נשיא מצרים לשעבר, חוסני מובארק, הלך היום (שלישי) לעולמו בגיל 91, כך אישרה היום (שלישי) משפחתו. הנשיא הנוכחי, עבד אל פתאח א-סיסי, אמר כי מובארק היה גיבור מלחמה ומסר את תנחומיו למשפחתו. 

מובארק, שכיהן כנשיא המדינה מ-1981 עד 2011, נחשב בתקופת כהונתו לאחד המנהיגים החזקים והמשפיעים ביותר במזרח התיכון ובעולם הערבי, עד התפטרותו מכהונתו בעקבות ההפגנות העממיות נגדו, במסגרת מחאת "האביב הערבי", בסופן נעצר והועמד למשפט על הרג מפגינים, הורשע ונדון למאסר עולם. 

בינואר 2013 התקבלה בקשתו למשפט חוזר, וכחצי שנה לאחר מכן הוא שוחרר למעצר בית. בנובמבר 2014 הוא זוכה במשפטו החוזר מהאישום בהרג מפגינים ומפרשת השחיתות השלטונית, במסגרת סחר הגז עם ישראל. עד 2017, אז זוכה מההאשמות, הוא הוחזק בבית חולים צבאי. 

מובארק במשפטו (צילום: רויטרס)
מובארק במשפטו (צילום: רויטרס)


במהלך שש שנות כהונתו כסגן נשיא מצרים, הוא לקח חלק פעיל בחתימת הסכם השלום עם ישראל ב-1979, ועם הירצחו של קודמו בתפקיד, אנואר סאדאת ב-6 באוקטובר 1981, הוא מונה ליו"ר המפלגה הלאומית הדמוקרטית של מצרים ומונה לנשיא.

בשנת 1993 הוא היה שותף לשיחות השלום החשאיות בין ישראל לאש"ף, ובעקבות האינתיפאדה השנייה הנהיג שורת צעדים לצינון היחסים בין המדינות. 

בשנת 2006, עם תחילת מלחמת לבנון השנייה, הוא הקפיא את יחסיו עם ישראל, אך למרות לחצים מצד מדינות ערב סירב לבטל את הסכם השלום. ב-2010 הוא החליט להחזיר את שגריר מצרים לתל אביב, אך סירב לבקר בארץ לאורך כל שנות שלטונו, מלבד הביקור בהלווייתו של ראש הממשלה לשעבר, יצחק רבין. 

בנימין בן אליעזר וחוסני מובארק (צילום: פלאש 90)
בנימין בן אליעזר וחוסני מובארק (צילום: פלאש 90)