שותפות עסקית בין חברים היא פופולרית מאוד ויש לה סיבות רבות. לרוב מדובר בשני חברים או יותר שיש להם היכרות קודמת מהצבא, מהלימודים או ממקום עבודה שבו נהגו לעבוד יחד. מכיוון שחברים אלו סומכים אחד על השני הם לא חוששים משיתוף פעולה עסקי. במקרים רבים תחושת האופוריה ההתחלתית גורמת להם להתעלם מהאפשרות שהחברות האמיצה לא תעמוד במבחנים שמציבה השותפות העסקית.

בתחילת הדרך השותפים שהם גם חברים לרוב יראו בעיני רוחם את ההצלחה והשגשוג הצפויים להם במסגרת העסק המשותף, אך בחלוף הזמן הדברים עלולים להשתנות. לנוכח האתגרים הכלכליים והקשיים הכרוכים בניהול עסק בישראל עלולים להופיע בין השותפים חיכוכים וחילוקי דעות. לפיכך חשוב מאוד להגיע להסכמות מראש בכל הקשור לחלוקת הסמכויות בעסק כדי למנוע מאבקים בהמשך.

לשותפים שהם חברים מומלץ לקבוע מראש מנגנון לקבלת החלטות
מצב של שותפות עסקית שמתנהלת על ידי שני אנשים כאשר כל אחד מהם מחזיק ב-50% מהעסק הוא מסוכן מאוד. שותפות כזו מועדת לפורענות מאחר שניתן להגיע בה בקלות רבה למצב של שיתוק העסק ושל חוסר יכולת לקבל החלטות. לכן, לשותפים שהם חברים, מומלץ לקבוע מבעוד מועד כיצד יפתרו בעתיד את המחלוקות ביניהם, כיצד יתנהלו במצבים של חוסר יכולת להכריע במחלוקות ואף לקבוע מנגנון יישוב סכסוכים או היפרדות במקרה של סכסוך משמעותי.   

על שותפים עסקיים לדעת כי הסכם שותפים שנוסח היטב על ידי עורך דין מקצועי ומנוסה בתחום העסקי-מסחרי, יוכל לצפות פני עתיד ולהעניק להם פתרונות למצבים שונים שעלולים להתרחש במהלך החיים העסקיים המשותפים. הדיון בהסכם השותפים יאפשר לכל אחד מן הצדדים להביע את דעתו ביחס לסוגיות שונות הקשורות לעסק המשותף ולעגן את רצונו במפורש ובכתב.

לפניה ישירה אל עורך הדין גיא הרשקוביץ לחץ/י כאן

הסכם שותפים מפורט יכול לצמצם את הסיכון לחיכוכים ולאובדן אמון 
במסגרת הסכם השותפים ניתן להסדיר אינספור נושאים כלכליים, משפטיים ואחרים. בין השאר נהוג להסדיר בהסכם את חלוקת העבודה בין השותפים ואת שעות עבודתם. במסגרת ההסכם ניתן לקבוע מה כל אחד מהשותפים יכול לתרום לעסק ולפרט את תחומי האחריות של כל אחד מהם. ככל שהתנהלות הצדדים תהיה ברורה יותר מראש כך יפחתו הסיכויים לחיכוכים על בסיס של תחושות אפליה וקיפוח שעלולות לגרום לאובדן אמון ולעוינות בין השותפים.

סוגיה נוספת וחשובה לא פחות היא קבלת ההחלטות בעסק, כלומר באילו נושאים השותפים נדרשים להסכים פה אחד ובאילו נושאים החלטה יכולה להתקבל על ידי אחד מהשותפים בלבד. בנושא זה מומלץ להכפיף את ההחלטות לסכומים ולקבוע כי החלטה שמשמעותה הכלכלית היא עד לסכום מסוים תיעשה על ידי השותף האחראי שנמצא בעסק ואילו החלטות שמשמעותן הכלכלית גבוהה יותר יתקבלו על ידי שני השותפים במשותף.

קביעת מנגנוני בוררות וגישור בהסכם השותפים
מאחר שהחיים דינמיים וכך גם חיי המסחר והעסקים מן הראוי להתייחס בהסכם השותפים גם לאפשרות של סכסוכים ופירוק של השותפות. לחברים שהם גם שותפים עסקיים מומלץ להסכים גם על מנגנוני היפרדות אפשריים במקרה שבו חלילה יקלעו למחלוקות. למשל, הצדדים יכולים להסכים כי שותף אחד יוכל לרכוש את חלקו של השותף האחר או לחייב שותף אחד למכור את חלקו לשותף השני לפני שהוא מוכר את חלקו לשותף חיצוני חדש.

נוסף על כך, ניתן לקבוע בהסכם מנגנון בוררות למקרה שבו הצדדים חלוקים בדעותיהם באופן שאינו מאפשר להם להגיע לפתרון או להמשיך לעבוד יחד. כך ניתן לקבוע כי הבורר המוסכם יפסוק בסוגיות שבמחלוקת ופסיקותיו יחייבו את השותפים.

כמו כן, קיימת אפשרות להכפיף את הסכסוכים העתידיים להליך גישור שיתנהל בין הצדדים על ידי מגשר מוסמך. בהליך זה לצדדים יש שליטה רבה יותר על תוכן ההסכמות שיושגו ביניהם. מאחר שמדובר בהליך המבוסס על הידברות ועל ניסיון להגיע לפתרון יצירתי שיהיה מוסכם על שני הצדדים, גובר הסיכוי שהם יוכלו לשמר את החברות ביניהם.

לסיכום, אם החלטתם לייסד שותפות עסקית עם חבר, עליכם לקחת בחשבון כי מטבע הדברים שותפות זו מלווה בסיכונים לא מעטים. לפיכך, מומלץ להיעזר בעורך דין מקצועי בתחום העסקי-מסחרי כדי לנסח כבר בראשית הדרך הסכם שותפים מפורט ככל האפשר. 

הסכם שותפים יכול לחסוך לכם חילוקי דעות וחיכוכים בהמשך הדרך ולאפשר לכם להתמקד בהצלחת העסק. נוסף על כך, ההסכם יכול למנוע הפסדים כספיים גדולים מאוד של כל אחד מהשותפים ואף מאפשר לשמור על החברות בין הצדדים. סכסוך עסקי בהיעדר הסכם שותפות יכול לגרום להתרסקות העסק, להפסד הכספים שהושקעו בו ולהרס החברות שקדמה לשותפות.

עורך הדין גיא הרשקוביץ (צילום: גיא קרן)
עורך הדין גיא הרשקוביץ (צילום: גיא קרן)

עורך הדין גיא הרשקוביץ מייסד ובעלים של hershkovich law firm, מוסמך כמגשר ובורר ומתמחה ועוסק בסכסוכים עסקיים ומסחריים במשך כ-16 שנים. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין למשפט מסחרי ועסקים LawGuide.