבקים ודורשים טיפול מיוחד וגם כמובן בעסקים. אנחנו נעשה כל מה שצריך, עם יד בטוחה על ההגה, ואני חושב שאזרחי ישראל צריכים לדעת שיש כאן מערכת רצינית, לדעתי מן הטובות אם לא הטובה בעולם שמטפלת בתופעה הזאת". 

את דבריו חתם באומרו כי "אנחנו עדיין לא יודעים לאן פני המחלה, אנחנו לא יודעים אם יש פה מגפה רחבה, מה שנקרא Pandemic או שיש פה משהו יותר מוגבל, כמו שאנחנו מכירים בשפעת או בסארס. אנחנו איננו יודעים ולכן אנחנו נמשיך בהיערכות היתר הזאת עד שהדברים יתבהרו, ואולי גם לאחר מכן".

בנם של הישראלים ששוחררו מהספינה: "מודאגים"

קובי בן שבת, בנם של שני הישראלים היחידים ששוחררו עד כה מהאונייה העוגנת ביפן, סיפר בגלי צה"ל להכנות לקראת שובם, והדגיש כי "למרות שההורים שלי ירדו, אנחנו עדיין מודאגים לבני המשפחה שעדיין נמצאים על הסיפון. נשמנו לרווחה אולי ל-5 דקות. הם נמצאים כרגע במלון, לא הסתכלתי בדיוק איפה הוא נמצא". 

הם אמורים להיות בבידוד?
"לא, אין שום בידוד. מבחינת היפנים, אתה כשיר. כלומר, אתה יכול להסתובב ביפן כאוות נפשך. המגבלות מגיעות כשמדובר באזרחים מאוסטרליה, ישראל, ארה"ב. מבחינת יפן, הם יכולים להסתובב בעיר, אבל מן הסתם ההורים שלי רוצים כרגע קצת מנוחה ולנשום אוויר צח". 

מתי הם יעלו לטיסה חזרה לארץ?
"הטיסה מחר ב-9 בערב, שעון יפן. אנחנו מקווים שעד אז כל הישראלים יירדו מהאוניה וכולם יעלו ביחד למטוס".

החדרים המבודדים בבית החולים שיבא תל השומר הממתינים לשבים (צילום: אבשלום ששוני)
החדרים המבודדים בבית החולים שיבא תל השומר הממתינים לשבים (צילום: אבשלום ששוני)

הסבירו להם מדוע הוציאו רק אותם ויתר בני המשפחה נותרו על הספינה?
"זה יותר לוגיסטי, אני לא חושב שיש משהו אחר. היה עוד זוג שהיה צריך לצאת, וברגע האחרון הם לא יצאו. אנחנו מקווים שכולם ייצאו בהקדם". 

כשההורים יחזרו ארצה יהיה חיבוק או שתשמור מרחק?
"לא נוכל לחבק אותם, הם ייכנסו להסגר ל-14 יום בשיבא, אנחנו לא רוצים להיכנס גם להסגר ושיקרה משהו למישהו במדינת ישראל".