התפשטות הקורונה בצפון איטליה נמשכת, כאשר אתמול דווח על קורבן שביעי שאת חייו גבתה המחלה, ובמקביל גם בקוריאה הדרומית מספר הנדבקים ממשיך לטפס. פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, התייחס הבוקר (שלישי) לבהלה סביב הנגיף בארץ ובעולם בתכנית של אילה חסון וגולן יוכפז ב-103FM, ואמר כי "יותר מ-1,400 בני אדם נמצאים בבידוד בישראל".

"אני כרגע ביום השלישי של הבידוד הביתי, מתחילים להתרגל, זה המצב כרגע", סיפר גרוטו בפתח דבריו. "קודם כל, אני נמצא בחדר עבודה או בחדר השינה בלבד. יש שירותים ומקלחת נפרדים, וכאשר אני יוצא החוצה מאחד המקומות ויש בן בית בבית אני שם מסכה".

זה לא אמור להגן עליהם?
"כן, זו מסכה בכיוון ההפוך".

אתה פוחד? היית במגע עם הנשאים?
"תראי הייתי במגע מאוד ממוגן איתם, במיגון המקסימלי ואני לא רואה סיבה שיש חשש. אבל יחד עם זאת, כרגע המחלה עוברת ביפן גם בקהילה, ולכן שוב אני חושב שזה נכון להיות בבידוד. בנוסף, גם הייתי במקריות בטיסה עם הקוריאנים שהיו בדרך ליפן אז בכלל..".



מתל אביב לסיאול?
"כן, בדיוק".

גם השגריר חפץ?
"אני לא יודע, יכול להיות. אני לא זיהיתי אותו".

כמה זמן תהיה בבידוד?
"לגבי הקוריאנים, הבידוד נגמר בסוף השבוע, אבל יש לי עוד שבוע בגלל יפן".

כמה ישראלים נמצאי באותה סיטואציה כמוך הבוקר?
"אנחנו מבקשים מאנשים לדווח ולפי הדיווח שקיבלנו יש למעלה מ-1,400 שדיווחו ויש, אני מניח, רבים שלא דיווחו, אז מדובר על 1,400 אולי קרוב יותר ל-2,000. צריך למלא טופס דיווח, גם אני מילאתי".

כמי שנותן את ההוראות וחווה אותן על גופו, אתה מבין את הקושי לשהות בבידוד? 
"תלוי, אני חושב שזה דבר אינדיבידואלי. הקושי ברור, זה לא נעים. אני התחלתי היום לחשוב איזה פעילות גופנית אני יכול לעשות בזמן הזה, יש תרגילים שאפשר לעשות".

האם הקורונה הגיעה מאותם מאכלים טרופיים שהפיצו את הנגיפים או שהייתה התפרצות של משהו ביולוגי?
"כשלמדתי רפואה לימדו אותנו שקודם כל חושבים 'מה שנפוץ נפוץ' ולא מניחים תיאוריות. במקרה הזה אנחנו יודעים שהנגיף נמצא כבר אלפי שנים עם האנושות, ומידי תקופה הוא יודע לעבור מבעלי חיים. זה נגיף שבעיקרו נפוץ בבעלי חיים ועובר לבני אדם באיזושהי צורה. נראה לי שזה עוד אחד מהתרגילים שהוא עושה".

יש דיווחים שהנגיף מהונדס בצורה כזו או אחרת, צריך להתייחס אליהם ברצינות? 
"פחות. מבחינת הניתוח הגנטי שלו אפשר ללכת אחורה בשרשרת ולגלות את האבולוציה שלו. הוא דומה לאחרים אז סביר להניח שזה מה שקרה גם במקרה הזה".

אז כל השמועות על ניסויים ביולוגיים זה סרק?
"אכן עובדים על חיסון באוניברסיטת ווהאן, אבל זה בסדר, פיתוח חסון לא אמור להיות בעייתי".