בין תסכול לייאוש, בין תגובה צבאית מוחצת לבין הסדרה מקובלת על שני הצדדים: התושבים בעוטף עזה ובדרום רוצים רק דבר אחד בסופו של יום - שקט ורוגע, ובמיוחד לילדיהם. "בגלל הלחץ בזמן אזעקת 'צבע אדום', עשיתי תאונה קלה והרכב הושבת", סיפרה ל"מעריב" תושבת הדרום.

ראש עיריית שדרות אלון דוידי התייחס למטח הכבד של הטילים על עירו ועל שאר יישובי עוטף עזה. "בספירה שלנו אנחנו מדברים על 13 סבבים בשנתיים. סבב אחד לחודשיים בממוצע. מי שרוצה לפתור את הבעיה של עזה לטווח ארוך צריך לצאת מהמשוואה הזו של סבבים ולפעול במבצע רחב ברצועה, כמו שנעשה בחומת מגן ובצוק איתן. זה יאפשר לנו שנתיים שלוש של שקט. יש כאן 60 אלף תושבים שאוהבים את המדינה ואת החיים פה, ואנחנו מתפתחים".

לדוידי אין ספק מה צריכות להיות המטרות של צה"ל: "אנחנו צריכים לפגוע גם בג'יהאד וגם בחמאס. מי שפוגע בנו, צריך לפגוע בו. את המסר הזה העברתי גם בשיחה עם ראש הממשלה וגם עם שר הביטחון. לתושבים כאן אין כבר יכולת לספוג יותר. נכון שאנחנו לא חברי קבינט, אבל לתושבים יש את הניסיון הכי עשיר. הסתובבתי בין התושבים בזירות הנפילות ומצאתי תושבים חזקים, אך מצד שני גם כואבים את המצב".

עדי רוזן, תושבת נתיב העשרה, סיפרה על שגרת היום שלה. "הבוקר קיבלתי הודעה ב־06:20 שכל הכבישים חסומים, היית עם הילדים מחוץ לנתיב העשרה. עשיתי תאונה קלה בצומת גברעם, כתוצאה מהלחץ לצאת מהאזור של הנפילה. בסך הכל, אנחנו בסדר מבחינה פיזית, אף שהרכב הלך. נפשית, אנחנו רק מחכים שהסיפור הזה ייגמר".

רוזן הוסיפה: "אנחנו בעצב מאוד גדול ובתסכול על שהמצב הזה לא מסתיים, ושאין לנו באמת ממשלה שדואגת לנו ומגיעה להסדר מדיני הגיוני עם הצד השני. מאוד־מאוד עצוב לנו, ואנחנו רק רוצים לחזור לשגרה".

"ההסלמה שהחלה מאתמול היא עוד דוגמה לחיים שגרתיים שמשתנים מן הקצה אל הקצה", אמרה דליה הראל, תושבת שדרות אם לחמישה ילדים, אשת חינוך ופעילה חברתית בעיר. "שוב זה מפתיע אותנו ותופס אותנו ברגעים שגרתיים, שעלולים להיות מסוכנים. היירוטים והפיצוצים החזקים משתקים את הגוף והתגובות הן כבר לא רצוניות".

"כשאתה מטופל בילדים, התחושות הן קשות מנשוא. לראות איך הילדים שומרים על קרבה לממ"ד, מתפנים ומתקלחים עם דלת פתוחה ואוזניים קשובות. פתאום, נעלמו כל בעיות הקשב, והריכוז הוא של 100% לכיוון החלון שפתוח באופן חלקי. זה מצב בלתי נסבל, עם סכנה ממשית לחיינו בטווח המיידי, ועם נזקים שילדינו חווים בטווח הארוך", הוסיפה הראל. "20 שנים של 'שגרע'. בכל התפתחות מדינית או צבאית - העורף בדרום חוטף".

זיו רחיפור, בעל עסק משדרות, אמר: "חוסר ודאות - זו התחושה שלנו. אני פחות טיפוס של ממ"דים. נסעתי לחבר בקיבוץ אור הנר כדי להפיג את המתיחות. בינתיים, פתחתי את העסק שלי בשדרות. אני לא יודע אם זה רלוונטי מה אנחנו רוצים מהממשלה. שלנו. יש גם צד שני שבעיניי רוצה לגרור אותנו ללחימה, וזה לא יהיה קל לאף צד. הלוואי שתהיה לנו תגובה צבאית שאחריה יהיה שקט ממושך. אני חושב שמערכה צבאית היא הפתרון הטוב ביותר"