סבב הלחימה הנוכחי ברצועת עזה, שהיה נראה בתחילה כקטן יותר מסבבי אלימות קודמים, הפך במהלך יום האתמול לבעל פוטנציאל להיות משמעותי ביותר בעיקר בשל העיתוי - הישורת האחרונה של הבחירות בישראל. זו הסיבה שכבר אתמול חתרו בדרג המדיני ובצה"ל לסיומו. כשגורם ביטחוני ישראלי אומר כי התקבלו מסרים מדרגים שונים בג'יהאד האיסלאמי להפסקת אש מיידית, זה מצביע גם על הרצון של ישראל לא לדרדר את המצב בגזרה שבוע לפני הבחירות. כך או כך, רק הבוקר יתברר סופית אם אכן הושגה הפסקת אש והשטח נרגע.

מבחינתה של ישראל, התקיפה על מטרות של הג'יהאד האיסלאמי בסוריה כפעולה החורגת מהשגרה וממשוואות התגובה המוכרות, לצד התקיפות בעזה שהיו מאופקות יחסית, סיפקו לכאורה את סיפור המעטפת איתו ניתן לסגור את סבב ההסלמה הנוכחי. אבל מה לעשות שהתברר כי כמו פעמים רבות, לארגוני הטרור ברצועה תוכניות משלהם שלא מסתדרות עם ההיגיון הישראלי. לאחר שעות ארוכות של שקט מהרצועה, הלך והעצים אתמול הג'יהאד את ירי הרקטות. כך נכנסו שוב למעגל הקסמים המוכר והשבלוני של ירי מהרצועה, תקיפה ישראלית בתגובה, שוב ירי וחוזר חלילה. זה מצב ממנו רצו בדרג המדיני, ובצדק, להימנע שבוע לפני הבחירות – שלארגון טרור פלסטיני תהיה השפעה על בחירות בישראל ו/או על קבלת החלטות תחת לחץ.

לעומת מבצע "חגורה שחורה" בנובמבר האחרון, שהחל בפעולה יזומה של ישראל, לא כך הוא המקרה בפעם הזו. לפחות בשלב הזה, גם בצד השני עשה הג'יהאד האיסלאמי שיעורי בית והפקת הלקחים שלו. אמנם לא ניתן עדיין להשוות בין היכולות שלו לאלה של חמאס, אבל נראה כי הוא עושה פחות טעויות בשליחת חוליות המחבלים אל השטח לירות את הרקטות. בהשוואה למבצע הקודם בו פגע צה"ל כבר בשלבים הראשונים בחוליות ירי רבות, עד לכתיבת שורות אלה נפגעה בשטח רק חוליית מחבלים אחת.  

חגורה שחורה נתפס במידה רבה בצה"ל, אבל לא פחות חשוב - גם בציבור, כמבצע קצר אך מוצלח. משולש הקסם שסייע במבצע לתחושת ההצלחה נשען על היוזמה של ישראל בביצוע הפעולה, בחיסול של בכיר בארגון טרור שנתפס כגורם מסלים מאוד באזור, וביכולת טובה של אוגדת עזה לפגוע בחוליות המשגרים לעבר ישראל. כך או כך, מי שקובע את הקצב והתוצאה זה הצד היוזם, ולפחות בסבב הנוכחי זו אינה ישראל.