פרשת אליעזר ברלנד: בית משפט השלום בירושלים האריך אתמול בחמישה ימים את מעצרו של אליעזר ברלנד החשוד המרכזי בפרשת "עושק שחור" בו מיוחסת לו שורה של עבירות חמורות בתחום ההונאה, מרמה, קבלת דבר במרמה וניצול ציני של חולים ובני משפחותיהם לטובת עשיית כסף קל בסכומים הנאמדים בעשרות מיליונים. 

במעמד הדיון בבית המשפט הגישה המשטרה הצהרת תובע החתומה על ידי פרקליטות מחוז ירושלים ולפיה בכוונתה להגיש את כתב האישום נגד ברלנד כבר בראשית השבוע הבא. 

נציין כי ההחלטה התקבלה בתום חקירה יסודית שניהל צוות החקירה המיוחד שהוקם במשטרה, בעקבות תלונות רבות שהתקבלו במשטרה אודות מעשי מרמה ופעילים של ברלנד שהגיעו אליהם לבתי החולים ובכללם ברלנד עצמו ותוך שהם מתחייבים להציל את חיי יקיריהם, דרשו סכומי כסף שנעו בין אלפי לעשרות אלפי ₪ . בחלק מהמקרים כך עלה מהחקירה העניק ברלנד למטופלים סוכריות מנטוס בתרמית שלכאורה מדובר בכדורים לריפוי תחלואיהם. 

מאז הנחה מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון ידיד, להקים צוות חקירות מיוחד (צח"מ) במרחב ציון שבפיקודו של נצ"מ עופר שומר שמינה את סנ"צ דורון בן אמו קצין החקירות והמודיעין שיעמוד בראש הצח"מ. מאז החלה החקירה נגבו על ידי חוקרי הצח"מ מאות עדויות שגיבו את הראיות והחשדות כנגד ברלנד ואנשיו שהובילו להפיכתה של החקירה לגלויה בדצמבר האחרון ולמעצרם של תשעה חשודים לפני כשלושה שבועות

גורמים המעורים בפרטי החקירה מציינים כי מדובר בעבירות עושק של עשרות אנשים תמימים ונטילת סכומים כסף הנאמדים במאות מיליוני שקלים בשנתיים האחרונות. עוד הם מציינים כי לאור הממצאים מדובר בארגון של ממש שעובד באופן מחושב , שיטתי ואשר הצליח להתנהל בצל וקצת לחמוק מעיניה של המשטרה והתקשורת. במסגרת החקירה התחקו החוקרים אחר מספר צ'יינג'ים  ו – 12 עמותות פיקטיביות שפעלו באמצעות "קופים" ואנשי קש להלבנת כספים.

בשלישי האחרון פיצחו החוקירם את הצ'יינג' המרכזי שדרכו עברו מאות מיליוני שקלים באמצעותם נרכשו נכסים ונצבר סכום כסף הנאמד בכ – 11 מיליון שקלים. הצ'יינג האמור נסגר על ידי המשטרה באמצעות צווים של בית המשפט והקפיאה חשבון על סך 2.6 מיליון וחשבון נוסף על סך 1.2 מיליון וכן שבעה נכסים בשווי מיליונים, בהם נרכשו נכסים, כלי רכב והועברו כספים לכיסוי חובות של פעילים וחיילים של ברלנד.

במשטרה מעריכים כי ברלנד שניסה לחזור לתודעה לפני כשנתיים באמתלה של איש דת רוחני דאג להפעיל את אנשיו במסגרת הנחיות לבצע מעשי אלימות כנגד מתנגדיו לכאורה וכל זאת על מנת לצבור כח ולבסס את מעמדו.

עוד מאמינים בזרועות האכיפה כי בכספים האדירים הפעיל ברלנד ותיחזק כת ארגון שזה שילוב לכאורה של כת דתית משיחית וארגון פשיעה גדול מימדים.מחומר החקירה שהוגש לפרקליטות עולה כי החשוד המרכזי מינה "שרים" שעמדו בראש מעשי, הונאה, עושק , אלימות ומרמה. 

עוד עלה כי הארגון עשה שימוש באלימות בכמות העולה על ארגוני פשיעה גדולים וכתוצאה מכך במרחב ציון נפתחו בשנתיים האחרונות 200 תיקים בגין עבירות אלימות. ברלנד כך אומרים הוא אדם אכזר שניצל את היותו איש דתי חרדי לכאורה והתנהל ככת שהשתמשה בקופים כדי לבצע עבירות חמורות תוך כדי עושק כאמור של חולים.  

לפני כשבועיים פשטו חוקרי המשטרה על ביתו של אליעזר ברלנד, תוך שהם מעכבים אותו לחקירה בחשד לקבלת דבר במרמה, ועבירות של עושק, הונאה וניצול חסרי ישע. המעצר עורר מחאות מקומיות של עשרות מחסידיו של הרב - במחאה על גילו המבוגר של העצור.