שבוע עבודה לא רגיל נפתח אתמול במשרד הבריאות, שמצא עצמו במוקד של היערכות חירום לאומית. זאת, בעקבות הדיווח שהגיע שלשום מקוריאה הדרומית, שלפיו תשעה תיירים מקבוצה ששהתה בארץ עד לפני שבוע אובחנו כחולים בקורונה לאחר שובם לארצם.

מדובר בקבוצה של צליינים ששהו בין התאריכים 8.2־15.2 בעשרות אתרים, שמורות טבע ומלונות בישראל. הנחת העבודה במערכת הבריאות היא שבעקבות ביקור הקבוצה מקוריאה הדרומית, אירעה הידבקות בארץ.

איגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית לישראל (הר"י) מסר אתמול: "נקווה מאוד שהתיירים נדבקו רק לאחר חזרתם לקוריאה הדרומית. בכל מקרה, הנחת העבודה צריכה להיות שהנגיף כבר מסתובב בישראל. בשלב זה יש צורך להרחיב את מערך המעבדות הבודקות ולבצע בדיקות נוספות לאיתור הנגיף בישראל. נדרשת היערכות יסודית של מערכת הבריאות וכלל המערכות להתפשטות הנגיף בישראל, בהתבסס על עקרונות בריאות הציבור ותוך חיזוק מערך בריאות הציבור". יצוין כי נכון לאמש דיווחו יותר מ־900 ישראלים על הימצאותם בבידוד.

משרד הבריאות הוציא אמש בצעד דרמטי הנחיה האוסרת על אלפי הרצים הזרים שהיו אמורים להשתתף במרתון תל אביב ביום שישי, להגיע למירוץ. כ־3,000 רצים בעלי אזרחות זרה נרשמו למרוץ, בהם רצי מרתון מצטיינים ממדינות באפריקה.

משרד הבריאות התיר לעיריית תל אביב לקיים את המרתון כמתוכנן, עבור כ־40 אלף הרצים הישראלים הרשומים למרוצים השונים.

דיון חירום במשרד הבריאות. צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ
דיון חירום במשרד הבריאות. צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

בעקבות בדיקה נוספת של המקומות שבהם ביקרו התיירים מקוריאה הדרומית, עודכנו ההנחיות המחייבות של משרד הבריאות. בין ההנחיות: כל מי שהיה במגע עם הקבוצה הצליינית מחויב לבידוד בית עד שיחלפו 14 יום ממועד המגע האחרון עם הקבוצה. בנוסף, כל מי שהיה בקוריאה הדרומית או ביפן ב־14 הימים האחרונים - מחויב לשהות בבידוד בית עד שיחלפו 14 ימים ממועד עזיבתו את המדינות האמורות. זאת בנוסף לשבים מסין, הונג קונג, מקאו, סינגפור ותאילנד. זאת ועוד, מי שהיה בטייוואן, איטליה או אוסטרליה ב־14 הימים האחרונים ומפתח תסמינים של מחלה, צריך להיבדק בהתאם להנחיות המפורטות באתר משרד הבריאות.  

כמו כן, כל מי שהיה במגע הדוק (במרחק של פחות משני מטר ולמשך 15 דקות לפחות) עם חברי הקבוצה בהתאם למועדים והמקומות האמורים, מתבקש להיכנס לבידוד בית למשך 14 ימים מאז המגע האחרון עם הקבוצה ולדווח על כך באתר משרד הבריאות או במוקד כל הבריאות (5400*).

כך או כך, אם מתפתחים סימני מחלה (חום מעל 38, שיעול או תסמינים נשימתיים אחרים), יש לפנות לעזרה רפואית בהתאם להנחיות משרד הבריאות באתר, תוך הודעה מראש ולפי ההנחיות של המשרד. 

במסגרת צעדים נוספים שננקטו בהיערכות משרד הבריאות בנושא, החל מאתמול נמנעה כניסתם של מי שאינם תושבי או אזרחי ישראל ואשר שהו בקוריאה הדרומית ב־14 הימים טרם הגעתם לישראל. הנחייה זו צפויה להיכנס היום לתוקף גם לגבי המגיעים מיפן.

בצעד חריג נוסף, במכתב ששיגר אתמול למנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב, הורה מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן־טוב על הקפאת משלחות תלמידי תיכון לפולין. "היות שנגיף הקורונה הולך ומתפשט בכל רחבי העולם, לרבות יבשת אירופה, ולמען הזהירות המונעת, נכון בעת הזו להשהות יציאת משלחות תלמידים לפולין עד להתבהרות המצב", נכתב.

בינתיים עדכן אמש משרד הבריאות כי ישראלי נוסף שהיה על סיפון ה"דיימונד פרינסס" והושב לבידוד בבית החולים לשיבא - נושא את הנגיף.

חדשה מעודדות יותר הגיעו אמש מהדרום, כשבית החולים סורוקה בבאר שבע הודיע שכלל הדגימות שנלקחו שלשום משישה אנשים שלגביהם היה חשד לחשיפה לנגיף הקורונה, בעקבות מגע עם התיירים מקוריאה הדרומית - נמצאו שליליות לנגיף. בהתאם, השישה שוחררו מבידוד בית.

בעקבות משבר הקורונה ביטל אתמול ראש הממשלה בנימין נתניהו את ישיבת הממשלה השבועית. במקומה כינס נתניהו באגף החירום של משרד הבריאות בתל אביב ישיבה מיוחדת, בהשתתפות שר הבריאות יעקב ליצמן ושרים נוספים, וקיימו הערכת מצב נוכח המשבר.

בתוך כך, בשכונת הר גילה בירושלים הפגינו אתמול תושבים במחאה על הכוונה להכניס תיירים קוריאנים לבידוד במתקן צבאי סמוך. בעקבות המחאה, הוחלט להעביר את התיירים למתקן אחר, סמוך לנתב”ג.

אתמול דווח כי רכבת אווירית תתחיל להוציא היום מאות תיירים דרום קוריאנים בחזרה לארצם. התיירים יוטסו במימון מדינת ישראל בטיסות מיוחדות וישירות לסיאול, שיבוצעו על ידי חברות אל־על, קתאי אייר וארקיע.