האם פסק דין תקדימי שניתן בבית המשפט המחוזי בתל אביב יסייע למי שנפגעו ברשתות החברתיות לחשוף את זהותו של מפיץ החומרים הפוגעניים? החלטה שהתקבלה לפני ימים אחדים בנושא יכולה להעניק להם תקווה.

בתביעת לשון הרע שהגישה תושבת רמת גן נגד אלמוני שהשתמש בפרופיל פייסבוק מזויף הנושא את השם "איתי עמירם", קבעה השופטת אביגיל כהן כי פייסבוק תיאלץ לחשוף את המידע של המשתמש שהקים ומתפעל את הפרופיל הפיקטיבי, שבו השתמש כדי להכפיש את המתלוננת, שכנתו, שעמה היה מסוכסך.

בערכאה קודמת שהגישה המתלוננת, בספטמבר 2019, קבע השופט אילן דפדי בבית משפט השלום בתל אביב החלטה המורה לפייסבוק לחשוף את מלוא המידע על הפרופיל, ובכך למעשה קיבל את עמדת פרקליטה, עו"ד גיא אופיר. פייסבוק ערערה על ההחלטה לבית המשפט המחוזי, שכאמור גם הוא פסק לטובת התובעת.

המחלוקת נבעה מהלכה משפטית שנקבעה בפסק דין רמי מור, שניתן לפני כעשור. אז החליט בית המשפט העליון שלבית המשפט אין סמכות להורות על חשיפת מידע על פרופיל או על משתמש עד אשר המחוקק ייצור סמכות זו. עד עתה, גם בחלוף עשר שנים, לא יצר המחוקק את הסמכות. 

לפני כמה שנים הוגשה עתירה לבג"ץ נגד בית המשפט העליון, ובה ביקשו לבטל את הלכת רמי מור, בטענה שהיא פוגעת בזכויות אדם ולא מאפשרת למי שסבלו מפרסום תמונות וסרטונים אינטימיים שלהם לקבל מידע על זהות המפרסם. בג"ץ מחק את העתירה.

כעת קבע בית המשפט כי פייסבוק תספק פרטים על הפרופיל המזויף, ואלו יאפשרו לתובעת להתחקות אחר זהותו של מפיץ החומרים הפוגעניים. 

עו"ד אופיר: "לפני עשר שנים העלה בית המשפט העליון על נס את הזכות לאנונימיות, תוך שציין כי זכות זו מאפשרת חופש ביטוי ללא מורא. לטעמי, בית המשפט העליון שגה, וכבר עשר שנים אזרחים רבים משלמים מחיר כבד בכך שמכפישים אותם ומפרסמים תוכן מיני אינטימי שלהם ואין להם אל מי לפנות".