“אנשים לחוצים ויש חרדה” – כך סיפר אתמול מיכאל דור, חובש במד”א, שביחד עם עשרות מוקדנים נוספים מנסה לעמוד בעומס הגובר של שיחות למוקד החירום המשותף של משרד הבריאות, קופות החולים ומד”א, הנותן מענה לפניות הקשורות לנגיף הקורונה.

דור, שבימי שגרה עובד במוקד הארצי של מד”א, התבקש לתגבר את המוקד המיוחד שהוקם במוצאי שבת. דובר מד”א, זכי הלר, סיפר שעד אתמול בצהריים התקבלו כ־700 פניות. “למוקדי מד”א היו כ־7,000 שיחות, ומתוכן המוקדנים הפנו למוקד המטפל בקורונה את מאות השיחות”, הוא ציין.

העמדות במוקד שבקריית אונו מאוישות על ידי חובשים ואחיות, המעניקים מענה טלפוני ראשוני. עשרות מהפונים התבקשו להיכנס לבידוד למשך 14 יום. הקריטריונים חדים: מי ששהה 15 דקות ובמרחק של שני מטרים ומטה עם אדם שנדבק בנגיף הקורונה.

“רוב השיחות שהתקבלו היו של אנשים שבאו במגע עם קבוצת התיירים מקוריאה הדרומית, כאלו ששבו לארץ וגם של ‘המעגל השני והשלישי’, כמו קרובים וחברים של אלו שהיו במגע עם נשאי הקורונה”, סיפר המשנה למנכ”ל מד”א, עו”ד אורן בלושטיין.
ההנחיות לקרובים של אלו שנדרשו לשהות בבידוד הן להיות ערניים ולהמשיך בשגרת החיים. “הם אינם נכללים בקבוצה החייבת להיכנס ל־14 ימי בידוד”, הוא הוסיף.

רבים מהפונים היו מפוחדים וביקשו הנחיות. “התקשר אליי בבוקר אדם שסבל משיעול וחום והמתין בתור לרופא בקופת חולים. הוא שאל אם עליו להמתין בתור”, סיפר מיכאל דור.”ישנן שיחות רבות של אנשים מודאגים, ואנחנו מנסים להרגיע”.

במד”א הבהירו כי על פי התסמינים מתקבלת החלטה האם לשלוח פרמדיק שיבצע במטופל בדיקה בביתו, מבלי לפנות אותו בשלב הזה. “היו פניות רבות של אנשים שאף שלא באו במגע עם נשאי נגיף הקורונה, ביקשו לעבור בדיקה כדי להיות שקטים. אבל ההנחיות הן שהבדיקות יתבצעו באלו שבקבוצת הסיכון בעקבות המגע עם נשאי הקורונה”, ציינו עוד במד”א.

בתוך כך, עשרות פרמדיקים במד”א עברו הכשרה לביצוע לקיחת הדגימות לשלילת הימצאות נגיף הקורונה. במסגרת ההכשרה, שהתקיימה ברמת גן, תורגלו הפרמדיקים בנטילת דגימות מריריות המטופל, תוך שהם ממוגנים באופן מלא נגד הידבקות. “עשרות הפרמדיקים המנוסים והמקצועיים נרתמו למשימה, מאחר שהם מכירים בחשיבות ביצוע הבדיקות הרפואיות בבתי המטופלים על מנת למנוע את התפשטות הווירוס בישראל”, ציין מנכ”ל מד”א אלי בין.