בהיסטוריה של העסקים המודרניים שמור מקום של כבוד לחברות שהתחילו את פעילותן בחניה המקורה שצמודה לבתיהם של המייסדים. תאגידים ענקיים כמו אפל, גוגל והיולט פקרד, החלו את דרכם כך. כעת עסק משפחתי קטן נוסף, שהתחיל בגראז’ בשכונה במזרח מיאמי, עומד להצטרף לקבוצת הסטארטאפים שהפכו לעסקים השווים מיליארדים.

חברת MayMaan Research מפלורידה, שנוסדה על ידי שלושה ישראלים, מפתחת מנוע בעירה פנימי חדשני. מנוע הבוכנה שלהם פועל על תערובת של מים (70%) ואתנול או כל אלכוהול אחר (30%), בלי שיידרש לעשות שימוש בבנזין או בסולר. וזה עוד לא הכל: את המערכת המהפכנית הזו אפשר ליישם באמצעות שינויים פשוטים, אך מתוחכמים, על גבי מנועים קיימים, כך אומרים מייסדיה.

מנוע הבעירה הזה מאפשר לחסוך עד 50% בעלויות הדלק. בנוסף, הוא מפחית באופן משמעותי את פליטת הגזים המזהמים לעומת מנועי בנזין או דיזל, והוא יעיל יותר מבנזין ב־60%. עד היום בנתה חברת MayMaan ארבעה אבות־טיפוס, כולל גנרטור, מנוע למכונית ועוד שני סוגי מנועים שונים. הטכנולוגיה פורצת הדרך של MayMaan עשויה לחולל מהפכה בעולם התחבורה כולו. היא לא יכולה להניע רק מכוניות, אלא גם משאיות, קטרים ואפילו ספינות. החברה פיתחה את הטכנולוגיה הזו במלואה, והקניין הרוחני שלה (IP) מוגן לעילא באמצעות פטנטים רבים.

עשייה משפחתית

המוח שמאחורי החברה והמייסד הוא יהודה שמואלי (81), ממציא מוכשר, מהנדס ומכונאי אמן. מי שמסייעים לו הם בניו איתן ודורון, בגיבוי של צוות ניהול מרשים הכולל בין היתר את האחים נקש, מייסדי קבוצת ההחזקות ג’ורדאש. לאחים נקש, אנשי עסקים מובילים בארצות הברית, יש “את אותה תשוקה לפיתוח אנרגיה חלופית”, לדברי שמואלי. הם הצטרפו למשפחת שמואלי בהתלהבות רבה והשקיעו ב־MayMaan כדי לעזור בפיתוח חזונו של יהודה ובהפיכתו של האב־טיפוס שהוצג בפניהם למוצר מוגמר.

עוד הצטרפו לפרויקט: ידידיה יערי, לשעבר מנכ”ל רפאל – מערכות לחימה מתקדמות, ומלקולם הונליין, ראש ועדת הנשיאים של הארגונים היהודיים בארצות הברית.

למרות המשקיעים המכובדים שעומדים מאחוריה, ולמרות שהחברה כבר יצאה אל מחוץ לגבולות החניה המשפחתית והפכה לחברה מבוססת הכוללת מעבדות מחקר משוכללות, היא נשארה חדורת רוח היזמות הראשונית, וזאת הודות למייסדיה. “הכל התחיל כאשר אבא שלי חי בישראל כילד”, מספר איתן שמואלי, נשיא החברה. “הוא לא ראה סוף למלחמות, והבין בגיל צעיר מאוד שלנפט יש קשר ישיר לכך. הוא חשב שאם רק יהיה אפשר לצמצם או להפחית לחלוטין את התלות בנפט, יהיה ניתן לפתור את המאבקים המתמשכים הללו”. בנימה הומוריסטית יותר מציין שמואלי כי “באותה תקופה היה אמברגו על יצוא הנפט לישראל, ולאבא שלי לא היה כסף לתדלק את האופנוע שלו אז הוא חשב על דרכים חלופיות לתדלוק”.

יהודה שמואלי, בוגר הטכניון, שעבד בעברו במפעל מכוניות בחיפה, שם היה אחראי על בקרת האיכות של הג’יפים שנשלחו לצה”ל, חקר את הנושא. “הוא חשב על דרכים שונות שבאמצעותן אפשר יהיה לפתור את הבעיה”, אומר הבן. “בין היתר הוא שקל את האפשרות להשתמש במים כמקור אנרגיה, על ידי הפקת מימן מתוכו”.

השאיפה של יהודה נעצרה למשך כמה שנים. המשפחה עברה לארצות הברית, שם הקימו עסק דפוס מצליח. בנקודה שבה הצליחו לבסס את עצמם, החליט יהודה שמואלי לחזור לתשוקה שלו: לפתח טכנולוגיה חדשה להפקת מימן, והוא החל לערוך ניסויים. הניסויים שיהודה ערך בגראז’ המשפחתי עלו יפה – הוא הצליח לפתח דלק שמורכב מ־70% מים ו־30% תערובת של אלכוהול ומימן מפורק, שעושה שימוש בחום הפנימי של המנוע. הטכנולוגיה החדשנית שלו מייצרת בעירה נקייה לעומת מנועים שעושים שימוש בבנזין או בדיזל, והיתרון המשמעותי ביותר שלה הוא המומנט הגבוה, במיוחד בסל”ד נמוך עד בינוני, שמאפשר ביצועים חזקים ויעילים.

גנרטור חדשני 

היעד הראשון לטכנולוגיה המהפכנית של MayMaan הוא מנוע הדיזל. “המנועים הללו הם המטרה העיקרית של הטכנולוגיה שלנו משום שהם נמצאים בכל מקום”, אומר דורון שמואלי, סגן נשיא החברה. הוא מסביר שאף אחד מהפתרונות הטכנולוגיים של ימינו, כמו מנועים המונעים על ידי חשמל, אינם יכולים להחליף את מנועי הדיזל, שבהם עושים שימוש במשאיות, גנרטורים וציוד כבד. במקביל, מנועי דיזל ידועים לשמצה בשל גזי הפליטה המזהמים שהם משחררים לאוויר. 

החברה של הבנים לבית שמואלי נמצאת כיום בשלבי פיתוח אחרונים של גנרטור דיזל שעובד עם מנוע שמותאם אליו אישית. איתן שמואלי אומר כי הגנרטור יגיע לפס הייצור במהלך ששת החודשים הקרובים ויימכר כגנרטור גיבוי לעסקים בינוניים. הוא גם יסייע להגביר את ייצור החשמל במקומות מרוחקים ומבודדים ברחבי העולם. 

איתן מסביר כי שם החברה MayMaan מקורו במילה “מימן”, אחד המרכיבים העיקריים בדלק. הוא זכה גם למשמעות שנייה מאחיו דורון, שהציע שהשם יהיה שילוב בין המילה “מים” לבין המן המקראי, שאותו אכלו היהודים בנדודיהם במדבר לפני שהגיעו לארץ ישראל. במובן זה, הוא מסביר, המילה MayMaan היא כמו המים שהיו במן המקראי.

הטכנולוגיה של MayMaan היא ירוקה וידידותית לסביבה. שלא כמו מנועי דיזל ובנזין, הטכנולוגיה שבה עושים שימוש בחברה מבטלת את פליטתם של כמעט כל תחמוצות הגופרית (SOx) ותחמוצות החנקן (NOx).

איתן שמואלי מסביר כי אחד האתגרים העיקריים של דלק חלופי הוא העלות הגבוהה של התשתיות הדרושות לתדלוק ולהפקת מכשיר חדש – וזהו אחד היתרונות של MayMaan, שכן החברה משתמשת במנוע הבעירה הפנימית הפופולרי ואת הדלק הנוזלי שמשמש להפעלתו אפשר לשאוב בצורה מסורתית, כמו את הדלקים שכולנו מכירים. והכי חשוב, העלות של הפתרון שלהם היא הרבה יותר נמוכה מכל פתרון אנרגטי אחר, כולל דלקים מאובנים.

ידידיה יערי לא מסתיר את התרשמותו מהטכנולוגיה שפיתחה משפחת שמואלי. “במשך הרבה שנים אני עוסק בפיתוח פתרונות אנרגיה מגוונים, בעיקר על רקע תפקידי כראש רפאל”, הוא אומר. “למרות ההתקדמות והפיתוח שנעשו בעולם בתחום האנרגיה החשמלית, אני משוכנע שמנוע הבעירה הפנימית עדיין יכול לתרום תרומה חיונית למשק האנרגיה. הטכנולוגיה הנקייה שפיתחה חברת MayMaan היא הוכחה ברורה ליתרונות שניתן לפתח כאשר אנו מוצאים דרך חדשנית להתמודד עם חסרונותיה. ללא ספק, זו הדרך הפשוטה והזולה ביותר להחלפת מנועי הדיזל המזהמים”. 

מעבר לחשיבות העצומה שיש לפיתוח החדשני של החברה - בהוזלת העלויות כתוצאה מהחלפת הבנזין בתערובת של מים ואתנול – יש לחברה חשיבות גיאו־פוליטית בלתי מבוטלת. “יש יתרון גדול בכך שהעולם יימנע מרכישת דלק ממדינות שנותנות חסות לטרור”, אומר דורון שמואלי. “מדינות כמו סין מצביעות נגדנו באו”ם מכיוון שהן נסחטות על ידי המדינות האלה”.

איתן חוזה שמנוע הבעירה הפנימית שעובד על בסיס של מים ואתנול יחדור בסופו של דבר גם לתעשיית הרכבים הפרטיים, אך הוא יודע שזה ייקח זמן, בעיקר משום אופייה השמרני של תעשיית הרכב, שמעדיפה לאמץ כיום את המנועים החשמליים. 

בתחילת הדרך, כשיהודה שמואלי הראה לג’ו נקש את הטכנולוגיה המהפכנית שלו, יעץ לו נקש לא לפרסם את המוצר. הוא המליץ לו להישאר במצב של Stealth mode – כלומר, לא לספר לשוק על הפיתוח שלהם עד שיהיה בידיהם מוצר שפותח במלואו. “נשארנו מתחת לרדאר בשש השנים האחרונות, אבל החלטנו שזה הזמן הנכון לחשוף את עצמנו ולדבר עם אנשים וליידע את העולם שפתרון כזה קיים”, אומר יהודה.

בשלב זה, MayMaan מחפשת שותפים נוספים שבעזרתם יוכלו להשפיע על העולם. ואפשר לשער שזה רק עניין של זמן עד שהחברה שלהם תצטרף לשורת הסטארטאפים המובילים בעולם, אלו שכאמור התחילו לפעול מהגראז’. 

הכתבה מתפרסמת בשיתוף MayMaan Research