ההתפשטות של נגיף הקורונה ברחבי העולם בימים אלה מעוררת קריאות לביטול האולימפיאדה שנועדה להיערך השנה בטוקיו ולהעברה למקום אחר. 

בעקבות זאת מבהירה שגרירות יפן בישראל כי ממשלת יפן, הוועדה המארגנת של משחקי טוקיו 2020 והוועד האולימפי הבינלאומי הודיעו כי אין "תוכנית ב'" וכי המשחקים יתקיימו כמתוכנן. יותר מכך, האפשרות לביטול משחקי טוקיו 2020 לא נדונה כלל בפגישה של הוועד האולימפי הבינלאומי לבחינת פרויקט האולימפיאדה שהתקיימה בשבוע שעבר, והוועד הבינלאומי מסר כי הוא מאמין שהרשויות היפניות מפעילות צעדי מנע בפני התפשטות נגיף הקורונה כראוי.

בשגרירות היפנית הדגישו שממשלת יפן מקיימת הכנות באופן עקבי ויציב כדי שהמשחקים יהיו בטוחים הן עבור האתלטים והן עבור הצופים שיגיעו לטוקיו מכל העולם.  הוועדה המארגנת הבטיחה שהיא תמשיך לשתף פעולה עם כל הארגונים שעוקבים אחרי התפשטות מחלות מידבקות ושהיא תבחן עם כל הגופים המתאימים את כל צעדי המנע שעשויים להידרש במאבק בנגיף.

בשגרירות מתנבאים כי ב־24 ביולי יגיע הלפיד האולימפי לאצטדיון האולימפי בטוקיו ומשחקי אולימפיאדת הקיץ ה־32 ייפתחו באופן רשמי, בפעם השנייה ביפן, ואחריהם יתקיימו המשחקים הפאראלימפיים החל מ־25 באוגוסט.

קורונה ברחבי העולם: שלושה מתים באיטליה, שמונה באיראן

העלייה החדה במספר הנדבקים בנגיף הקורונה באיטליה, שם חלה ההתפרצות הגדולה ביותר מחוץ לאסיה, משתקת את ונציה ומילנו, שתיים מהערים התוססות במדינה. נוכח המצב ביטלו הרשויות אירועים פומביים מתוכננים לרבות הקרנבל השנתי בוונציה, תצוגות אופנה ומשחקי כדורגל.

ראש הרשות להגנת הציבור, אנג'לו בורלי, שמשמש כנציב המיוחד למאבק בנגיף הקורונה, דיווח אתמול כי התגלו במדינה 132 מקרים של הידבקות בנגיף. עד כה מתו שלושה חולים ו־26 מאושפזים במצב קשה. הנגיף זוהה בחמישה מחוזות, מרביתם בצפון  המדינה; 89 חולים התגלו במחוז לומברדיה ועוד 24 במחוז ונטו.

בורלי הסביר כי הזינוק החד במספר החולים נובע גם מהפעלת אמצעי בידוק קפדניים. "יש לנו רמה גבוהה של מניעה", אמר. "אנחנו היינו הראשונים שהפעילו בדיקות בנמלים ובשדות התעופה ובדקנו את כל המקרים האפשריים". עם זאת, ראש הממשלה, ג'וזפה קונטה, הבהיר כי אין כוונה לסגור את גבולות המדינה והדגיש כי זהו צעד "בלתי הכרחי".

תיירים בוונציה. צילום: רויטרס
תיירים בוונציה. צילום: רויטרס

בשל המשבר הבריאותי הוחלט על סגירת מוסדות החינוך בלומברדיה ובוונטו ועל צמצום פעילות התחבורה הציבורית. מארגני הקרנבל של ונציה הודיעו על ביטול היומיים האחרונים של האירוע שהיו אמורים להתקיים היום ומחר,  לפחות שלושה משחקים בליגת הכדורגל האיטלקית נדחו ותצוגת האופנה של ג'ורג'יו ארמני במסגרת שבוע האופנה במילנו נערכה  אתמול בלי קהל והועברה בשידור ישיר.

בעיירה קסאלפוסטרלניו שבאזור מילנו השתרכו אתמול תורים ארוכים ליד הסופרמרקטים ובהם לקוחות רבים עטויי מסכות שביקשו לרכוש מצרכים. "אני מפחדת מאוד", הודתה אחת מהם. "אנחנו עוברים מצב קשה מאוד".

רשויות איראן דיווחו אתמול כי מספר המתים מנגיף הקורונה עומד על שמונה ומספר הנדבקים עומד על 43, בהם 15 מקרים חדשים. אך לפי הערכות הנתונים האמיתיים גבוהים יותר. נוכח התפרצות התחלואה הוחלט לסגור את כל מוסדות החינוך בתשעה מחוזות, לפחות עד סוף השבוע הקרוב, וראש עיריית טהרן, פירוז הנאשי, הזהיר שאם המצב יחמיר, העובדים יישארו לעבוד מהבית. מנהיג איראן, האייתוללה עלי חמנאי, האשים אתמול כי במערב הפיצו שמועות על הנגיף כדי למנוע מהאזרחים לצאת לבחירות לפרלמנט שהתקיימו ביום שישי. "התעמולה השלילית הזו החלה לפני חודשים אחדים והתחזקה כאשר התקרבנו לבחירות ובמיוחד ביומיים האחרונים, בתואנה על התפשטות המחלה והנגיף - התקשורת שלהם לא פספסה שום הזדמנות למנוע מאנשים להצביע", טען.

טורקיה הודיעה אתמול כי היא סוגרת את הגבול שלה עם איראן בניסיון למנוע את התפשטות הנגיף. גם פקיסטן ואפגניסטן, שם זוהו אתמול שלושה חולים ראשונים - הודיעו על צעד דומה. ירדן החליטה לאסור כניסת אזרחים ומבקרים מאיראן, מסין ומקוריאה הדרומית לשטחה. 

נשיא קוריאה הדרומית, מון ג'יאה־אין, הכריז אתמול על העלאת הכוננות הלאומית לרמה הגבוהה ביותר, לאחר שהרשויות דיווחו על שלושה מתים נוספים, ובכך עלה מספר הנספים לשישה, בעוד שיותר מ־600 בני אדם נדבקו בנגיף.
"אנחנו כרגע על קו פרשת המים במאבק בנגיף והימים הבאים יהיו קריטיים ביותר", אמר מון בנאום לאומה והוסיף: "אנחנו צריכים לזהות את האנשים הנגועים מוקדם ככל האפשר ולמנוע מהנגיף להתפשט עוד".

שר הבריאות, פארק נאונג־הו, הבהיר כי שבעת־עשרת הימים הקרובים יהיו קריטיים לבלימת התפשטות הנגיף וכי עוד אלף מיטות יהיו זמינות לחולים ברחבי המדינה ו־43 בתי חולים יותאמו לטפל בחולים המגלים סימפטומים קלים יותר. כן הוחלט להאריך את חופשת החורף בכל מוסדות החינוך בשבוע, עד 9 במרץ. יותר ממחצית ממקרי ההידבקות קשורים לכנסיית שינצ'אונג'י, באזור העיר דגו, הרביעית בגודלה במדינה, והרשויות עדיין מחפשות אחרי חברים בקהילה שעלולים להיות נשאים של הנגיף. דובר הקהילה יצא אתמול נגד ההתקפות עליה בציבור ובתקשורת, אמר כי חבריה הם "הקורבנות הגדולים ביותר" של ההתפרצות והזהיר מפני "שנאה והתקפות חסרות בסיס" נגדם. אחד החברים בקהילה טען כי "זה כמו ציד מכשפות של המאה ה־19".