ערן תמיר וגיא בן צבי, לשעבר טייסים בחיל האוויר, שוחחו היום (רביעי) עם אראל סג"ל וגדי טאוב בתכניתם ב-103FM, ומתחו ביקורת על העצומה שיזמו יוצאי חיל האוויר כנגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, עליה חתומים כ-540 לוחמי צוות אוויר. בעצומה התבקש נשיא המדינה, ראובן ריבלין, שלא להטיל את הרכבת הממשלה הבאה על ראש הממשלה נתניהו. "הבעיה היא שהמכתב הזה יצא מטעם ותיקי חיל האוויר", אמר תמיר, "משתמשים במותג של חיל האוויר, שהוא מותג מאד חזק, כדי לומר לכאורה שהחיל הוא זה שמאפשר לנאשם בפלילים להיות ראש ממשלה".

גדי: את מי המכתב מייצג לדעתכם ואיך זה התארגן?
ערן: " לדעתי זה מובל על ידי 5% שמשתייכים לשמאל הקיצוני. לדעתי, 60% נוספים נסחפו, חבר'ה תמימים שנגעו להם בבלוטות המוסר ו-35% שרואים קצת אחרת מה זו דמוקרטיה".

סג"ל: המכתב מפתיע אתכם? 
גיא: "אם אתה שואל אותי אז אני חושב שכן. העצומה לצערי אכן מייצגת, גם ערן וגם אני נמצאים ברשימת טייסי קוברה לשעבר. העצומה הזו הסתובבה לפני שבוע, וניסו לגייס אנשים שיחתמו עליה. אני חושב שבערך 75% מהמגיבים היו כאלה שאמרו 'אנחנו נחתום ואנחנו מזדהים' מי בצורה יותר בוטה וקולנית, ומי בצורה של 'כן זה ראוי ואני אחתום' לא יודע כמה חתמו באמת.

מהתקופה שלי בטייסת, אני לא זוכר שדיברנו על פוליטיקה בצורה כזו בוטה, שהייתה תעמולת בחירות בתוך הטייסת. יש לי בן היום שהוא טייס במערך ואני לא יודע מה הוא מצביע, למרות שאנחנו מדברים על פוליטיקה. אני מעריך שבחיל האוויר לא קורים דברים כאלה. זה נכון שטייסי עבר הם פחות או יותר מהמעמד הסוציו אקונומי שלי, ההתיישבות העובדת. אני קיבוצניק והרבה חבר'ה שם באים מאותו מקום, על זה חונכנו וגדלנו וקשה מאוד לחברים שלי לעשות את הטרנספורמציה שעברתי, וכנראה גם על ערן, למרות שלא דיברתי איתו על פוליטיקה 30 שנה".

סגל: המכתב הוא מבט סוציולוגי מעניין מאוד על צה"ל, איך יכול להיות שהטייסת היא עדיין חממה אליטיסטית?
ערן: "תראה, בסופו של דבר אנחנו מדברים על מעשה מצער, לא ראוי, לא אתי, לא נכון, שצובע את חיל האויר בצבעים פוליטיים. מעשה שתוקע טריז באחוות הלוחמים בחיל האויר ובצה"ל. השימוש ביוקרה של חיל אויר לקידום אינטרסים פוליטיים לא מקובל על רוב הטייסים, ועובדה שרוב הטייסים לא חתמו על העצומה.

יש את השופטים ואת המנכ"לים לכאורה, והחברה שלנו נגררת ויש תחושה שהם יודעים טוב מאיתנו. בסופו של דבר, צריך הרבה חוצפה כדי לטעון שרצונם הפוליטי של אנשים, שהיו טובים קצת יותר או פחות בתחום מסוים,שיש להם איזו יכולת שיפוט נעלה, ובוודאי שזה לא מקובל. הכרעה תהיה רק בקלפי ולא על ידי פסילת רצונו של חלק ניכר בעם".

גיא בן צבי: "הבעיה היא שמשתמשים במותג של חיל האויר, שהוא מותג מאוד חזק, כדי להגיד לכאורה שחיל האויר נגד לאפשר לנאשם בפלילים להיות ראש ממשלה. זה מה שמפריע לנו, לא מפריע לנו שתצא עצומה ושכל אחד יחתום ושגם יכתוב שהוא טייס. הבעיה היא שזה יצא מטעם ותיקי חיל האויר, זאת הבעיה הגדולה, אני מרגיש ממש שפוגעים לי בחיל האויר, שהוא עדיין המשפחה שלי".

טאוב: "על פי חוק, אין מניעה שנתניהו ימשיך לכהן כראש ממשלה כשיש נגדו כתב אישום, להפך. לקחו בכוונה את עניין כתב האישום כדי שלא ייווצר מצב בו הפקידים יוכלו להדיח את ראש ממשלה.

גיא: "רובם שטחיים מידי כדי להתעמק בזה, ואלה שזה בוער בקרבם, כמו זאב רז, מוכן לכמת ולעוות כל דבר כדי לקדם אג'נדה פוליטית".

סגל: לתחושתי, יש ציבור שמרגיש שיש פה עוול.
ערן:"לדעתי יש חברים שמוסריים בעיני עצמם ובסופו של דבר, לכל אחד בעבר יש אירועים שלא מתאימים לאחרים ובוודאי שלא צריך להקים משטרת מוסר. אנחנו מגיעים למצב שיש תחושה שהקיצוניים שבאנשים מוכנים לשרוף את המועדון, ולו רק בשביל להפיל את השלטון".

גיא: "אני חושב שמספר קטן של קיצוניים כמו זאב רז וכמה אנשים נוספים שהתבטאו בקבוצה של הטייסים, מוכנים לשרוף את המועדון על עיקרון אידיאולוגי, אופי הדיון היה שטחי. הצלחתי לשכנע הרבה אנשים בחיים שלי בעמדות הימניות שלי כשישבנו אחד על אחד ועשינו שיח מסודר בו אני מסביר למה דברים שקורים בסדר ואחרים לא".

"אנחנו לא מגיעים לשיח כזה כשהוא מתנהל בתכתובות ווטסאפ או אימיילים, ולרוב האנשים אין זמן להתעמק ולקרוא בספר של ארז תדמור 'הצבעת ימין קיבלת שמאל', שמסביר את כל מערך השלטון שעדיין 'שמאל', למרות שהליכוד בשלטון 40 שנה, אני חושב שיש פה שטחיות".