סיבוב קניונים בכלל ובחנויות בפרט אינם מהעיסוקים והפעילויות האהובים עליי. כאשר נגזר עליי לבצע פעילות מסוג זה ישנם שני פרסומים שבדרך כלל מעצבנים אותי: האחד, השלט על הקופה לגבי מדיניות החלפת מוצרים. למרות החוק בעניין, בהגיעך להחליף מוצר אתה מגלה שבמקרה הטוב נותנים לך לבחור מוצר דומה לו – כלומר, אם קנית חולצה וגילית שהיא מאיכות גרועה ותפריה נפרמים, תוכל לבחור חולצה אחרת שגם היא כקודמתה נתפרה באותה מכונת תפירה, ותפריה לא מחזיקים מעמד.

פרסום מעצבן שני הוא של מבצעי המכירות של 1+1 חינם. אם מישהו כבר רוצה לתת לי הנחה או הטבה אז שלא יתנה זאת בהוצאה נוספת שלי על רכישת מוצר שאיני צריך.

מערכת הבחירות הנוכחית מועד ג’ מזכירה לי את הפרסום בקניון בשני מקרים. מערכות הבחירות א’, ב’ וג’ מתמקדות בשאלה של החלפת נתניהו. ורבים רוצים לא רק את החלפתו אלא את החלפת מדיניותו. רוצים יותר חמלה, יותר דאגה לחלש בחברה, יחס של כבוד לגר החי בתוכנו וקיום משא ומתן לשלום בלי סיפוח.

מסתבר שהחלופה המוצגת לנתניהו ומדיניותו היא בני גנץ וכחול לבן. כאשר אני מתעמק בחלופה זו אני מגלה שמדובר באותה מדיניות החלפת מוצרים שמעצבנת אותי. מדובר הרי בהחלפת מדיניות נתניהו במדיניות נתניהו עם הבטחה כהבטחת המוכרים בחנות בעת החלפת החולצה הקרועה בחדשה בסגנון “החולצה החדשה רק נראית אותו דבר אבל היא טובה יותר”.

חלופת גנץ היא כפי שמגדיר אותה אמנון אברמוביץ’: “החלפת ליכוד עם כתבי אישום בליכוד בלי כתבי אישום” (אפילו זה כבר לא בטוח, נוכח אירועי הימים האחרונים). מבצע 1+1 חינם בבחירות דווקא משך את תשומת לבי. כאמור אני רוצה בשינוי מהותי, כלומר החלפת ראש הממשלה והחלפת מדיניותו. מקמפיין הבחירות של העבודה־גשר־מרצ (השם מסובך, אותיות הרשימה פשוטות) גיליתי כי הם מציעים מבצע כדאי של אחד פלוס אחד חינם בפתק הצבעה אחד, שאותו משלשלים לקלפי (אגב, מותר שניים מאותו סוג) ומקבלים גם החלפת ראש ממשלה, ובנוסף, בונוס של החלפת המדיניות.

מתברר לי שלא רק שלא תיגרם לי הוצאה נוספת מרכישת מוצר שאיני זקוק לו אלא שמבצע ה־1+1 של עמיר פרץ וחבריו יגרום לי להכנסה נוספת, והמוצר הנוסף שאקבל הוא מוצר שאני זקוק לו מאוד: כלומר שינוי דרמטי במדיניות, חזרה לשולחן המשא ומתן עם שכנינו, תוספת ביטחון, ולצדם, הגדלת קצבאות הזקנה (למען הגילוי הנאות גם אני איהנה מכך), הגדלת שכר המינימום, שיקום מערכת הבריאות (גם מזה איהנה אישית) ושדרוג מערכת החינוך (מכך ייהנו נכדיי). יש מצב שזה יהיה 1+2 חינם, כלומר בנוסף לשינוי המדיניות תחזור האחדות לעם ותשוב התקווה.

הפעם החלטתי ללכת עם האמת שלי. בלי שיקולים אסטרטגיים מרחיקי לכת, פשוט לבחור במי שהכי קרוב אליי. הפעם החלטתי להיות צרכן נבון של המבצע המיוחד ולא להסתפק במדיניות החלפת מוצרים שמזכירה לי את המפקד בצבא שמספר על החלפת גרביים: גרב ימין בגרב שמאל. 

הכותב שימש כדובר מפלגת העבודה תחת רבין, פרס וברק