בחלק גדול מהמקרים, ילדים נפגעים במהלך משחק בבית או באזורים שסמוכים לבית. על פי פוליסת ביטוח תאונות אישיות תלמידים ניתן לקבל פיצוי גם במקרים שהילד נפגע בתאונה שהתרחשה בשל העדר השגחה של ההורים או נפגע בדירת המגורים, בשטח של בניין המגורים או ברחוב.

פגיעות שהתרחשו בבית הספר או בגן, בפעילות לאחר שעות הלימודים בחוגים, בטיולים, בפעילות ספורט, בחופשים, בכל שעות היממה ולאורך כל השנה, מכוסות בהתאם לפוליסת ביטוח תאונות אישיות תלמידים. בכל מקרה שבו נגרם לילד נזק גוף לצמיתות ניתן לקבל פיצוי, בחלק מהמקרים פיצוי משמעותי בסדרי גודל של עשרות אלפי שקלים ואף יותר.

הורים רבים לא מודעים לכך שילדיהם מבוטחים. הם גם לא מודעים לפוליסת ביטוח תאונות אישיות תלמידים אשר מפצה בגין תאונות אישיות. לעיתים מדובר בסכומי פיצוי גבוהים מאד. הפרמיה בגין הפוליסה נגבית מההורים בתחילת השנה. התלמיד מכוסה גם אם לא נגבה תשלום מהוריו בגין הביטוח.

המעורבות הנדרשת מההורים בהליך המשפטי היא מינימאלית 
חלק מההורים נמנעים מהגשת תביעה משום החשש ממעמסה רגשית על המשפחה. יש לציין כי עורך הדין המטפל בתביעה המייצג את הנפגע הוא שמשקיע את עיקר המאמץ והזמן. להורים אין צורך לחשוש כי ניהול הליך משפטי כנגד חברות הביטוח יגזול מהם זמן רב ויגרום להם לטרחה רבה ובמקרים מסוימים למעמסה רגשית.

המעורבות הנדרשת מהמשפחה בהליך המשפטי היא מינימאלית ואינה גורמת כמעט לטרחה. יש לציין בנוסף כי עלויות הגשת התביעה אינן גבוהות ושכר טרחת עורך הדין במקרים כאלו הוא על בסיס הצלחה בלבד. במקרים שבהם הנפגע לא יקבל פיצוי, עורך הדין לא יהיה זכאי לשכר טרחה. בהקשר זה ראוי להדגיש כי ניתן להגיש תביעה ולקבל פיצוי גם בעקבות אירועים שהתרחשו לפני שנים רבות, עד הגיע הילד לגיל 21 או 25 שנה לפי העניין.

לאורך השנים משרדנו טיפל במקרים רבים ומגוונים של תאונות שבמהלכן נפגעו תלמידים ונגרמו להם נזקי גוף. לדוגמא, עבור ילדים שנפגעו במהלך משחק וסבלו משבר בברך או במרפק ונזקקו להתערבות כירורגית, השגנו פיצויים משמעותיים בסדרי גודל של מאות אלפי שקלים.

ילדים שנפגעו במהלך טיול משפחתי בארץ או בטיול במסגרת בית הספר, וסבלו מפגיעות שהותירו מגבלה רפואית כלשהי זכאים כאמור לפיצוי כספי משמעותי ובחלק גדול מהמקרים אף לכפל פיצוי.

לפניה ישירה אל משרד עורכי הדין רנרט-סלומון לחץ/י כאן

מהם המקרים שמזכים בפיצוי ובכפל פיצוי
לעיתים קרובות אנו נתקלים בשאלות של הורים האם תאונה בבית הספר או בגן, אחר הצהריים במגרש המשחקים או בחוג מזכה בפיצוי כספי. פוליסת ביטוח תאונות אישיות תלמידים מזכה בפיצוי בהתאם למצב הרפואי ואין צורך להוכיח אשמה או רשלנות. 

במקרים שבהם התרחשה תאונה בשל רשלנות של גורם כלשהו ניתן בנוסף לתבוע את הגורם המתרשל ולקבל פיצוי כפול. להלן מספר דוגמאות למקרים בגינם ניתן לקבל פיצוי.

תאונות אישיות של תלמידים במתקני שעשועים
בגן משחקים ציבורי הותקנו בסמיכות שתי מגלשות מפותלות. באחת מהמגלשות הותקנה מחיצת פלסטיק שנועדה למנוע טיפוס לגובה על החלק החיצוני של המגלשה. במגלשה השנייה לא ננקטו אמצעים למניעת טיפוס על החלק החיצוני.

ילד אשר טיפס על החלק החיצוני של מגלשה, נפל ושבר שתי חוליות בגבו. במקרה כזה ניתן לתבוע את פוליסת ביטוח תאונות אישיות תלמידים, ובנוסף את הרשות המקומית בגין הצבת מתקן לא בטיחותי שמזמין ילדים לבצע טיפוס מסוכן.

רשות מקומית - תקינות תשתיות
ילד אשר רכב על קורקינט נפל, כתוצאה מכך נגרם לו שבר במפרק הירך. הנפילה התרחשה בשל מספר מרצפות שבורות ופגם במדרכה. במקרה כזה ניתן לתבוע על בסיס פוליסת ביטוח תאונות אישיות תלמידים וגם את הרשות המקומית האחראית על תקינות המדרכות בשטחה ולזכות בכפל פיצוי.

ביטוח תאונות אישיות תלמידים - פציעה בחוגי ספורט
במהלך שיעור ג'ודו המדריך ציוות שני ילדים שיש ביניהם פערים משמעותיים במשקל וברמה המקצועית. אחד הילדים נפצע במהלך התרגיל ונגרם לו שבר מרוסק במרפק. במקרה זה ניתן לקבל פיצוי מפוליסת ביטוח תאונות אישיות תלמידים ובנוסף גם לתבוע פיצוי מהגורם האחראי על החוג ומחברת הביטוח שלו ולקבל כפל פיצוי.

ילד שנפגע במהלך משחק אימון בחוג כדורגל כאשר ילד אחר נתקל בו בעת מרדף אחר הכדור ונגרם לו שבר בקרסול. במקרה כזה ניתן לקבל פיצוי על בסיס פוליסת ביטוח תאונות אישיות תלמידים. במקרים מסוג זה, כאשר הפציעה התרחשה במהלך הרגיל והטבעי של המשחק אין רשלנות ואין עילת תביעה נוספת.

בחוג רוגבי שאורגן על ידי המועצה המקומית נפגע אחד הילדים ונגרם לו קרע משמעותי במיניסקוס. במהלך השיעור נדרשו הילדים לבצע תיקול כבר באימון הראשון מבלי שהיה להם ניסיון כלשהו וללא ציוד מגן מתאים. במקרה כזה ניתן להגיש תביעה על בסיס פוליסת ביטוח תאונות אישיות תלמידים ובנוסף ניתן להגיש תביעה כנגד הרשות המקומית כמי שאחראית על החוג ולקבל כפל פיצוי.

תאונה בגן ילדים
במסגרת משחק בחצר בגן חובה מספר ילדים טיפסו על שולחן שעמד בחצר, הילדים טיפסו עליו, קפצו ממנו ועלו שוב מספר פעמים. עוזרת הגננת ששהתה בחצר באותו הזמן העירה להם להפסיק לטפס, אך לא מנעה מהם לעשות זאת בפועל. במהלך אחת הקפיצות נפגע אחד הילדים ונגרם לו שבר בשורש כף היד. במקרה כזה ניתן להגיש תביעה לפי פוליסת תאונות אישיות תלמידים ובנוסף ניתן להגיש תביעה נגד העירייה כמפעילת הגן ולקבל כפל פיצוי.

פציעות בבית
במהלך משחק בחצר נפל אחד הילדים ושבר את המרפק. במקרה כזה למרות העובדה שהאירוע התרחש אחר הצהריים בשטח הבית ניתן להגיש תביעה על בסיס פוליסת ביטוח תאונות אישיות תלמידים. 

במקרים רבים תביעות המוגשות באופן עצמאי נדחות על ידי חברת הביטוח, מומלץ להסתייע בעורך דין מומחה אשר ילווה את המשפחה לאורך כל ההליך ועד לקבלת מלוא הפיצוי.

עורכי הדין יוסף רנרט ושהם סלומון (צילום: משרד עורכי דין רנרט-סלומון)
עורכי הדין יוסף רנרט ושהם סלומון (צילום: משרד עורכי דין רנרט-סלומון)

משרד עו”ד רנרט-סלומון עוסק בתחום הנזיקין, תביעות תאונות תלמידים ותביעות ביטוח. באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.