חשיפת 103FM: צעיר ישראלי בשם תומר, אשר מתגורר בכפר קטן במחוז חוביי בסין, ממנו התפשט וירוס קורונה הקטלני, שם הוא לומד קונג פו, חולץ מהמחוז באמצעות שיתוף פעולה בין ישראל ואוקראינה, כך סיפר שגריר ישראל בסין, צבי חפץ, בתוכניתם של בן כספית ואריה אלדד.

"יש בחור ישראלי, שהוא נסע לכפר קטן בפרוביזת חוביי ללמוד קונג פו. בא האסון של הקורונה והוא נתקע שם. השגרירות הייתה בקשר איתו, בחורה בשם רוני אברמסון בחור בשם רוני מדזיני יונתן צדקה חבר' שפשוט עושים ימים כלילות יצרו קשר איתו והחזיקו אותו נפשית. נודע לנו שעומד להגיע מטוס אוקראיני כדי לחלץ אזרחים אוקראינים מווהאן לאוקראינה. הבחור שלנו ששמו תומר החליט שהוא לומד קונג פו שמה.

"החבר'ה יצרו קשר עם השגרירות האוקראינית והם אמרו שאנחנו חברים ויעזרו לנו. מה שקורה נכון לעכשיו זה שהבחור שלנו הצליח לעובר את כל המחסומים, זה דרש תיאום עם בייג'ינג, עם מחוז חוביי ועם הכפר שלו.

איפה הוא עכשיו?

"הוא נמצא בבורדינג לעלות למטוס שיביא אותו לאוקראינה שם הוא יישאר בבידוד במשך 14 יום בתיאום עם שלטונות אוקראינה. זה המקום להודות לממשלת אוקראינה ולשגרירות שלנו בקייב שסייעה. זה סיפרו מאוד יפה. שווה בשביל זה להיות פה, איך אומרים 'המציל נפש אחת'".

נתקלת בעוד קטעים כאלה?

"יש לנו עוד בחור בווהאן עם כל מני בעיות בירוקריוטיות שאנחנו מנסים לחלץ אותו. יש עוד בחור אחר שלומד טאי צ'י וגם שם היה סגר כבד מאוד והצלחנו ליצור קשר ולשלוח לו רכב שייקח אותו מהכפר שלו לעיר הגדולה. בכל מחסום זה סינים שמאוד חשוב להם, המחסומים האלה הם לטובה אבל כשאתה רוצה להוציא מישהו לך תסביר לסיני שהוא ישראלי שנוסע באישור לשדה התעופה. זה מה שנותן לנו את התענוג הזה להיות כאן".

גם בסין אם אתה עולה ואומר צביקה חפץ שלח אותך זה עובד?

"זה עובד תמיד, אם אתה מגיע למחסום, תעשה פרצוף חשוב ותגיד צביקה חפץ שלח אותך".

איפה עומד הסיפור עם הוירוס? יש דיווחים שהולכים ומשתלטים על זה.

"זה מגיפה שיכולה להתפשט בעולם, אם לא השלטון הסיני שעושה את המאמצים ומצליח היום לסגור מאות מיליונים ולפקח כמעט על כל אחד כדי בודד את הוירוס, זה היה מתפשט. אם זה ייעצר ואנחנו מקווים שזה ייעצר זה הודות להם. יש לך היום סדר גודל של 230 מיליון סינים שעוד לא חזרו מחופשת ראש השנה שלהם הביתה. וצריכים להביא אותם לאט ובצורה מדורגת, זה מבצע מטורף.

והם בחצי סגר.

"יש מקומות של סגר מלא.  אם אתה מגיע לבייג'ינג היום אתה נכנס ל14 יום בידוד כמו גדול. הסגן של יונתן טסקה נסע לארץ ונכנס לבידוד של 14 יום. הוא ייגמור אותו, יחזור לפה וייכנס לבידוד גם בייג'ינג".

יש מצד אחד דיווחי אימיים על מה שקורה בווהאן ולעומת זאת יש דיווחים אחרים שהכל בשליטה והסינים שולטים במצב וגם באווהאן מתקיימים חיים. מה האמת?

"מה ההבדל בין היום לבין מגיפת הסארס לפני 17 שנה. ההבדל הוא שהיום יש מיליארד וחצי סמארטפונים. קל לעשות דיסאינפורמציה ופייק ניוז. אם היו זוועת אתה לא יכול להסתיר את זה. אני חשוב שהאינפורמציה שאנחנו מקבלים היא נכונה. זה שמנסים לאכוף בצורה ברורה ונחושה, זה נכון. אבל כשאתה מדבר על מיליארד וחצי אנשים שאתה רוצה לבודד אותם – אתה חייב לנקוט באמצעים. זה לטובת סין ולטובת העולם כולו ולטובת ישראל. העובדה שזה לא הגיע לישראל סימן שמנסים לעצור את זה.

השלטונות מכים על חטא שבשבועות הראשונים הם ניסו לטייח את מימדי המגיפה?

"הנושא הזה פרץ לתודעת הציבור בסוף ינואר. הווירוס הוא מתחילת ינואר".

היה רופא בדצמבר אמר שמתפרץ משהו והוא בעצמו מת.

"אני רק אומר בפרסומים ובדיווחים שהתפרסמו בעולם כבר מתחילת ינואר היה ידוע שיש וירוס. בסוף ינואר זה התפרץ לתודעה הציבורית. בכל מצב לוקח זמן לעכל את המצב. אני חושב שמה שקרה פה, זה בין הזמן שעיכלו מה שקורה עד שזה הגיע לתודעה בעולם היה יחסית לא ארוך. זה התחיל בתחילת ינואר ולקראת סוף ינואר כל העולם עמד על הרגליים והיו דיווחים שזה קורה.

מה עם בייג'ין העיר חיה או שגם שם יש בידוד ועוצר?

"בבייג'ין היום זה לא יום כיפור אבל זה שבת בבוקר. אני מסתכל מהחלון על הצומת ורואה 2-3 מכוניות. זה לא בייג'ין שאני מכיר, העיר התוססת והשוקקת. המרכזים סגורים ויש כמה מסעדות בודדות שפתוחות ואסור לשבת יותר מ-2 בשולחן. אבל עוד פעם, זה נועד כדי לעצור את וירוס הקורונה".

כלכלית הכלכלה הסינית, הפגיעה כרגע קשה?

"מבחינת העולם מזל שזה קרה בסין כי יש את האמצעים להתגבר על זה. אני חושב שיצליחו להתגבר בסופו של דבר. אני חושב שזה ייקח זמן אבל יכול ההתאוששות שלהם רצינית כי זו מדינה חזקה ומאורגנת".

הם ציפו שהעולם יתגייס לעזרה? או שמעדיפים להסתדר לבד?

"השלטונות בסין נלחמים בזה ולא מסרבים בעזרה. לכל מי שיש עצה טובה להציע ישמחו לשמוע. הווירוס מתגלה אמנם כלא הכי אלים לפי יחס התמותה אבל בינתיים אין לו עוד חיסון. הם פועלים ומנסים להיות שקופים כמה שאפשר".

חזרת מהארץ לסין. לא פשוט לחזור לסין כשכולם בורחים ממנה. סיגליה רצתה שתחזור או שאמרה לך 'אל תיסע'?

"זה המקום שלי וזה הכיסא שלי וזה האנשים שלי וזה הצוות שלי. אני יושב פה ואני מרגיש טוב, אני צריך לשבת בכיסא שלי".