העובדה שבראש ממשלת ישראל עומד אדם שעומדים כנגדו שלושה כתבי אישום באשמת שוחד, מרמה, והפרת אמונים, וכי אותו אדם מבקש להיבחר שוב ולהמשיך את הקדנציה שלו כראש ממשלה שבמהלכה ביצע את העבירות המיוחסות לו, לא יכולה שלא להשפיע על מהלכן התקין של הבחירות. המסר לציבור האזרחים הוא שלהגינות וניקיון כפיים אין כל ערך בספרה הציבורית.

באחרונה התעלם נתניהו במופגן מהנחיות היועץ המשפטי לממשלה. הוא משתמש באופן ציני בסמכויות ממשלת המעבר על מנת לקדם את האינטרסים הפוליטיים הצרים שלו, וביצע מהלכים שמטרתם ערעור האמון בתוצאות הבחירות והתערבות פסולה במהלך התקין של הבחירות.

בבחירות באפריל שלח הליכוד פעילים עם מצלמות נסתרות על מנת להרתיע את הערבים מלבחור. בספטמבר ניסה לעגן את המהלך בחוק שיתיר זאת. את הקריאה של נתניהו צריך להבין גם כאמירה שלכאורה תהליך הבחירות ניתן למניפולציה.

מדוע שבוחרים לא יקבלו את המסר הזה? במיוחד אם "למען ארץ ישראל מותר לשקר", כפי שאמר יצחק שמיר. הרי היה מי שחשב שלמען ארץ ישראל מותר גם לרצוח ראש ממשלה. לפי היגיון זה, די קל להסיק מה עוד "מותר" לעשות בימינו להליך הבחירות למען ארץ ישראל.

קחו לדוגמה את תוכנית טראמפ. נתניהו הציג אותה בעיתוי ציני, תוך התעלמות מכך שהוא בעצמו אמר בעבר שראש ממשלה תחת חקירות לא יכול להוביל הסדר מדיני. הצגת התוכנית מלווה בקריצה שישראל בכלל מתכוונת לכאורה לבצע מעשה רמייה: היא תקבל את חלקה במזומן ומיד בדמות סיפוח ואת התשלום לא בטוח שתצטרך לשלם אי פעם, עקב סדרת תנאים בלתי אפשריים שמוצגים לפלסטינים. כלומר, מדובר בצעד נוסף לשמירת השטחים בריבונות ישראלית לפי תוכנית הימין המתנחלי.

אלה המקבלים את ההיגיון באמירתו של שמיר יאמרו שנתניהו מתכוון לספח את השטחים, ולפיכך יש לעשות הכל על מנת שייבחר. העובדה שתלויים נגדו כתבי אישום רק מקלה על המלאכה, שהרי זה מגביר את הטשטוש בין מותר ואסור. העובדה שנתניהו מסית נגד המשטרה וגורמי אכיפת החוק ("מי יחקור את החוקרים?") נותנת לגיטימציה נוספת למהלכים פסולים.

בהתבסס על ההיסטוריה של מערכות הבחירות האחרונות, ולאחר שלא בחל בכל טריק על מנת להשפיע עליהן, החל נתניהו להתל באמצעי התקשורת כדי לקבל סיקור חיובי (ועל כך הוא אף מועמד לדין) באמצעות ניסיון למנות את מקורבו דוד ביטן החשוד בשוחד לתפקיד שר, הזמנה חסרת תקדים של מעצמה זרה להתערב בבחירות באמצעות מהלכים מדיניים מתוזמנים לטובתו, והחזרתה המתוקשרת של נעמה יששכר ארצה תוך הסתרת המחיר ששילמה ישראל לרוסיה. אסור להיות שאננים בסוגיית טוהר הבחירות ולהניח שהממלכתיות תספק הגנה לתהליך. הממלכתיות מזמן מתה עבור נתניהו. יש להיערך לכך שיהיו ניסיונות להשפיע על תוצאות הבחירות הקרובות, מפוקפקים ככל שיהיו.

פרוטוקולים של מערכת הבחירות באפריל הוכיחו כבר כי התקיים בהן חשד רציני לזיופים בקנה מידה גדול, וכי לא נדרש הרבה על מנת לעשות כן. האחריות למניעת זיופים מוטלת לא רק לפתחה של ועדת הבחירות המרכזית, האחריות נופלת גם על מפלגות המרכז-שמאל, בעיקר בשליחת נציגים לנקודות ההצבעה. 

מה שעומד על הפרק חשוב מכדי להפסיד בגלל רשלנות, עייפות או חוסר רצון לעבוד ביום שבתון. הנחת העבודה חייבת להיות שבייאושו נתניהו לא יבחל בשום אמצעי על מנת להשיג ניצחון. 

הכותב הוא יזם חברתי ויו"ר ארגון "עתיד כחול לבן" ומכון מולד