הפסקת האש בסבב הלחימה האחרון בדרום, שנכנסה לתוקף שלשום בלילה, לא הפיגה את זעמם ותסכולם של התושבים ושל ראשי הרשויות מהמצב הביטחוני באזור. התושבים, בניגוד לפוליטיקאים, אינם מבקשים להתנסח בזהירות. לטענתם, הפוליטיקאים והמדינאים מפקירים את התושבים באזור הדרום, ולא בפעם הראשונה. "הממשלה נכנעת לג'יהאד האסלאמי", התמרמרו התושבים.

"ארגוני הטרור לומדים כעת שאפשר לסחוט את ממשלת ישראל. פעם היו אלה חמאס והג'יהאד, ומחר מי יודע איזה ארגון שיש לו כמה טילים יקבע את סדר היום של התושבים כאן", היא טענה החוזרת ונשנית.

מירב כהן, תושבת עין השלושה, אינה מנסה להסתיר את זעמה: "עוד סבב לחימה הסתיים. מי ניצח? אין לי מושג. אבל אני יודעת בוודאות מי הפסיד. אני, משפחתי, תושבי עין השלושה, וכל האזרחים במדינה". כהן מוסיפה בכעס: "אנו האזרחים נאלצים להפוך לחיילים בשדה קרב ולשים את שגרת החיים שלנו בהמתנה. שגרת חיינו מוכתבת על ידי הנחיות שניתנות לנו במהלך היום והלילה על ידי גורם צבאי ועל ידי הרשויות. 

ילדי הדרום במתנ"ס, אתמול. "הפך לריטואל קבוע"  צילום: מתנ"ס שדרות
ילדי הדרום במתנ"ס, אתמול. "הפך לריטואל קבוע"  צילום: מתנ"ס שדרות

"אם היינו יודעים שימי הקרב האלה הם חד־פעמיים, שהם חלק מתוכנית כוללת לקראת סיום הסכסוך בינינו לבין שכנינו מעבר לגדר, היינו מקבלים אותם בהבנה ואפילו באהבה. אבל ימי הקרב האלה, שתדירותם גבוהה מדי, לא מובילים לשום פתרון ולשום שינוי. הם פשוט הפכו לריטואל קבוע. מתחילים בקול ענות גבורה ומסתיימים בקול ענות חלושה". ראשי הרשויות המקומיות בדרום מתוסכלים אף הם. למרות זאת, בניגוד לתושבים ולמרות המצב הבעייתי, הם בוררים את מילותיהם בזהירות. 

כך, למשל, ראש עיריית אשקלון, תומר גלאם, אומר בשיחה עם "מעריב" כי בראש ובראשונה הוא מבקש להודות לתושבי עירו "על החוסן והעמידה שהפגינו גם בסבב האחרון". עם זאת גלאם, שמקפיד שלא למתוח ביקורת מפורשת על הממשלה, מודה כי "נכון שקיווינו גם הפעם לאקורד סיום אחר, לתוצאה אחרת. גם אני בעד מהלומה אחת, רצינית וכבדה שתנחית מכה קשה על ארגוני הטרור בעזה שממנה לא יוכלו להתאושש, אבל אני סומך את ידי על הקבינט הביטחוני ועל ראש הממשלה שיידעו לעשות את זה בזמן הנכון". 

ראש עיריית שדרות, אלון דוידי, אמר אתמול בתגובה להפסקת האש: "אנחנו נמצאים שבוע לפני בחירות, כשיש ממשלת מעבר וקבינט מעבר ובשלב כזה לא יוצאים למבצע צבאי נרחב, שזה מה שצריך לעשות מיד לאחר שתקום ממשלה. רק מבצע כזה, כמו חומת מגן וצוק איתן, יביא שקט לטווח ארוך לאזור שלנו ולשינוי המשוואה מול ארגוני הטרור. אם ההסדרה זמנית לחודש־חודשיים כדי להיערך למבצע נרחב, אני בעד. בהסדרה כמו שמדברים עליה גורמים שונים - אני לא מאמין".

אלון דוידי. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
אלון דוידי. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

אתמול, למחרת ההכרזה על הפסקת האש, נשמר השקט בדרום והוחלט בפיקוד העורף על חזרה לשגרה מלאה באזור. בין היתר הוחלט על פתיחת הכבישים והשטחים שנסגרו בזמן ההסלמה, מחשש לירי צלפים ונ"ט. גם קו הרכבת מאשקלון לבאר שבע נפתח. כן מסתבר  כי אם השקט יימשך, ישראל צפויה להחליט בקרוב מאוד על פתיחה מחדש של המעברים אל רצועת עזה, בכרם שלום ובארז, ולאשר מעבר סוחרים לישראל ופתיחת מרחב הדיג שנסגר ביום שני האחרון. במקביל תישמר בימים הקרובים הפריסה הרחבה של כיפות ברזל בגזרת הדרום, כדי לשמור על רמת מוכנות גבוהה למקרה שיתחדש הירי מרצועת עזה.