חדשנות היא תנאי הכרחי, שלא לומר קריטי, בהצלחתה של כל חברה לאורך זמן, במיוחד כשמדובר בקבוצת ענק ישראלית כמו טלדור, שעוסקת מיום הקמתה, לפני 34 שנה, בחדשנות טכנולוגית וניצבת גם היום בחוד החנית של תחום ה־IT (טכנולוגיית המידע) העולמי. ותהיו בטוחים שעם כ־2,400 עובדים ביחידות השונות של הקבוצה ובחברות הבת שלה זה לא פשוט לתכנן, לפתח ולספק באופן שוטף ללקוחות בארץ ובעולם שירותים ופתרונות עסקיים וטכנולוגיים שלמים ומתקדמים בעולמות התוכנה, התשתיות, החומרה והתפעול העסקי.

לכן כשמבקשים מנתי אברהמי, מנכ"ל טלדור בארבע השנים האחרונות, להצביע על ההחלטה העסקית־פיננסית המשמעותית ביותר שקיבל עד כה, הוא חוזר למשפט מוכר מתוך פרסומת ישנה שמלווה אותו כבר שנים רבות - מי שלא הולך קדימה, חוזר אחורה.

"ההחלטה שקיבלתי זמן קצר לאחר המינוי שלי למנכ"ל טלדור ואשר אותה אני מיישם באופן שוטף, היא שאני רוצה שבכל אחת מהיחידות של הקבוצה שלנו ובכל נקודת זמן יהיה לפחות מוקד אחד של חדשנות, וזה כולל את כל ההשקעות הכספיות והאחרות הכרוכות בפיתוח של כל מוקד ומוקד כזה", מסביר אברהמי, 54, נשוי ואב לשלוש בנות, "זה גם מה שאני דורש מהמנהלים שלנו - תביאו אלינו ידע חדש או תרחיבו תחומי ידע קיימים, ואנו כבר נפנה את התקציבים וכוח אדם הנדרש לטובת זה.

"שהרי בנייה של צוות טוב מצריכה גיוס של עובדים חדשים או הכשרה של עובדים קיימים, וכן יכולת איתור של פתרונות בחו"ל או דרך חברות סטארט־אפ ישראליות שמסוגלות 'לתפור' עבורנו את הפתרונות המתאימים. ולא פחות חשוב - במקרים רבים צריך לגלות סבלנות ולדעת שלא תמיד תראה פירות מההשקעה שלך ברבעון הקרוב וגם אולי לא בשנה הקרובה".

בתור חברה שנסחרת בבורסה בתל אביב, השאלה היא אם לבעלי המניות יש הסבלנות הנדרשת.
"בחברה בורסאית שנמדדת על פי בסיס תוצאות מרבעון לרבעון, תמיד תהיה הדילמה אם לא עדיף למקסם תוצאות לטווח הקצר על חשבון פגיעה אפשרית בטווח הבינוני והארוך. אני קיבלתי החלטה שאני משקיע כל הזמן בחדשנות, מביא ומפתח תחומי ידע חדשים - ורץ איתם. פה חשובה מאוד העבודה הנכונה מול דירקטוריון החברה והמשקיעים, כיוון שזה מסוג ההחלטות או המגמות שלא ניתן להוציא אל הפועל אם אין לך מעטפת ארגונית כוללת שתתמוך בך בכל הרמות ושתגלה אורך רוח".

תן בבקשה דוגמה לשינוי שאתם עושים בזכות התפיסה הזו.
"יש מהלך שאנו מובילים בתחום המבחנים המתוקשבים בשנים האחרונות יחד עם משרד החינוך, שנבנה באחת היחידות הגדולות שלנו, שמתעסקת בתחום מיקור החוץ של תהליכים עסקיים. העולם התפתח בעשורים האחרונים בתחומים רבים באופן דרמטי, ורק תחום הבחינות נשאר כמו שהיה - כולם עדיין יושבים עם עט ונייר, מחולקים לטור א' ולטור ב' ומחכים להוראה שניתן להפוך את הדפים. אז הבאנו לישראל כלים ופתרונות חדשים, שחלקם פיתחנו וחלקם התאמנו פה. כיום, במסגרת זו, יושבים אלפי אנשים בכיתות מול מחשבים ומבצעים את המבחנים בו־זמנית.

"כבר לא צריך להתעסק בסדר של השאלות והתשובות, אין כאן כל בעיה של טוהר הבחינות, והתשובות שמתקבלות הן מהירות ומדויקות, שהרי זה מחשב. מדובר במהלך שתופס יותר ויותר נפח בשוק הישראלי, ואנו גאים בעובדה שאנו הם אלה שמובילים אותו. אם נדבר לדוגמה על בתי התוכנה שלנו, אנחנו אחד הגופים המובילים בתחומים כמו 'ביג דאטה' ו'בלוקצ'יין', שזה תחום שלעומת העולם הרחב עדיין צעיר בישראל. אנחנו בין הגופים הראשונים שמתעסקים בתחום הזה בישראל, ואף הרמנו מערכת מלאה של 'בלוקצ'יין' ברשות לניירות ערך".

אז ניתן להגיד שהחיפוש אחר פתרונות וכיוונים חדשניים הוא ה"אני מאמין" הניהולי האישי שלך?
"זה לא שהתעוררתי בוקר אחד והכרזתי 'בואו נעשה את זה ככה'. זאת תפיסת עולם שנבנתה מהמון שנים בתחום, וגם מהסתכלות על חברות אחרות בשוק ולא דווקא חברות שאני עבדתי בהן והובלתי אותן. מי שלא יעשה את זה - לא יכול להמשיך לחיות. כל חיי אני בתעשיית ההייטק, ושם זה מחויב המציאות. אולי בתעשיות אחרות זה אפשרי. קשה לי להאמין.

"אנחנו בטלדור כל הזמן מחפשים את ההזדמנויות והפתרונות החדשניים ביותר - בין אם כשאנו קונים חברה ו/או מכשירים צוות קיים - ומעמידים לרשותם את מערך המכירות שלנו. כמו שאמרתי, לפעמים זה דורש אורך רוח ואפילו 'סובלים' קצת בתקופת הביניים, אבל כשכזה מצליח - יש המון תחושת גאווה גם מעבר לתרומה הפיננסית והמקצועית לחברה. יש הרגשה של 'יו מייק דה דיפרנס' - אתה עושה את ההבדל. ה'אני מאמין' האישי שלי הוא שאתה בא בבוקר לעבודה ואתה רוצה לעשות שינוי. תהיה בטוח שזה תורם מאוד גם לעובדים, שמרגישים שהם נמצאים במקום שיש בו כל הזמן רוחות של שינוי ושל חדשנות".

עצות הזהב של נתי

העצה הראשונה שלי למנהל מתחיל היא צוות, צוות, צוות. בכל תחום שתנהל, המפתח להצלחה הוא המפתח האנושי. אתה צריך סביבך צוות מוכשר שגם יכיר ויעבוד ברוח שלך ושל החברה ושגם יאתגר, ולא צוות של יס־מנים. גם אם תהיה המנהל המוכשר ביותר, בלי צוות שרץ סביבך ומאתגר אותך אתה לא תצליח".

העצה השנייה - לעולם לא לקפוא על השמרים. כל הזמן לחפש ולטחון ולחשוב יצירתי ולא לקבל שום דבר כמובן מאליו. כך גם אני מודד את המנהלים שמתחתיי, שיודעים שאני מסתכל עליהם ורוצה שיהיו יצירתיים ולא יפחדו לחשוב מדי פעם מחוץ לקופסה. אני מחפש אנשים שלא ייקחו מחרשה וילכו כל הזמן באותו התלם, אלא כאלה שפעם בכמה זמן ירימו את הראש וישאלו את עצמם אם הם הולכים בכיוון הנכון, ואם אין נתיב אחר ונכון יותר".

מנהלים מחליטים

ההחלטות הפיננסיות שמקבלים מנהלים ואנשי עסקים הן קריטיות להצלחת החברות שבראשן הם עומדים. להקשיב לבטן? להתייעץ? ועל מי לסמוך? "מעריב" בשיתוף בנק הפועלים במדור שחושף את ההחלטות הפיננסיות המשמעותיות שקיבלו מנהלים ישראלים בדרך להצלחה שלהם ושל החברות, העסקים והסטארטאפים שאותם הם מובילים, גדולים וקטנים כאחד, לצד האתגרים שניצבו בדרכם – וגם את ההחלטות שהיו פחות מוצלחות, אך שמהן הם למדו והסיקו מסקנות חשובות.