השבוע עקבנו בדריכות, יחד עם כל העולם, בדרמה שהתרחשה בספינת הענק "דיימונד פרינסס" העוגנת ביפן, והתבשרנו על חולה ישראלי, רביעי במספר, שנדבק בווירוס הקורונה. יש לקוות ש-11 הישראלים האחרים שהיו על הסיפון בריאים ושלמים. בסך הכל, יותר מ-600 נוסעים מתוך 3,700 נדבקו, ויש להניח שהאירוע עוד ייחקר ביפן ומחוצה לה. 

מוקד המחלה היה ונשאר בסין, במחוז חוביי, ומספר החולים ומקרי הפטירה גדלים והולכים כל יום. נכון לכתיבת שורות אלה נדבקו בסין למעלה מ-65 אלף בני אדם וכ-2,000 מתו. נתונים אלה, במידה והדיווחים מסין מדויקים, מעידים על כ-3% תמותה - פי 30  בהשוואה למחלת השפעת. ברחבי העולם נתגלו מאות חולים עם אחוזי תמותה קטנים יחסית, ולא נצפו מוקדי התפרצות רחבים. למחלה לא נמצא עדיין טיפול תרופתי, למעט טיפול תמיכתי לתסמינים השונים. במרכזים גדולים בעולם מנסים לפתח חיסון מתאים, אך הדבר מצריך עבודה מדעית מורכבת שתיקח חודשים רבים, אולי אפילו שנים. טוב נוהגת ישראל שמצטרפת למאמץ העולמי.  

בינתיים, משרד הבריאות נערך מזה כחודשיים בשני רבדים לסכנת הגעת המחלה לישראל. הראשון הוא הקריטי, רובד המניעה, והשני הוא רובד ההכלה, במידה ויתגלו חולים. שלב המניעה כולל מהלכים שימנעו הגעה של חולים פוטנציאליים מארצות שונות, בעיקר מסין, ועד כה הדבר הוכיח את עצמו. בנוסף יש לבודד את אלה שיש חשד שהם עלולים להיות נשאים של המחלה. שלב ההכלה מורכב מהכנת בתי החולים לקליטת חולים, והחשוב שבהם הוא המרכז הרפואי "שיבא" בתל השומר. יש לקוות שלא נגיע למצב של התפרצות המגיפה בישראל. במקרה כזה, יהיה צורך בהחלת אמצעים אחרים.

בידוד נשאים פוטנציאליים בביתם הוא "כיפת הברזל" של מערכת הבריאות בישראל, והוא מרכיב חשוב במניעת הפצת המחלה והתפרצותה. יש לזכור שגם אזרחים שחוזרים ממדינות שבהן המחלה קיימת ובדיקת המעבדה שלהם היא לכאורה שלילית, עדיין יכולים לשאת את המחלה ולהדביק את אלה שבאים איתם במגע. לכן אבחנת המחלה היא בעיקר קלינית (התבטאות של סימפטומים, חום גבוה ושיעול), ונתמכת ע"י בדיקה מעבדתית חיובית. לבידוד יש מחיר אישי וכלכלי לא מבוטל אבל האלטרנטיבה עלולה להיות גרועה יותר, ולכן יש לטפל באזרחים שנמצאים בבידוד ברגישות ובאמפתיה, תוך המשך הסברה על הסכנה הטמונה באי שמירה על הכללים, יש להתייחס לבעיות כלכליות וסביבתיות באם נדרש.

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, מוביל יפה את הדרישה מהאזרחים לגלות אחריות אישית ולקיים את הוראות הבידוד, שכן מדובר בדיני נפשות. יש לזכור שההדבקה, ברוב המקרים, היא נסתרת, טיפתית, והיא עלולה לעבור דרך שיעול קל ביותר או מגע עם חולה או נשא.

משרד הבריאות פרסם כללי התנהגות מפורטים לאלה הנדרשים לבידוד, ויש להקפיד לקיימם: ניקיון כללי, חיטוי הולם, היגיינה אישית, חבישת מסכת פה אף, שיעול לאזור המרפק ובעיקר הימנעות ממגע עם אחרים הם כללי ברזל והם המסגרת.

שלב ההכלה יתקיים באם ימצאו חולים, והמרכז הרפואי שיבא ערוך לקליטת הראשונים. הוקם אגף מיוחד, הצוותים תודרכו וניתנו להם אמצעי מיגון, והוכנו אמצעי הפעלה של טכנולוגיות חדשות ומתקדמות כולל רובוטיקה, צ'אטים, סנסורים מרחוק ומסכי טלוויזיה, שימנעו ככל הניתן מגע בין צוותי הרפואה לבין החולים. גם צוותי מגן דוד אדום שיידרשו להעביר חולים ערוכים למשימה עם חליפות מיגון ומסכות מתאימות.

בהערכה כללית, נראה שמשרד הבריאות עושה מלאכתו נאמנה בצורה מפוכחת ושקולה, מבלי לזרוע בהלה בציבור ומתוך זהירות ראויה. יש לזכור שזהו מצב משברי עולמי מתמשך בתנאי אי ודאות. ישראל מצטיינת במערכת בריאות שערוכה היטב לטיפול במצבי חירום וקיימים פרוטוקולים שהותאמו למצב. יש לנו את המומחים הטובים בעולם, ופרופ' סיגל סדצקי שמייצבת את המדיניות היא מבכירי האפידמיולוגים בעולם. יחד עם צוות מומחי הצט"מ (צוות טיפול מגפות), ובעבודה הדוקה עם קופות החולים ובתי החולים, המדיניות שקולה ונבחנת בקפידה יום יום, ויש לברך על כך.

להבדיל ממדינות אירופה שמחויבות לפעילות משותפת, תהליך הערכת המצב של משרד הבריאות מהיר ודינמי יותר. כל מה שנשאר לנו האזרחים הוא להישמע להוראות משרד הבריאות ולקוות שהמגיפה תחלוף כמו שפעת העופות ומחלת הסארס. אך יש לזכור שעדיין רב הנסתר מהגלוי, וזה לא נגמר עד שזה ייגמר. הכותב הוא יו"ר אסותא מרכזים רפואיים, ממקימי ועדת סל שירותי הבריאות ויו"ר הוועדה הראשון.