מתכנסים לדון בעתיד ישראל: ועידת "מעריב עסקים 2030" מתכנסת היום (רביעי) במלון דן אכדיה בהרצליה, בהנחיית דני קושמרו, מנחה אולפן שישי בחדשות 12, ובהשתתפות קובעי מדיניות וגורמים מובילים מכל תחומי החיים בישראל, אשר יבחנו, בין השאר, מה מצפה לישראל בעשור הקרוב בתחומים שונים.

הועידה מתקיימת ימים ספורים בלבד לפני הבחירות, וישתתפו בה פוליטיקאים בכירים מכל צידי הקשת הפוליטית, ביניהם ח"כ איילת שקד מטעם הימין החדש, חה"כ יאיר לפיד וגבי אשכנזי מטעם כחול לבן, יו"ר ישראל ביתנו - ח"כ אביגדור ליברמן, וראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט.

כמו כן, בכנס ישתתפו בכירים במשק הישראלי, ביניהם מנכ"ל בנק ירושלים, בכירים במערכת הביטחון, ראש אגף התקציבים במשרד האוצר, פעילים חברתיים, מנכ"לי חברות מרכזיות במשק הישראלי ועוד רבים אחרים.

אלי כהן נגד ברקת: "לא נכון לעשות מינויים לפני הבחירות, הייתי עסוק בלהביא מצביעים"

שר הכלכלה אלי כהן מהליכוד, שבעבר היה חלק ממפלגת כולנו בראשות משה כחלון, שוחח על הסיכוי של מפלגתו בבחירות ועל המצב במשרד האוצר. 

האם הליכוד ישיג 61 מנדטים?
"אנחנו נמצאים קרוב ל-61 מנדטים, בכל הסקרים אנחנו בין 58-59 מנדטים. הסיכוי היחידי של כחול לבן, עם 49 מנדטים, זה להקים ממשלה עם הרשימה המשותפת".

בנושא השיחה המוקלטת בין הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי, והיועמ"ש, אביחי מנדלבליט, הקשורה לפרשת הרפז, אמר השר: "אני לא רוצה להפר את נושא צו איסור הפרסום, אבל צריך לשאול את כחול לבן שתמיד מדברים על נושא טוהר המידות, עד שזה מגיע אליהם. אני אומר לך, בתור חבר קבינט, שיש שם דברים חמורים שחשוב שהציבור יבוא ויידע אותם. ממה הם חוששים כל כך? אצל נתניהו היינו רואים כל יום הדלפות, דיונים מחדר החקירות, באופן סגור. כשזה מגיע אליהם, אתה שומע איך את מגינים. אצל נתניהו היה כתב אישום על סיקור אוהד, כאשר בפרשת המימד החמישי היה מכרז של 50 מיליון שקלים שקיבלו מתוכו 4 מיליון שקלים כשעדיין אין מוצר".

השר אלי כהן בוועידת העסקים של מעריב. צילום: ועידת העסקים של מעריב 2030

זה לא מוזר שהסיפור הזה יצא ע"י מ"מ פרקליט המדינה שבוע לפני הבחירות?
"זה לא מוזר שרק אחרי שנתיים נזכרים לבוא ולבדוק? זה לא מוזר? זה לא מוזר שבזמן שנתניהו נמצא בפגישה היסטורית אצל הנשיא טראמפ באים ומגישים את כתב האישום? אני רוצה לומר לך, כשאתה מבין את פרשת אשכנזי-מנדלבליט אנחנו מדברים על שיבוש חקירה, זיוף מסמכים, כשסגלוביץ' בא ואומר נתונים כאלה ואחרים".

השר אלי כהן בועידת העסקים של מעריב. צילום: מרק ישראל סלם
השר אלי כהן בועידת העסקים של מעריב. צילום: מרק ישראל סלם

אתה לא אוהב את המינוי של ברקת?
"אני יכול לומר לך שלפני בחירות זה לא נכון לעשות מינויים. קודם כל צריך לתפוס את הטוב ואחר כך לחלק אותו. לא חשבתי לבוא ולדבר עם ראש הממשלה על מינוי כשכל כולי ממוקד להביא 300 אלף מצביעי ימין לבוא ולהצביע. למה הוא עשה את זה? תשאל אותו. אני רוצה לומר לך שמדינת ישראל נמצאת במצב הכי טוב שלה מבחינה כלכלית. תמיד יש מה לעשות, אבל תראה, דירוג האשראי ונתוני האבטלה הכי טובים מאז קום המדינה. אתה רואה את היקף ההשקעות הזרות, כל זה כשבמהלך השנים האחרונות פעלנו להוריד מיסים. המדיניות הכלכלית שתוביל כחול לבן תהיה מסוכנת למדינת ישראל מהסיבה שאין להם שום ניסיון כלכלי. לפיד העיד על עצמו שהוא לא מבין בכלכלה". 

אתה רוצה להיות שר האוצר הבא?
"כל דבר בעתו. אם אמרתי קודם שלא עוסקים במינויים, אז אני עסוק בלהביא את ה-200 אלף מצביעים שיביאו אותנו ל-61 מנדטים. בזה אנחנו עסוקים. אין לי ספק שאם המדיניות תהיה בידיים של כחול לבן יעלו כאן מיסים. ראינו את זה כשלפיד היה שר אוצר. לא רק שלא נעלה מיסים, נוריד מיסים. אין שום הצדקה להעלאת מיסים. הורדנו את מס החברות, הורדנו את המע"מ, הורדנו את המס לייצואנים. אין להם הבנה כלכלית, יש מדיניות ברורה של בנק ישראל והאוצר להעלות מיסים". 

אין לך אמון בפקידי האוצר?
"קודם כל, בנק ישראל הוכיח באופן עקבי לאורך כל השנים שהוא הלוביסט הכי גדול של הבנקים בישראל. סוף סוף, אחרי 50 שנה, יקום בנק דיגיטלי. בנק ישראל מוביל למיזוגי בנקים שפוגעים בתחרות".

בהמשך הועידה, הבכירים והפוליטיקאים יידרשו לסוגיות מגוונות וישתתפו בפאנלים בנושאים שונים הנוגעים לעתיד מדינת ישראל, ביניהם דיונים וראיונות העוסקים באקטואליה, חדשנות, עתידנות, ביטחון וצבא, תקשורת ועסקים. על סדר היום, בין היתר, פיתוח הנגב והפריפריה, פתרונות טכנולוגיים בתחום הצבא והביטחון, המגמות העתידיות בתחום החדשנות והצרכנות בישראל ועתיד תעשיי הרכב והתחבורה הירוקה. כמו כן, בכנס ישתתפו עיתונאי וכתבי מעריב, שיראיינו את המשתתפים השונים.