הסלמה בעוטף עזה: מטחי רקטות נורו היום (שני) משעות הצהריים לעבר יישובי הדרום.‏ במהלך היום שוגרו כ-90 רקטות ופצצות מרגמה לעבר שטח מדינת ישראל. לא דווח על נפגעים בגוף ואין נזק. דובר צה"ל מסר כי כלי טיס וטנקים של צה"ל תקפו מתחמים לאחסון אמצעי לחימה ימיים, מתחמים צבאיים המשמשים לאימונים ועמדות צבאיות של ארגון הג'יהאד האסלאמי ברחבי רצועת עזה. התקיפות בוצעו בתגובה לירי הרקטות ששוגרו מרצועת עזה לעבר שטח ישראל מוקדם יותר היום.

בתום התייעצויות ביטחוניות, הוחלט על סגירת כלל מעברי הגבול של ישראל עם רצועת עזה, החל מהלילה ועד להודעה חדשה. מעבר כרם שלום ייסגר למעט כניסת ציוד הומניטארי וחיוני, ומעבר ארז ייסגר למעט מקרים הומניטאריים חריגים.  בנוסף, מרחב הדיג ברצועת עזה ייסגר לחלוטין. צעדים אלו התקבלו בתגובה להמשך שיגור הרקטות והפעולות ההתקפיות של ארגון הג'יהאד האסלאמי כנגד מדינת ישראל.

פיקוד העורף הודיע לאחר הערכת מצב כי גם מחר לא יתקיימו לימודים בערים אשקלון, נתיבות ושדרות. כמו כן, גם ביושבי עוטף עזה לא יעבדו מוסדות החינוך. אלו הנחיות פיקוד העורף ליממה הקרובה:

הנחיות פיקוד העורף
הנחיות פיקוד העורף

מוקדם יותר מסרו פלוגות אל-קודס, הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי: "הסתיימה התגובה שלנו על ההתנקשות הפושעת בחאן יונס ובדמשק. אנחנו מבטיחים לעם שלנו ולאומה שנמשיך בדרך הג'יהאד ונגיב על כל תוקפנות של הכיבוש על בני העם והאדמה שלנו".

דובר הזרוע הצבאית של הגא"פ, אבו חמזה: "הודענו על סיום התגובה הצבאית על ההתנקשות בפעילים שלנו בחאן יונס ובדמשק, אך האויב לא הפסיק ואף תקף את המוצבים והפעילים שלנו. לכן, הגבנו על בסיס תקיפה מול תקיפה. אנו מודיעים לאויב, שעליך לא לנסות אותנו והאיומים שלכם לא מפחידים אותנו. כל אחד מהנהגת הישות שמהמר על שבירת ההתנגדות באמצעות תוקפנות וטרור יפסיד את העתיד הפוליטי שלו. האיומים של מנהיגי ישראל לא יביאו ביטחון למתנחלים", הוסיף דובר הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי".

לאור האיתות של הג'יהאד האסלאמי מסר גורם בטחוני כי "התקבלו מסרים מדרגים שונים של ארגון הג'יהאד האסלאמי בדבר רצון להפסקת אש מיידית. אנו סקפטיים. צה״ל ימשיך לפעול עד להשבת השקט בדרום. בתכנון מדרגה נוספת וחזקה הרבה יותר. רק המעשים בשטח הם שיקבעו".

שיגור רקטות מרצועת עזה. צילום: מג'די פתחי/TPS
שיגור רקטות מרצועת עזה. צילום: מג'די פתחי/TPS

במטח הראשון, נשמעה אזעקה באזור התעשייה הדרומי באשקלון, ולאחר מכן רקטה התפוצצה בשטח פתוח מול העיר. מדובר צה"ל נמסר כי זוהה שיגור אחד. בהמשך נשמעו אזעקות בכמה יישובים באזור אשכול, בערים נתיבות ושדרות, ביישובים במועצות האזוריות שדות נגב ובני שמעון - ושוב בעיר אשקלון ובמועצה האזורית חוף אשקלון. לוחמי ההגנה האווירית יירטו חלק ניכר מהרקטות באמצעות סוללות כיפת ברזל. גבר בן 55 פונה לבית החולים ברזילי באשקלון לאחר שנפל בזמן האזעקה ונחבל בפנים. 

עקב המצב הביטחוני, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ביטל את השתתפותו בכנסים של הליכוד בטבריה ובצפת והוא יקיים הערכות מצב ביטחוניות בקריה. דובר צה"ל הודיע כי כלי טיס תקף עמדת שיגור של הג'יהאד האיסלאמי בצפון רצועת עזה, שממנה נורו זמן קצר לכן רקטות משטח רצועת עזה לשטח ישראל. נמסר כי זוהתה פגיעה.

בתוך כך, התייחס רה"מ במהלך סיור שקיים באריאל למצב הרגיש בדרום: "אנחנו תקפנו אמש גם בעזה וגם בסוריה. אני לא מתכוון להרפות מזה. אני כרגע בדרך לכאן קיימתי שיחה עם גורמי הביטחון. כפי שאתם יכולים להעריך, נפעל גם היום. מעבר למכות הקשות שאנחנו מנחיתים על אויבינו, החמאס וגם הג'יהאד האיסלאמי צריכים להבין - זה לא יימשך כך". לדבריו, אם הם לא יפסיקו את האש לחלוטין, ואני לא מתכוון ליום, יומיים, אלא בכלל, אם לא תהיה הפסקה מוחלטת - נאלץ להפעיל את תוכנית המערכה הרחבה שהכנו. 

בנימין נתניהו בהתייעצות ביטחונית עם גורמי הביטחון. צילום: לע"מ
בנימין נתניהו בהתייעצות ביטחונית עם גורמי הביטחון. צילום: לע"מ

"אלה לא מילים בעלמא, יש בהם דברים חדשים, מפתיעים שלא היו לא ב'עופרת יצוקה', לא ב'עמוד ענן' ולא ב'צוק איתן', וכל מי שנמצא בקבינט יודע בדיוק על מה אנחנו מדברים. המערכה, יכולה להיות מלחמה, היא מוצא אחרון", הוסיף נתניהו, "אינני ממהר ללכת לשם. אני יודע את המחיר שמשלמים חיילנו ומשפחות הנופלים. זה מוצא אחרון, אבל אם אין ברירה, לשם נגיע. ואבוי לחמאס ואבוי לג'יהאד האיסלאמי כשהם יגיעו ליום הזה. בחירה שלהם. אנחנו נעשה מה שצריך כדי להחזיר את הביטחון המוחלט לתושבי הדרום". 

מקורות ברצועת עזה מסרו ל"מעריב" כי חמאס והמצרים מנהלים מגעים אינטנסיביים עם הנהגת הג'יהאד האיסלאמי, במטרה למנוע הידרדרות נוספת במצב". על פי המקור: "ישנם קולות בתוך הג'יהאד האיסלאמי שהולכים לכיוון הרגיעה, במקביל להצהרות שאם ישראל תפסיק את התוקפנות, אז גם הם יפסיקו, אולם ישנם גורמים סוררים בתוך הארגון, שאינם ממהרים להיענות להנהגת הארגון".