ההסלמה הביטחונית, שבוע בלבד לפני פתיחת הקלפיות, השתלטה מיד על סדר היום הפוליטי, כשכחול לבן מנצלים את מטחי הירי בדרום והתמונות הקשות של ילדים מבוהלים - כדי לחבוט בראש הממשלה בנימין נתניהו ולשפר את מצבם בסקרים.

הסקרים של הימים האחרונים הצביעו על מגמה של עלייה בכוחו של הליכוד, שלראשונה זה זמן רב חלף על פני כחול לבן במפת המנדטים. יו"ר כחול לבן בני גנץ וחבריו להנהגה זיהו מיד כי "דרום אדום", ולא מכלניות, הוא נקודת תורפה אצל נתניהו והזדמנות לבלום את המגמה השלילית בסקרים מבחינתם.

חברי "הקבינט הביטחוני" של כחול לבן, הכולל שלושה רמטכ"לים לשעבר, בהם גם שר ביטחון לשעבר, שנמצאים כבר חודשים במגננה נוכח התקפות הליכוד על כך שיש בכוונתם להקים לכאורה ממשלה בעזרת הרשימה המשותפת - ניצלו את המצב הביטחוני כדי לתקוף את נתניהו בכל הכוח, כשהם קוראים ל"הכרעה בטרם הסדרה".

גנץ עבר אתמול מאולפן לאולפן, ובפיו מסר ברור: "ההרתעה לא נשחקה - ההרתעה נמחקה"; "אנחנו נפעל להכרעת החמאס"; "הסבב הבא יהיה הסבב האחרון"; ו"הנייה מאיים, נתניהו משלם".

הזירה הביטחונית נחשבת ל"אזור הנוחות" של נתניהו, שנתפס בעיני חלקים גדולים בציבור כמי שמוביל ביד רמה את מערכת הביטחון. כך למשל, נתניהו ידע להפיק את המרב מהמבצע המפואר של המוסד להבאת ארכיון הגרעין האיראני לישראל וממבצעי סיכול והפצצה בזירה הסורית, בעוד בזירת הדרום הוא נוהג באיפוק ונמנע מלצאת להרפתקאות.

אך כשהוא ימים ספורים בלבד לפני בחירות, שבהן הוא נאבק על כל קול כדי להגיע ל־61 מנדטים, הידרדרות ביטחונית בדרום לא עושה לו טוב, בעיקר כשהיא מנוצלת היטב על ידי קברניטי כחול לבן כדי לעקוף אותו מימין, לפחות ברטוריקה. 

נתניהו השתמש אתמול לראשונה במונח "מלחמה" כדי להזהיר את החמאס ואת ארגוני הטרור הפועלים ברצועה. אולם הוא מבין היטב את המשמעות של פגיעות בנפש בקרב חיילים ובעורף במקרה של פעולה רחבה, ואת ההשלכות שעשויות להיות לכך בקלפי. בישראל, כמו בישראל, פוליטיקה וביטחון מתערבבים – במיוחד ערב בחירות.