יועצי התקשורת משה קלוגהפט, שניהל בעבר את קמפיין הבית היהודי, וטל אלכסנדרוביץ', שניהלה את קמפיין הבחירות של כחול לבן, התראיינו היום (רביעי) לתכניתם של בן כספית ואריה אלדד ב-103FM, ואמרו את דעתם המקצועית על הודעתו של יו"ר כחול לבן, בני גנץ, שלא יתייצב לעימות מול ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שאמר כי הוא "מפחד מעימות ויודע למה". חשוב לציין כי במהלך סבב הבחירות הקודם, היה זה נתניהו שסירב להתייצב לעימות מול גנץ.

מה הייתם מייעצים הבוקר לגנץ שקיבל הזמנה לעימות?
משה קלוגהפט: "אתמול בערב הוא היה צריך לענות במיידית לא. הוא משך את זה כמעט 24 שעות וגרם לציפייה יותר גדולה ולזה שמתעסקים בזה יותר. זו תשובה שהיא לא חד משמעית כי כמו כל דבר, אנחנו מתעסקים פה בניהול סיכונים. מה שהייתי אומר לו במקרה כזה שהיתרונות של עימות כזה הם שברגע שיש עימות אז 2 המפלגות הגדולות מרוויחות, כי אנחנו מתעסקים בזה וכולם רואים את העימות. זה דבר שהיה עוזר לגנץ, גם להמריץ את הבייס. אבל בסופו של דבר הסיכון של ללפסס, לגמגם או שנתניהו יעשה לו תרגיל. הפער העצום בניסיון בתקשורת הופך את זה לסיכון גדול מדי למפלגה שמובילה בסקרים. בשורה התחתונה הוא החליט נכון מבחינתו שהוא לא הלך".

טל זאת גם ההמלצה שלך לגנץ?
טל אלכסנדרוביץ': "אני חושבת שרוב הפרשנים והיועצים היו בהחלט מייעצים לגנץ ללכת על בטוח. ברור לכולם שנתניהו בעצם עשה פה ספין עצום סביב תאריך המשפט שלו, והנה אנחנו לא התכנסנו כדי לדבר על ההשלכות של תאריך המשפט, אלא על כן עימות או לא עימות. אבל עדיין אני חושבת שבכל שלב שבני גנץ התמודד מול בנימין נתניהו ראש בראש אנחנו רואים את ההתחזקות שלו. הוא כבר סגר פער בצורה מאוד מרשימה מול נתניהו בהתאמה לראשות ממשלה, וכל פעם שהוא התייצב מול נתניהו והסתכל עליו בעיניים באותו גובה זה מה שקרה. עימות כזה, כאשר הציפיות הן שנתניהו יביס את בני גנץ, ובני גנץ יתייצב מולו ויסתכל לו בעיניים, דווקא הולך על נקודות החוזקה העצומות של גנץ – יש לו הרבה מאוד נקודות חוזקה כלפי נתניהו, שואל אותו את השאלות הקשות ומפתיע אותו, פנים אל פנים, ראש ממשלה מול ראש ממשלה, אני חושבת שזה היה יכול להיות טוב.
בסוף אנחנו בתיקו מטורף פה. לדמוקרטיה הישראלית שבנימין נתניהו הוא זה שהרס את תרבות העימות בה, זה מה שבני גנץ צריך לעשות. יתייצב מולו".

הקריאה אתמול בערב היא ספין או שהוא באמת חושב שצריך עימות?
משה: "אני חושב שההחלטה של נתניהו להציע עימות היא נכונה בכל מקרה, רק שהוא תיזמן את זה רק לשעה שנוחה לו. נתניהו חד משמעית מנסה להמריץ את הבייס שלו והולך לכנסים – עימות אחד שווה 50 כנסים, ולכן מבחינתו זה היה צריך לקרות בכל מקרה. אני רוצה להתייחס לנושא הציפיות הנמוכות מגנץ. השאלה הבסיסית היא מה נכון לבני גנץ בבחירות בכלל. בעיניי הנושא האישי לא נכון לבני גנץ, בסקר האחרון של חדשות 13 נפתח פער של 12% בין נתניהו לגנץ בהתאמה לראשות הממשלה וזה הנושא האישי. מה שנכון לגנץ בעיני זה נושא דת ומדינה – זה הנושא היחיד. נתניהו לא רוצה לגעת בו. לנתניהו אין בעיה לדבר על המשפט ולהמריץ את הבוחרים, אין לו בעיה לדבר על מדיני או ביטחוני. בנושאים האלה הוא מרגיש יציב. בעיני הקמפיין הכי טוב של כחול לבן היה 'ממשלת אחדות חילונית'. היום אפשר לקרוא לזה ממשלה שתמנע כפייה דתית. או שבוחרים אישי או שבוחרים נושא – לגנץ עדיף לבחור נושא".

שומעים שגם ליברמן רוצה עימות. יכול להיות שבסוגייה הזאת של דת ומדינה נכון לנתניהו להגיד לו כן?
טל: "לא, אני לא חושבת. ליברמן עשה נכון אתמול, זינק על סדר היום ועבד מאוד נכון. ברור לכולם שנתניהו לא יעשה עימות עם ליברמן. להערכתי אם נתניהו היה חושב שבני גנץ היה מסכים לעימות הוא לא היה מציע, הוא לא באמת רוצה בזה. עכשיו כולנו מתעסקים בנושא שלא מקדם אותנו. אם היה עימות זה היה טוב לכולנו, היו עולים נושאים מהותיים וזה היה טוב למערכת הבחירות.

משה: "אנחנו המדינה היחידה שבה אין תרבות עימותים. במדינות אחרות אנחנו רואים המון עימותים על נושאים שונים בין כולם לכולם. זה שאנחנו מקיימים את הדיון הזה זה משהו שהוא לא תקין בכלל".