הנהגת ההורים הארצית הודיעה כי תקיים מחר (שישי) שביתת אזהרה בת שעה במחאה על הרפורמה בחינוך המיוחד. יפה בן דוד, מזכ"לית הסתדרות המורים, הסבירה בתוכנית "איפה הכסף" ב-103FM מדוע המורים מתנגדים לרפורמה ומתחה ביקורת חריפה על התנהלותו של משרד החינוך.  ד"ר אורנה שמחון, מנהלת מחוז צפון במשרד החינוך, הגיבה לדבריה.

מהי הרפורמה?
"יש את הנושא של חוק השילוב, עשו תיקון לחוק הזה, ועכשיו משלבים את הילדים המיוחדים בכיתות הרגילות - זה בגדול החוק". 

אני מבין שאתם מתנגדים לרפורמה, תסבירי לנו למה.
"אנחנו לא נגד החוק, אנחנו נגד היישום של הרפורמה. יש פגיעה קשה מאוד בילדים המיוחדים האלה שמשולבים בכיתות הרגילות, גם בילדים הרגילים וגם בציבור עובדי ההוראה, מכמה סיבות. ראשית, עובדי ההוראה לא הוכשרו בחינוך המיוחד. משרד החינוך טוען ש60% הוכשרו - לא היו דברים מעולם. אנחנו עשינו סקר בקרב עובדי ההוראה - אנחנו באים מהשטח, לא מנותקים ממנו - ואנחנו גילינו ש-92% אמרו לנו בצורה חד משמעית, שההכשרה שהייתה להם היא בין 0 ל-5 שעות בלבד. זו הכשרה, כאשר עובד הוראה שהוכשר לחינוך המיוחד, שמתמחה בחינוך המיוחד ויש לו תעודת הוראה בחינוך המיוחד, לומד במשך 4 שנים כדי להכיל ולטפל בילדים האלה. אבל מעבר לכך, מה שקורה, יש את הנושא של שאלון רמת התפקוד, שמבקשים מעובדי הוראה למלא, שלא הוכשרו, ועל פי השאלון הזה של 184 שאלות מאוד מתוחכמות, נקבעת הרמה של הילד".

בעצם נותנים לאנשי ההוראה בשטח, שלא הוכשרו, כפי שאמרת, ו/ או הוכשרו 5 שעות, לענות בעצם על שאלון פסיכולוגי מאוד מורכב ועל פי זה יוחלט מה רמת ההשתלבות הנדרשת או באיזו רמה נמצא הילד.
"בדיוק ככה, כאשר יש יושבי ראש ועדת אפיון שהם אומרים לנו, 'ברגע שהמורים או הגננות מסיימות עם השאלון וזה משוגר אלינו, אנחנו רואים רמת תפקוד - אחת, שתיים, שלוש, ארבע, ועל פי רמת התפקוד נותנים את הסל לילד'. למעשה, מה שקורה, זה שאותו עובד הוראה שלא הוכשר, קובע וחורץ את דינו של התלמיד - ולכך אנחנו מתנגדים. עכשיו עשו ועדה, יושבים עוד אנשים ועוד פסיכולוגים, אבל זו פיקציה. אומרים לנו הפסיכולוגים, 'גם כאשר אנחנו, פסיכולוגים מומחים, אומרים משהו בוועדה, דעתנו לא נשמעת, כי מה שחשוב זה מה שיצא ברמת התפקוד באותו שאלון'. אני פשוט המומה, יש דברים הזויים שקורים במערכת החינוך שמעולם לא קרו, אני אומרת את זה גם כיום כמזכ"לית וגם כמורה".

"כשמנכ"ל משרד החינוך מתעסק בסטטוסים, יורד לשטח ומאיים על הציבור, על ראשי ערים, שאם המורים לא ימלאו בעירו את השאלונים, הוא פשוט יקצץ מהתקציב של החינוך המיוחד. איפה נשמע דבר כזה? היום הוא ביקר ברחובות ופשוט איים שם על הממונים בחינוך כדי שהמנהלים יורו למורים למלא את השאלון, כי ברחובות לא ממלאים ובעוד הרבה מקומות לא ממלאים".

איזה תיקונים אתם דורשים? מה צריך כרגע, בעיניכם, לעשות?
"אני סיירתי אתמול בצפון, אני שמעתי את המורים, הם אומרים, 'אנחנו לא הוכשרנו. מעבר לכך, אין לנו את בעלי המקצוע הפארא רפואיים. אין לנו קלינאית תקשורת, אין לנו מנתחת התנהגות, אין לנו אנשים שיעזרו לנו וגם לילדים הללו'. אז אנחנו אומרים, 'חבר'ה עצרו, התחלתם פיילוט בצפון, בואו תסיקו מסקנות, תפיקו לקחים, בואו נראה מה קורה, מה עובד, מה לא עובד. תחכו שנה, תחכו שנתיים. אתמול גם קיבלנו מידע, שהודיעו למחוזות כי מבקשים לעשות 600 ועדות בשבוע. חברים, הילדים הם לא פס ייצור, אנחנו לא במפעל". 

ריאיון תגובה עם ד"ר אורנה שמחון, מנהלת מחוז צפון במשרד החינוך.   

מילים מהדהדות ולא פשוטות של גב' יפה בן דוד, מה יש לך להגיד? 
"יש פה מסע תעמולתי, מגמתי, מעוות וחסר בסיס עובדתי. אני שמחה מאוד שיש לי הזדמנות טובה להסביר ולהביא את העובדות לאשורן. צריך לזכור, קודם כל, שמדובר ביישום חוק שנחקק בבית המחוקקים. אם יפה בן דוד רוצה לשנות חוקים, שתפנה לכנסת ישראל. התפקיד של משרד החינוך הוא ליישם את התיקון לחוק באופן מיטבי, ואני אסביר מה התיקון. אגב, שאלת את גב' יפה בן דוד, שהיא ידידתי ואני מאוד מכבדת את התפקיד שלה, אבל יש גבול לסילוף של עובדות, אפילו את המהות של החוק היא לא יודעת. החוק הזה לא נועד לקחת את כל התלמידים ולשלב אותם בחינוך הרגיל. המהות של החוק היא לאפשר זכות בחירה להורים, לבחור את המסגרת שבה הילד יתחנך".

"הם יכולים לבחור ללכת לחינוך מיוחד, והם יכולים ללכת לכיתת חינוך מיוחד בבית ספר רגיל, והם יכולים גם לבחור בבית ספר רגיל ולקבל משאבים. הדבר השני, שהוא מהות החוק, זה לאפשר לילדים - ריבון העולמים מדובר על ילדי החינוך המיוחד - ואנחנו רוצים לאפשר להם את הזכות שלהם להיות במסגרת שבה הם יבחרו, ולא משנה מה המסגרת, ויוכלו לממש את הפוטנציאל שלהם. יש לנו ילדים אוטיסטים שנמצאים בכיתות חינוך רגיל, ולומדים 5 יחידות ועושים בחינות בגרות. מה קרה? אנחנו רוצים לתת הזדמנות שווה, וזה התפקיד שלנו. אנחנו רוצים שבתי הספר יהפכו להיות מכילים וסובלניים. אנחנו רוצים שזאת תהיה תמונת מראה לחברה הישראלית". 

אבל מה את אומרת לי? שמזכ"לית הסתדרות המורים לא רוצה את הדברים האלה עבור הילדים?
"אני לא רוצה להתקוטט עם מזכ"לית הסתדרות המורים". 

ברור, זאת לא השאלה. אני שואל אותך שאלה מאוד פשוטה - אומרת יפה בן דוד שבמחקר שלהם, 92% מהמורים אומרים 'או לא הוכשרנו, או הוכשרנו עד 5 שעות'.
"אז בוא אני אתן לך עובדות. אני לא אומרת משפטים פופוליסטיים. לידיעתך, בשנת טרום יישום החוק, היו לנו 2,255 תלמידים שבחרו לעבור לחינוך הרגיל מהחינוך המיוחד. השנה, אחרי הרפורמה, יש לנו 1,756, פחות ילדים, שההורים שלהם רוצים שילכו לחינוך הרגיל. אתה יודע על כמה ה-1,756 ילדים מתפלגים? על 500 בתי ספר בחינוך הרגיל ו-2,650 גנים. יש בתי ספר שאין בהם ילד אחד, ויש בתי ספר שבכיתה יהיה מקסימום תלמיד או שניים".

"עכשיו, ה-1,756 תלמידים האלה - שעל זה בן דוד יוצאת ונלחמת וזועקת את זעקת הילדים וההורים - מביאים איתם למערכת החינוך הרגיל את הכלים הבאים: קודם כל בית הספר מקבל סל אישי על כל תלמיד, יש לנו 58 אלף שעות שאנחנו קיבלנו במחוז צפון, כמחוז פיילוט, לשעות טיפול, שעות הוראה ושעות סיוע לתלמידים הללו. משרד החינוך תיקצב, רק במחוז צפון, 23 מיליון שקלים תקציב סל שקלי שעומד לרשות המנהל כדי לתת משאבים לילדים, להוציא אותם לטיולים עם ילדים אחרים. מה קרה? למה בן דוד כל כך גועשת שתלמיד אוטיסט יוכל ללכת לטיול, ובית הספר ינגיש לו בכסף הזה את הטיול".

"הקמנו מרחבי הכלה, 73 במספר, ובשנה הבאה אנחנו נכפיל את זה. אני אתן לך עובדה אחת לגבי האמירה של יפה בן דוד - 'לא הוכשרנו' - הרי מה קרה עם הילדים האלה קודם? יש ילדים משולבים בתוך מערכת החינוך, התלמידים האלה קיבלו שעות שילוב, מחוץ ליישום החוק. פתחנו 1,377 קורסים, במשך השנתיים הללו, שזה טרום הרפורמה וברפורמה, ו-27 אלף מורים השתלמו בקורסים, לא שעה ולא שעתיים. הסתדרות המורים מתוסכלת שאין עכשיו כנסת כדי שתוכל להיטיב עם המורים, אז הסתדרות המורים חושבת שאם היא מסיירת בקריית שמונה. אני הרי מכירה כל בית ספר ובית ספר, אני רואה איזו הכלה עושים, יש קשיים לטפל בהם".