התערבות היא דרך הוויכוח של הטיפשים, אבל זה מאוד משכנע כשאתה מנצח.

- אנונימי

jלק גדול מהבדיחות על טיפשים לא מצחיק אותי ואף דוחה, כיוון שרבות מהן לועגות לעדות מסוימות או לאנשים בעלי צבע עור או שיער מסוימים. לפיכך פיזרתי לאורך הספר בדיחות שאינן פוגעניות, ובפרק זה אביא מספר בדיחות שמוצאות חן בעינַי.
חושם, למשל, הוא דמות שיש בה עירוב תכונות של בטלן, טיפש, תמים ומגושם.
פעם אחת רצה חושם לנסוע ברכבת. הלך לתחנת הרכבת, ניגש אל הקופה ואמר למוכר הכרטיסים, "אני רוצה לשבת בכיסא הפונה לכיוון הנסיעה".
"בבקשה", אמר מוכר הכרטיסים ומכר לחושם כרטיס.
כשנכנס חושם לקרון והתיישב בכיסאו, גילה שהוא יושב כשגבו לכיוון הנסיעה.
כשהגיעה הרכבת לתחנה הסופית, יצא חושם מהקרון והלך להתלונן על כך אצל מנהל תחנת הרכבת.
אמר לו המנהל, "אני ממש מצטער על מה שקרה, אבל למה לא ביקשת מאחד הנוסעים בקרון שיתחלף איתך בכיסאות?"
ענה חושם, "הקרון היה ריק, לא היה שם מישהו שאוכל לבקש ממנו".

נפלאות הטיפשות (צילום: כריכת הספר)
נפלאות הטיפשות (צילום: כריכת הספר)

***

אדם קמצן התחתן עם אלמנה. מיד לאחר החתונה הוא ארז מזוודה ועמד לנסוע.
"לאן אתה נוסע בלעדי?" שאלה הכלה המופתעת.
"לירח דבש כמובן", ענה החתן.
"ומה איתי?" שאלה הכלה הטרייה בדאגה.
"את כבר היית פעם", ענה ונסע לדרכו.

***

לאיש אחד היו שני סוסים אצילים, והוא התקשה מאוד להבדיל ביניהם. לבסוף החליט שיוריד לסוס אחד אוזן. כעבור מספר ימים נתקל הסוס השני בשער, וגם אוזנו נתלשה. החליט האיש להוריד לאחד הסוסים גם את האוזן השנייה. כעבור מספר ימים נתקל הסוס השני בשער וגם אוזנו השנייה נתלשה. החליט האיש לחתוך לאחד הסוסים את זנבו. כעבור כמה ימים נתקע הסוס השני בשער, וגם זנבו נחתך.
פנה האיש לחברו כדי שייתן לו פתרון כיצד יבדיל בין סוסיו. אמר לו החבר כי עליו למדוד את גובהם של הסוסים, כי ייתכן שיש הבדלי גובה ביניהם. ואכן, האיש מדד את גובהם של שני סוסיו ונוכח לדעת שהסוס הלבן גבוה ב־20 סנטימטרים מהסוס השחור.

***

פרס איג נובל מוענק בכל שנה החל משנת 1991 לחוקרים שתוצאות מחקריהם או המצאותיהם גורמות לאנשים לצחוק — ואז לחשוב. שמו של הפרס ההומוריסטי הוא שילוב של המילה נובל עם המילה ignoble, שפירושה טיפשי, מביש או בזוי. הנה מספר דוגמאות משעשעות לזוכים בפרסים אלה.
• בפרס הרפואה זכה פיטר שניידר, פרופסור לנוירולוגיה מאוניברסיטת בראון, שיחד עם חוקרים נוספים ערך ניסוי שבו התבקשו המתנדבים לשתות עוד ועוד מים בזמן שהם מבצעים מטלות שונות במחשב. החוקרים מצאו כי זיכרון העבודה ותשומת הלב נפגעים כשמתרכזים בצורך הבוער להשתין כאשר שלפוחית השתן עומדת להתפוצץ.
• בתחום הביולוגיה זכתה קבוצה מקנדה, ארצות הברית ואוסטרליה שגילתה כי זכרים של חיפושית אוסטרלית מסוג מסוים אוהבים להזדווג עם בקבוקי בירה המגיעים אף הם מאוסטרליה, משום שהם מתבלבלים בין הבקבוק לנקבת החיפושית.
• פרס איג נובל לשלום הוענק בשנת 2009 לחוקרים משווייץ שגילו שבקבוק בירה מלא שפוגע בראשו של אדם נשבר ביתר קלות מאשר בקבוק ריק.
• פרס לרפואה הוענק לשלושה חוקרים מהמרכז הרפואי בני ציון על מחקרם שנושאו הפסקת התקפי שיהוק סוררים באמצעות עיסוי פי הטבעת.
• פרס בתחום התזונה הוענק בשנת 2005 ליושירו נאקאמטסו, כיוון שתיעד וניתח כל ארוחה שאכל ב־34 השנים שקדמו לקבלת הפרס.
• בתחום המטאורולוגיה ניתן פרס להוכחה שזריקת תרנגולת לטורנדו אינה יכולה לסייע במעקב מטאורולוגי אחר מהירות הרוח.
• בתחום הפיזיקה ניתן פרס על מחקר שחישב את הזמן האופטימלי לטבילת ביסקוויט בתה לפני שיתפורר.
• פרס נוסף ניתן על הגילוי שמבחינה ביו־כימית התאהבות אינה שונה מהפרעה טורדנית־כפייתית. חוקרים אחרים קיבלו פרס על ההוכחה שהגיהינום מורכב מחורים שחורים.
• ד"ר אלנה בודנאר זכתה במחקר שהפך את החזייה שלה לזוג מסכות גז. היא הגיעה לכך עקב מחקריה על השפעות אסון צ'רנוביל. לטענתה, לו היו לאנשים מסכות גז זולות ונגישות בשעות הראשונות של האסון, הם לא היו נושמים יוד רדיואקטיבי, החומר הגורם למחלת קרינה. חזייה כזו היתה יכולה להועיל גם בעת סופות חול קשות לחולי מחלות נשימה וכמובן בתקופת מלחמת המפרץ, בתקופה שבה חששנו מטילים עם ראשי נפץ כימיים.

***

פרס דרווין הוא פרס שאינו כספי, המוענק באופן מקוון לבני אדם שמתו או כמעט מתו בדרך טיפשית במיוחד, הניתן, כפי שציינו מעניקי הפרס, לאלה שסייעו לאנושות לשפר את מאגר הגנים שלה בכך שמתו בצורה מטופשת או סירסו את עצמם בדרך מטופשת במיוחד, כך שלא יוכלו להפיץ את הגנים שלהם בעתיד. עד כה ראו אור שני ספרים ובהם אוסף המקרים שפורסמו באתר הפרס.
לרוב האירועים אין עדי ראייה, ולכן יש בעיה עם אמינותם של הסיפורים. סיבה נוספת לבעיית האמינות היא שמטעמים חוקיים ואתיים יש להגן על המטופלים, ולכן הממסד הרפואי נמנע מלאשר את פרטי המקרים. ידוע כי לפחות חלק מהמקרים המתוארים למעשה לא התרחשו מעולם.
שימו לב שלא לבלבל פרס זה עם מדליית דרווין שמעניקה החברה המלכותית בכל שנה זוגית עבור עבודה מצוינת בתחום הנרחב של הביולוגיה, שבמסגרתו פעל צ'רלס דרווין.
בשנת 2006 יצא לאקרנים סרט שבגרסתו העברית נקרא "פרס של טיפשים". הסרט, המבוסס על פרסי דרווין, עוסק בבלש שנזרק מהמשטרה לאחר שנכשל בלכידתו של רוצח סדרתי. הוא מחליט לבטא את חיבתו לפרסי דרווין המפוקפקים ומצטרף לחברת ביטוח. הוא מתיידד עם חוקרת ביטוח בחברה, ויחד הם מתחקים אחר מועמד פוטנציאלי לזכייה בפרס דרווין, כלומר, מועמד פוטנציאלי למות. השניים מתבקשים לבנות עבור המועמד הפוטנציאלי פרופיל ולוודא שחברת הביטוח לא תפסיד כסף אם תוכנית המוות המטורפת שלו אכן תצא לפועל.

***

• סטודנט לרפואה שלמד טוקסיקולוגיה (תורת הרעלים) והיה בתורנות במרכז החירום להרעלות, ענה לגברת מבוהלת שסיפרה שתפסה את בתה הקטנה אוכלת נמלים. הוא הרגיע את הגברת שנמלים אינן מזיקות ואינן רעילות, ולפיכך לא יגרמו נזק, והיא לא צריכה להחיש את בתה לבית החולים. הגברת נרגעה, וכבדרך אגב הזכירה שנתנה לבתה רעל נגד נמלים כדי להרוג את הנמלים שבלעה. היא מיד הופנתה לבית החולים הקרוב לביצוע שטיפת קיבה לבתה.
• שני מחבלים פוצצו מכונית תופת מוקדם מהצפוי בשל המעבר לשעון קיץ.
• עיתונאי החליט לישון ברחוב כדי להבין לעומק את חיי ההומלסים, וקפא למוות.
• שודד שדד חנות משקאות חריפים באיומי רובה. לאחר שרוקן את הקופה, נחה עינו על בקבוק ויסקי, והוא דרש גם אותו. המוכר לא היה מוכן לתת לבחור את הבקבוק, בטענה שהוא לא נראה מעל גיל 21. כאשר השודד התעקש, הוא התבקש למסור תעודה מזהה. בלי לחשוב הרבה שלף השודד את רישיון הנהיגה שלו והראה למוכר, וזה נוכח לדעת כי הוא אכן מעל גיל 21. לאחר שהשודד עזב, התקשר המוכר למשטרה ומסר את שמו של השודד, פרטיו ומקום מגוריו. השודד נעצר לאחר שעתיים.

***

יש מצבים שבהם אם אינך יוצא מן הדעת,
פירושו של דבר שאין לך דעת לצאת ממנה.
- ויקטור פראנקל

יש המצאות רבות שנראו בתחילת הדרך טיפשיות, אבל בסופו של דבר הניבו לממציאיהן כסף רב, והם צחקו כל הדרך אל הבנק.
• אמריקאי בשם ביירון ריס השתמש באגדה שלפיה סנטה קלאוס יושב בקוטב הצפוני וקורא מכתבים הנשלחים אליו מילדים מרחבי העולם. הוא יצר כתובת פיקטיבית בקוטב הצפוני של סנטה, שאליה שלחו הורים את המכתבים של ילדיהם. כעבור זמן קצר קיבל כל ילד מכתב תשובה שהסב לו אושר גדול. הילד כמובן לא ידע שהוריו שילמו 9.95 דולר עבור השירות הזה.
• ה"פֶּט רוֹק", אבן המשמשת במקום חיית מחמד, הומצאה על ידי קופירייטר בשם גארי דל, שישב עם חבר בבר ושמע אותו מתלונן על חיית המחמד שהוא מגדל בבית.
• ה־Jibbitz שהם הכפתורים הצבעוניים שתוקעים בחורים של נעלי הקרוקס. הרעיון עלה במוחה של אם ששיחקה עם שלוש בנותיה במרתף הבית ושדרגה לאחת הבנות את נעלי הקרוקס באמצעות הוספת אבני חן וכפתורים שהיו לה במגירה.
• רובוט המאכיל אותך בעגבניות בזמן שאתה רץ.
• כיס מיוחד המאפשר לנשים להשתין בעמידה.
• משקפיים בצורת מזלף לטפטוף טיפות עיניים.
אפשר לשער שרבות מההמצאות המוצלחות הללו ואחרות התחילו בתחושה שמדובר ברעיון טיפשי ואף ספגו לעג מהסביבה. ואולם במבחן התוצאה הן הוכיחו כי הרעיון כלל לא טיפשי. כלומר, אם זה נראה טיפשי אבל זה עובד, זה לא טיפשי! עכשיו חִשבו על כל אותם רעיונות והמצאות שלא זכו להצלחה. האם ניתן לכנותם מעשים טיפשיים?

הספר "נפלאות הטיפשות" ראה אור בהוצאת מטר