חמישה ימים לפני הבחירות ובצל החשש מפני התפשטות נגיף הקורונה בישראל, התייחסה היום (רביעי) אורלי עדס, מנכ"לית ועדת הבחירות, לאתגר החדש שמציבה בפניהם המחלה וכן לחרושת השמועות סביב השפעתה האפשרית על מהלכן התקין של הבחירות בשבוע הבא. 

"אין מקרים אמיתיים של הידבקות בקורונה במדינת ישראל. המקרים היחידים שיש עד כה הם, זה כמה מבודדים בשיבא. מכל מקום, בצו מנכ"ל משרד הבריאות, כל מי שנמצא בבידוד בית בהתאם להנחיות משרד הבריאות שחזר ממדינות עליהן חל צו, מותר לו לצאת מהבית לצורך ההצבעה בבחירות בלבד, ובלבד שאינו סובל מתסמיני חום שמעל 38 מעלות ושיעול", אמרה.

הקמת קלפי למבודדי קורונה (צילום: ועידת הבחירות המרכזית)

עוד הוסיפה עדס כי על מנת לנקוט משנה זהירות, על המצביעים לעטות מסיכות רופאים ולהמנע מנסיעה בתחבורה ציבורית, וכי ההנחייה מחייבת כי יגיעו לקלפי ברכב פרטי וללא מלווים, תוך הימנעות משהייה באזורים מלאי אנשים כמעליות, תחנות אוטובוס ורכבות, זאת על מנת למנוע חיכוך עם האוכלוסייה. 

"נכון לבוקר זה, יש כ-1400 אנשים שהודיעו למשרד הבריאות שהם בבידוד בית, אך המספרים משתנים מידי יום, ויש לזכור כי בתוכם יש גם אנשים מתחת לגיל 18 שאינם מצביעים. נעשה הכל כדי להבטיח שציבור הבוחרים לא יחשוש מפני הצבעתם של אותם אנשים מבודדים, ולכן נעשה הכל כדי שהקלפיות לאנשים אלו לא יהיו במתחמים הרגילים, אלא קלפיות ייעודיות ומבודדות", בהמשך הדגישה כי דבריה מתייחסים במובחן לאנשים השוהים בבידוד ביתי, ולא לחולים הנמצאים כעת בבידוד בבית החולים שיבא בתל השומר. 

שקית ביטחון לקלפי קורונה (צילום: אריק בנדר)
שקית ביטחון לקלפי קורונה (צילום: אריק בנדר)

המאמצים של ועדת הבחירות להפיג את חששות הציבור הובילו ליצירת מפרט מיוחד של קלפיות לאלו השוהים בבידוד, על ידי יצירת מתחמים מיוחדים של אוהלים בהם תתקיים ההצבעה, שיוצבו בתוך חניונים פתוחים,  ככל הנראה חניוני מד"א. מספר הקלפיות הללו ינוע בין 10-12 מוקדים ברחבי הארץ. מעבר לכך, הוכשר צוות מקצועי, לו הועברו כללי התנהגות עם המצביעים, ועמדות הכוללות ערכת מיגון ואמצעים לשימוש חד פעמי כדי לשמור על היגיינה מירבית. יתרה מכך, גם ספירת הקולות תבוצע באופן נפרד וסטרילי. 

על אף הקשיים בגיוס עובדי קלפי מיוחדים, מסרה עדס כי נכון לרגע זה, בעזרתו של מנכ"ל מד"א, קיימת עתה היענות ומוכנות  של עובדים למשרה. יחד עם הכשרה וגיוס של צוות מקצועי, הדגישה את חשיבות האחריות על המצביעים עצמם ואמרה כי "חלה עליהם חובה אישית ומוסרית לפעול על פי הכללים וההנחיות של משרד הבריאות. מבקשים שלא לנצל את ההזדמנות כדי ללכת למקומות אחרים, אלא להגיע לקלפי ולחזור מייד הביתה". עוד הוסיפה כי מי שיפר את ההנחיות הללו, מסתכן בעבירה פלילית.