מי שעובר בימים אלו ברחוב רחל אמנו בירושלים לא יכול להתעלם מההמולה הרבה סביב בית מספר 28, ביתה של עמותת "משפחה אחת". מדובר בעמותה המטפלת באלפי משפחות נפגעות טרור, קרבות ופעילויות איבה, אזרחים וחיילים ובני משפחותיהם, פצועים, נכים, נפגעי טראומה ובני משפחות שכולות מכל המגזרים והדתות. רכבים מסחריים עמוסים במצרכים מעוררי תיאבון נכנסים ויוצאים ועשרות מתנדבים שמתחלפים אורזים את חבילות משלוחי המנות. השפה השלטת כאן היא אנגלית. לעמותת "משפחה אחת" הגיעו מאות מתנדבים בגילאי 18-21, שהגיעו לשנה אחת במסגרת ארגון Aardvark וארגונים נוספים, כדי להכיר את ארץ ישראל ואורח החיים בה. כאן, בירושלים, ובמוקדי "משפחה אחת" הפזורים ברחבי הארץ, הם יארזו יותר מ- 2500 חבילות של משלוחי מנות שיישלחו לבני משפחות נפגעי הטרור והמשפחות שכולות.

"אנחנו אורזים דברי מתיקה בכל משלוח מנות", מסבירה מנכ"לית עמותת "משפחה אחת", שנטל בלזברג, "אבל תמיד דואגים שמשלוח המנות יהיה שימושי גם לאחר מכן. השנה זו קופסת אחסון שתשמש אותם גם בעתיד. בשנה שעברה ארזנו בה תיק, לפני שנתיים תבנית לעוגה, וכך הלאה. דברי המתיקה הם הקינוח, אבל אנחנו רוצים שלמשלוח המנות יהיה גם ערך מוסף".

זו כבר השנה ה-18 שהעמותה מחלקת משלוחי מנות. במשך כחודש מגיעות קבוצות שונות ואורזות את המשלוחים מהבוקר עד הערב. בעמותה מספרים למתנדבים על חשיבותה, מראים להם סרט על פעילותה וכל מתנדב כותב מכתב אישי למשפחה אליה יגיע משלוח המנות. 

אנחנו פגשנו 12 מתנדבים של ארגון Aardvark ישראל שמטרתו היא להפגיש קבוצת סטודנטים מגוונת מכל רחבי העולם לחוויות משמעותיות ומשנות חיים, המחזקות את זהותן היהודית ומעמיקות את מחויבותן לישראל. הסטודנטים עושים שנת מעבר בישראל, אחרי התיכון, ולפני הלימודים באוניברסיטה. 

קיקירה גולדשטיין (18) מפלורידה היא אחת מהם: "אני מאוד אוהבת את ישראל ורציתי לחוות אותה. לראות איך החיים כאן, כי אני חושבת בעתישד לעלות לארץ", היא אומרת ומוסיפה: "למדתי כאן כמה אני צריכה להוקיר תודה ולהגיד לסובבים אותי שאני אוהבת אותם. החיים יכולים להיות כל כך בלתי צפויים. אני גם מאוד רוצה לרוץ במרתון ירושלים בעוד חודש יחד עם אמא שלי ואחותי כחלק מקבוצת 'משפחת אחת'. אני כל כך מצטערת על מה שקרה למשפחות היקרות האלו. אתם בישראל כל כך חזקים בכך שאתם מצליחים להמשיך לחיות למרות מה שקרה. אני מקווה שמשלוח המנות שלנו יעודד וישמח את המשפחות היקרות האלו".

קיקירה גולדשטיין (צילום: מאיר פבלובסקי)
קיקירה גולדשטיין (צילום: מאיר פבלובסקי)

אליאנה (אלי) אוקין (18) מלוס אנג'לס, קליפורניה, מתנדבת נוספת: "מעולם לא הייתי בישראל. לא רציתי ללכת ישר למכללה לאחר סיום הלימודים. נסעתי למחנה יהודי ושם שמעתי על Aardvark ישראל. רציתי ללמוד מאוד על התרבות והמורשת היהודית והדרך הטובה ביותר היא להגיע לטייל בישראל", היא אומרת. "הקשבתי היום לסיפורים של נפגעי הטרור ואני מתרגשת מאוד. כולם חושבים שדברים כאלה לא יכולים לקרות להם, אבל הם אנשים רגילים כמו כולנו. המפגש בעמותה פתח לי את העיניים, אני אפילו לא יכולה להתחיל להבין מה עובר עליהם".

אליאנה אוקין (צילום: מאיר פבלובסקי)
אליאנה אוקין (צילום: מאיר פבלובסקי)

לורן משולם (18) מסינסינטי, אוהיו, גם היא מלאה בהתרגשות: "רציתי לחיות את החיים ולהנות קצת לפני שאני מתחילה ללמוד באוניברסיטה. ידעתי שביקור בישראל זה המקום הטוב ביותר לעשות זאת. אם מישהו עובר טראומה בחיים שלו, זה לא אומר שהחיים עדיין לא יכולים להיות יפים. למרות שאנחנו לא יכולים ואסור לנו לשכוח את הדברים הרעים שקורים בחיים, זה לא אומר שאנחנו לא יכולים להמשיך לחיות. למרות שאני לא מבינה מה עברו המשפחות האלו ואיך הן מרגישות, אני כאן כדי להקשיב, ללמוד, לתמוך ולנסות להבין. אני כאן בשבילם".

לורן משולם (צילום: מאיר פבלובסקי)
לורן משולם (צילום: מאיר פבלובסקי)

אדם פרידלר (19) מלונדון, הוא כבר ותיק בארץ: "הייתי בישראל בעבר. כל פעם רק כמה שבועות למטרת חופשה כי ההורים שלי הם ישראלים", הוא מספר. "רציתי לגור כאן ולחיות באופן עצמאי. היה לי מאוד חשוב לראות איך החיים כאן מכיוון שאני יהודי ורציתי להתחבר לזהות שלי. סבא וסבתא שלי היו עדים לפיגוע במהלך האינתיפאדה. מעולם לא דיברתי איתם על זה באמת, כי כשהם דיברו על זה הייתי צעיר מכדי להבין את המשמעות. ברגע שהייתי מבוגר ורציתי לשאול, הם היו מבוגרים מדי כדי לספר. אני שמח שהייתה לי את ההזדמנות לשמוע מה הם עברו ממקור אחר. התרגשתי במיוחד לשמוע את סיפורי הילדים שבעמותה. אני רוצה לומר לבני המשפחות השכולות שהכרנו את סיפורן, ובעצם לכל המשפחות השכולות: 'אתם כל כך חזקים. אין לי מושג כמה זה קשה להיות במצבכם. אתם מדהימים ומקור השראה בשבילי".

אדם פרידלר (צילום: מאיר פבלובסקי)
אדם פרידלר (צילום: מאיר פבלובסקי)

שנטל בלזברג, מנכ"לית העמותה, מסכמת את הפעילות: "התחלנו לארוז בשבוע שעבר את 2500 משלוחי המנות. כל שעתיים, שלוש מגיעה קבוצה חדשה. המתנדבים כותבים מכתבים למשפחות, עושים שמח, חוגגים וכמובן אורזים. הם שמחים לעזור לנו ובין לבין הם גם נרשמים למרתון ירושלים שיתקיים בעוד חודש, לריצה עם עמותת 'משפחה אחת'. המתנדבים מ Aardvark ישראל ומשאר הארגונים התרגשו מאוד מהפעילות והם אמרו שהם יבואו להתנדב אצלנו גם בהמשך. אנחנו מקווים שבעתיד הקרוב הם גם יעלו לארץ, בינתיים אנחנו שמחים שהצלחנו לחבר אותם לארץ ישראל ולעם ישראל עם הסיפורים המרגשים, העשייה וההתנדבות. אני מודה לכל מי שלוקח חלק ומסייע לנו באריזת משלוחי המנות ובחלוקת המשלוחים בכל רחבי הארץ. החיוך, תחושת השייכות והשמחה לקראת חג הפורים של המשפחות, הם אלו שמחזקים אותנו בעשייתנו כל השנה למען המשפחות היקרות והאהובות".

להתנדבות בחלוקת משלוחי המנות בכל רחבי הארץ, מראש חודש אדר ועד חג הפורים, עמותת "משפחה אחת": 02-5399000.