אזהרת מסע כפולה: משרד החוץ הודיע היום (ראשון) כי הוא "ממליץ לשקול בכובד ראש נסיעה לדרום קוריאה בעת הזו ולהימנע לחלוטין מהגעה לאזורי Daegu, Cheongdo". עוד נמסר בהודעה כי "לישראלים הנמצאים בקוריאה מומלץ לשקול עזיבה של המדינה ולעקוב אחרי הנחיות הרשויות המקומיות. על אזרחים ישראלים אשר ישובו לישראל מקוריאה או ישהו בה ב-14 הימים הקודמים לחזרתם תחול תקופת בידוד של 14 יום. משרד החוץ מבקש להדגיש כי נציגות ישראל בסיאול, דרום קוריאה ממשיכה לפעול כרגיל".

בנוסף, בעקבות חשיפתם האפשרית של תלמידים לנגיף הקורונה, משרד החינוך פת"ח הבוקר חדר חירום במטה ובמחוזות והקים צוות טיפול בסוגיית החשיפה לקורונה במערכת החינוך. השר פרץ התייחס לנושא ואמר כי "מערכת החינוך למודת ניסיון בתרחישי חירום ובהתאם לכך נערכנו בנושא הקורונה. אנו נוהגים באחריות ולא לוקחים סיכון, לא למבודדים ולא לשאר התלמידים במערכת החינוך. מצד שני, השאיפה היא לשמור על שגרת לימודים סדירה עבור אותם תלמידים. במצב הנוכחי אין השפעה על שגרת הלימודים של שאר בתי הספר, והשאיפה שהמצב ישאר כך". 

בתוך כך, בהתאם להנחייה של משרד הבריאות, הוקפאה יציאת משלחות התלמידים לפולין החל מהערב ועד לתחילת חודש מרץ. בתקופה זו היו אמורות לצאת כ-29 משלחות ובהן כ-3,000 תלמידים. שר החינוך רפי פרץ התייחס להנחייה ואמר כי "בהתאם להנחיות משרד הבריאות כרגע אנחנו נאלצים להפסיק את המסעות לפולין. אני מבקש להדגיש, בכל המשבר הנוכחי, משרד החינוך פועל אך ורק לפי הנחיות משרד הבריאות. זה נכון לגבי בתי הספר שבאו במגע עם הקוריאניים וזה תקף גם לגבי המסעות לפולין. עדיף היערכות יתר על היערכות חסר. משרד החינוך ימשיך לעדכן בהתאם".

בתוך כך, סטודנטית לפיזיקה באוניברסיטת בר אילן הונחתה להשאר בבידוד במעונות האוניברסיטה, זאת לאחר שדיווחה כי שהתה באחד מאתרי התיירות בהם ביקרה גם קבוצת התיירים מקוריאה הדרומית. בהודעה שפורסמה מטעם מוסד הלימודים, הובהר כי הסטודנטית לא באה עם התיירים במגע ישיר, וכן כי אינה מגלה את תסמיני המחלה. 

 

המכתב למנכ"ל משרד החינוך
המכתב למנכ"ל משרד החינוך

עוד נמסר כי "עקב ריבוי מקרי נגיף הקורונה ביפן, אנו ממליצים להימנע מנסיעות לא חיוניות ליפן בעת הזו". במשרד החוץ ציינו כי "ישראלים אשר נמצאים ביפן צריכים לגלות ערנות מבחינת קרבה לאנשים חולים, להקפיד על הוראות ההיגיינה של משרד הבריאות ולעקוב אחרי הנחיות הרשויות המקומיות. על אזרחים ישראלים אשר ישובו לישראל מיפן או ישהו בה ב-14 הימים הקודמים לחזרתם תחול תקופת בידוד של 14 יום". כמו כן, הם הדגישו כי "נציגות ישראל בטוקיו- יפן ממשיכה לפעול כרגיל". בנוסף, פרסם המשרד גם אזהרת מסע לתאילנד. 

מוקדם יותר היום, ראש הממשלה בנימין נתניהו השתתף היום בהערכת מצב מיוחדת בחמ"ל משרד הבריאות עם שר הבריאות ליצמן, שרי ממשלה, מנכ"לי משרדים, מנכ"לי בתי חולים וגורמים בכירים נוספים, בו הנחה את משרד החוץ להוציא אזהרות מסע ליפן וקוריאה הדרומית. ״אנחנו ממשיכים בהיערכות למניעת ההתפשטות של נגיף הקורונה בישראל", אמר רה"מ והוסיף: "אנחנו מקיימים הערכות מצב יום-יומיות, ואני אמנה היום צוות שרים שיתכנס באופן יום-יומי כדי שיטפל בנושא הזה, באתגר הגדול הזה". 

עוד הוסיף רה"מ: "אנחנו בוחנים כל הזמן את המדיניות שלנו, ואנחנו מתקנים אותה, ומתאימים לנסיבות המתפתחות קודם כל, אנחנו מחמירים את הכניסה לישראל ממדינות נוספות. היום אנחנו נוסיף את אוסטרליה ואיטליה, בעת הצורך אנחנו נוסיף מדינות אחרות. אמרתי, היערכות יתר עדיפה על היערכות חסר, ישראל נהגה עד היום בצורה יותר מחמירה מכל המדינות, ואנחנו נמשיך לעשות מה שצריך כדי למנוע את התפשטות של הנגיף בישראל". 

"אנחנו פרסמנו הנחיות גם לישראלים שחוזרים ארצה, ואנחנו דורשים עמידה קפדנית בהנחיות הללו שאנחנו מפרסמים לציבור בישראל. אנחנו גם כאן דורשים מהציבור לגלות אחריות מירבית. כל אחד שימלא אחר ההוראות שניתנות ע״י משרד הבריאות״.

נתניהו חתם את דבריו בכך שאמר כי הוא מבקש לערב את משטרת ישראל והשב"כ בנושא הקורונה: "יכול להיות כל מיני גורמים, לרבות גורמים זרים שיכולים להתערב בדרך הזאת בבחירות, יש לנו עניין לעצור את זה״.

 



דבריו של נתניהו הגיעו בתגובה לשר לביטחון פנים גלעד ארדן שאמר: "בהמשך להצעה שלך, רה"מ, על היערכות יתר - קיימנו דיונים וביום חמישי קיימנו דיון רחב עם כל ראשי ארגוני החירום וההצלה ובראשם כמובן משטרת ישראל, כשהמשימה, כפי שאתה הגדרת, זה מניעה, הפעלת כל הכלים כדי למנוע את התפשטות הנגיף בישראל. משרד הבריאות הוא האחראי על להפצת ההוראות לבידוד וגם האכיפה הראשונית שלהן, אבל משטרת ישראל הכינה את כל צוותי האכיפה הנדרשים במקרה שיהיו אזרחים שלא יצייתו להנחיות ובאופן רצידיביסטי יפרו את ההנחיות, בלית ברירה משטרת ישראל תבצע אכיפה גם בנושא הזה".

בנימין נתניהו וגלעד ארדן. צילום: מרק ישראל סלם
בנימין נתניהו וגלעד ארדן. צילום: מרק ישראל סלם

עוד אמר ארדן: "חשש נוסף שביקשתי ממשטרת ישראל להיערך אליו מגיע כתוצאה מהעבודה שאנחנו נמצאים שבוע וחצי לפני יום הבחירות, וכמובן שיש חשש גם שיהיו השלכות לקורונה על יום הבחירות עצמו, על גורמים שינסו לפגוע בטוהר הבחירות - להפיץ ידיעות בדויות, פייק ניוז בנושא הזה כדי להשפיע על אחוזי ההצבעה באזורים מסוימים. וצריך להבין, מדובר בעבירה פלילית כמובן, פגיעה בטוהר הבחירות, וגם לכך יש היערכות מיוחדת של משטרת ישראל כדי למנוע שימוש לרעה בכל דרך שהיא בנגיף".

הערכת המצב נערכה בהמשך לדיונים שהתקיימו בימים אחרונים בנושא היערכות והתמודדות עם נגיף הקורונה ובשל ההתפתחויות האחרונות. בשל הערכת המצב לא תתקיים ישיבת הממשלה.

בתוך כך, במשרד הבריאות שוקלים להוסיף גם את טייוואן לרשימת המדינות שמהן לא ניתן יהיה להגיע לארץ, זאת לאחר שאמש פורסמו ההנחיות החדשות לפיהן לא תותר כניסת אזרחים לישראל גם מקוריאה הדרומית ומיפן.

בנימין נתניהו ויעקב ליצמן. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
בנימין נתניהו ויעקב ליצמן. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

ועד עובדי רשות שדות התעופה כינס הבוקר את עובדי השדה לישיבת חירום בעקבות התפשטות נגיף הקורונה בעולם וההשלכות על עולם התעופה. יו״ר ועד העובדים, פנחס עידן מסר לעובדים כי ההנהלה והועד דואגים למיגון ומוגנות העובדים. כן הוחלט כי בעת הנוכחית לא יגוייסו עובדים חדשים לקראת עונת הקיץ.

״במידה ובתקווה שתחול התאוששות בענף כולנו נעבוד קשה יותר עד שיגויסו עובדים. אם המצב ימשך כך. חלק מהעובדים יעברו לחלקיות משרה או יצאו לחל״ת במטרה למנוע פיטורי עובדים. אני מאוד מקווה שלא ניאלץ להגיע לכך״, אמר עידן. כמו כן הודיע כי המצב הנוכחי יוקפא. ״בתקופה הזאת עלינו לעבוד קשה ובזהירות ולקוות שהמצב ישתפר בקרוב״.

"כלא ברמה של חמישה כוכבים"

"זאת תחושה לא נעימה שיש לא רחוק מכאן חולה עם נגיף קורונה", כך סיפר ביום שישי מבקר בבית החולים שיבא בתל השומר, בעקבות גילוי הנגיף אצל אחת מהנוסעות שהוחזרו מיפן. 

המתחם שבו שוהים בבידוד 11 הישראלים שהיו על "ספינת הקורונה" דיימונד פרינסס, ואשר הוחזרו בשישי לפנות בוקר בטיסה מיוחדת מיפן, עם נחיתת ביניים לתדלוק בגיאורגיה, הוקם מחוץ למתחם בית החולים. מאבטחים שעמדו בכניסה למחסומים מנעו כניסה מסקרנים וממי שאינו רשאי להיכנס לתוך המתחם. בסמיכות לחדרים המבודדים שבהם שוהים בבידוד, לפחות למשך 14 יום, הישראלים שהוחזרו במבצע לוגיסטי מורכב מיפן, הוקם חדר למשפחות ולעובדים.

"זה כמו בית כלא ברמה של חמישה כוכבים", אמר עובד במתחם. "הם לא יכולים לצאת ולתקשר פנים אל פנים. החיים שלהם גם מזכירים את 'האח הגדול'. שואלים את רשותם ואז מצלמים כל הזמן". עובד אחר של בית החולים, המפקח על טכנולוגיית התקשורת, סיפר: "אנחנו עובדים במשמרות סביב השעון והדריכות רבה".

עובד שהגיע למסור ציוד רפואי לבדיקות ועצר לפני מחסומי הברזל, סיפר: "אני לא מתקרב למקום. זה פחד. מגיעים לכאן ולוקחים את הציוד שהבאנו".

אתה חושש?
"בהתחלה רצו להקים את המתחם המבודד לא רחוק ממכון הלב, אבל המקום שנבחר רחוק יותר ומבודד יותר מבית החולים. אמנם דאגו לבידוד מלא, אבל תמיד צריך להיזהר".

מנכ"ל בית החולים שיבא, פרופ' יצחק קרייס, שהגיע למקום, אמר: "כאן נולד ה'תו"ל' (תורת הלחימה) למצבי חירום. הקמנו תוך ימים ספורים את הכל ונערכנו לכל תרחיש". דני פרידמן, קבלן העובד לא הרחק משם, אמר: "אין לי סיבה לחשוש. יש בידוד מלא. אני והעובדים ממשיכים לעבוד כרגיל".

תושבת רמת גן שהגיעה לבית החולים לבקר קרוב משפחה, סיפרה: "לאחר שהגיעה ההודעה הרשמית על גילוי נגיף הקורונה בקרב אחת מנוסעות הספינה, התחושה הייתה של אי נוחות. מאוד נלחצתי כששמעתי על זה". 

מבקר נוסף אמר: "היו צריכים להשאיר אותם עוד 14 יום בבידוד ביפן, עם תנאים של מלון חמישה כוכבים, ולהטיס אליהם את המשפחות. הרי גם כאן הם לא באים במגע עם המשפחות. אני לא מבין מדוע מיהרו להביא אותם ולגרום לסיכון". לעומתו, אמרה מבקרת אחרת במגדל האשפוז: "אסור להשאיר אף אחד מאחור. הם מבודדים ואני רגועה".