כ-10,000 איש הגיעו לעצרת המונים מיוחדת בדרישה להשבתם של סמ״ר אורון שאול, סגן הדר גולדין והאזרח אברה מנגיסטו, המוחזקים בידי החמאס בעזה, שהתקיימה הערב (רביעי) באמפי באר שבע.

לעצרת שנערכת בסימן 'הפסקנו לשתוק' שותפים אמני ישראל, נציגים מכל קשת החברה הישראלית, נציגי משפחות שכולות, אנשי עסקים בולטים מהמגזר הפרטי ונציגי פורום המילואימניקים.

באירוע נשאו דברים אילן מנגיסטו, אחיו של אברה מנגיסטו, פרופ׳ שמחה גולדין אביו של הדר גולדין, אבירם שאול אחיו של אורון שאול, אל״מ (במיל׳) ורדה פומרנץ אימו של סמ״ר דניאל פומרנץ ז״ל, מאיה מורנו אלמנתו של סא״ל עמנואל מורנו, יו״ר ועד עובדי חברת חשמל מיקו צרפתי, יו״ר זק״א יהודה משי זהב, בנה של מרים פרץ אליסף פרץ, ורס״ן במיל׳ איתן פונד בעל עיטור המופת. במהלך העצרת הופיעו האמנים אביב גפן, עידן עמדי, קרן פלס, ישי ריבו, יובל דיין, קפה שחור חזק ונתן גושן.

"המנהיגות עסוקה בעצמה"

פרופ' שמחה גולדין, אביו של הדר, אמר כי "המנהיגות שלנו לוקחת אותנו שלוש פעמים לקלפי, אבל לא עושה דבר כדי להחזיר את הדר, אורון ואברה מנגיסטו".

גולדין פנה לרמטכ"ל ואמר לו, "חסרים לך שני חיילים. בקרוב מתגייס מחזור חדש לגבעתי ולגולני וההורים שלהם צריכים לדעת שכשהם יוצאים לקרב הם חוזרים ממנו".

בני משפחות הנעדרים. צילום: יח"צ
בני משפחות הנעדרים. צילום: יח"צ

הוא המשיך וסיפר כי "הדר היה אומר 'יש לך שתי אפשרויות בחיים: להתעסק בעצמך או לעשות דברים גדולים. הסתכלו סביבכם, על עם ישראל האמיתי, אנשים שעושים דברים גדולים. אבל המנהיגות שלנו עסוקה בעצמה. היא מצפצפת על הערבות ההדדית. זו לא מנהיגות, זו לא אחדות. זו לא אחריות. אנחנו דורשים מנהיגות אמיצה, יוזמת, שתחזיר חיילים שיצאו לקרב, שתחזיר אזרחים מעזה הביתה".

לאחר מכן פנה גולדין לקהל ושאל: "מישהו מכל האלפים יכול להסביר למה אלף עזתים נכנסים לעבוד בישראל והבן שלי נשאר בעזה? איך ישראל עוזרת להקים בית חולים חמאסי בזמן שלאברה מנגיסטו לא העבירו תרופות חמש שנים וחצי".

"אתיופי שקוף"

אילן מנגיסטו, אחיו של אברה, נשא גם הוא דברים ואמר כי "אם אברה היה ילד לבן מקיסריה או מכפר אחים הוא היה זוכה ליחס אחר, אבל אברה הוא אתיופי שקוף".

הוא סיפר על המשבר הנפשי שחווה אחיו ואמר כי ״ב2012 אחי מיכאל נפטר, זו טרגדיה שמלווה את המשפחה עד היום, אבל מי שלא יכל להשלים עם מותו היה אברה.  כבר בשבעה ראינו את השינוי שהחל באברה שהתחיל להסתגר ובקושי היה משוחח איתנו עד שהגיע למשבר נפשי ונאלצנו לאשפז אותו".
 
על רגע קבלת הבשורה לפיה אחיו חצה את הגבול לעזה אמר מנגיסטו, כי ״אני הראשון שקבלתי את בשורת האיוב. לא אשכח את הרגע הזה לעולם, אני זוכר גם שהאשמתי אותו. ריבונו של עולם לא מצאת איפה ללכת? דווקא לעזה? היום אני יודע שאני לא יכול לשפוט אותו. אדם במשבר נפשי לא מודע למעשיו ולסכנות שהוא נחשף אליהם. לצערי אברה חצה את הגבול מול עיניהם של כוחות הביטחון שלא עשו דבר לעצור אותו".

"הממשלה מפקירה את הבנים והמשפחות"

אבירם שאול, אחיו של סמ"ר אורון שאול, אמר כי "היום אחרי כמעט 6 שנים, הפסקנו לשתוק. היום לראשונה אנחנו משלבים כוחות כולנו יחד. אני שואל את עצמי - לאן נעלמו כל הערכים שחונכנו על-פיהם? בזמן שמערכת הבחירות השלישית מתקרבת בצעדי ענק, אנחנו צריכים לשאול את עצמנו: האם זאת הדרך שהיינו מצפים מממשלה לנהוג בחייליה שנשלחו לקרב ולא שבו? האם זאת הדרך שהיינו מצפים שינהגו באזרחים תמימים שחצו את הגדר? זאת הרעות, האחריות או הדוגמא האישית שאנחנו מעבירים לנער בן 18 שרוצה להתגייס לגולני? לאמא ששלחה את הבן שלה לצבא ההגנה לישראל שעומד בזה הרגע בגבול האויב?האם זאת הדרך שבה היינו מצפים שהממשלה הבאה תנהג?".

מנגיסטו, שאול וגולדין. צילום: דובר צה"ל, באדיבות המשפחה
מנגיסטו, שאול וגולדין. צילום: דובר צה"ל, באדיבות המשפחה

לסיום מתח ביקורת על הממשלה כשאמר כי "גדולה של מנהיג לא נמדדת רק בהתמודדות על הנהגת המדינה - אלא ביכולתו להסתכל בעיניים של אמא שלי, גם אם הן דומעות, מבלי לפחד, ולומר בצורה ברורה: החזרת הבנים היא תנאי בסיסי, ערכי ומוסרי.  הממשלה בוחרת לנהוג בדרך ההפוכה, ולמעלה מ-5 שנים מתחמקת מאחריות. מפקירה ונוטשת לא רק את הבנים, אלא גם את המשפחות!"

"ערך מקודש"

מאיה מורנו, אלמנתו של עמנואל מורנו, קצין סיירת מטכ"ל בדרגת סגן-אלוף, שנהרג בסיום מלחמת לבנון השנייה, השתתפה גם היא בעצרת ואמרה: ״כשתסתערו, לרוב לא תקחו בחשבון את המחיר שזה עלול לגבות. מה שאתם כן צריכים לזכור תמיד זה שאנחנו מאחוריכם, אנחנו איתכם. והיום אני עומדת מול המציאות הקשה הזו ושואלת את עצמי. זה באמת ככה? האם ככה אנחנו נוהגים מול שליחי הציבור ששלחנו לפנינו? ומה קורה כששליח ציבור נופל? האם אז אנחנו הופכים עולם כדי להביאו למנוחת עולם".

״הרבה אנשים אומרים ל,י עזבי מאיה הם חללים", אמרה מורנו. "'את באמת חושבת שצריך להקריב חיים של חיילים אחרים כדי להביא הביתה חללים. מה את רוצה להיכנס למלחמה?' אני לא יכולה לשמוע את הטיעון הזה. הוא עקום. אנחנו במלחמה. אני חווה אותה על הבשר שלי כתושבת הדרום. ולא, אני לא רוצה להקריב חיים של אף אחד. זה מאבק על תודעה ציבורית. על ההבנה שיש ערכים שאם אנו מאבדים אותם אנו מאבדים את עצמנו".

מורנו המשיכה: "בחמש וחצי שנים האחרונות הולכת ומתבססת התחושה שאנחנו כמדינה לא יודעים לקחת אחריות על התפקיד שלנו. שמי שרץ קדימה בשבילנו, לטובתנו, אנחנו הפננו לו גב. וחזרנו אחורה מושפלים. אנחנו העם הכי מוסרי, הצבא הכי מוסרי. אבל כלפי מי אנחנו מוסריים? הרחבת מרחב הדייג, דיבורים על הסדרה, בניית בית חולים, העברת כספים. כל כך הרבה אנחנו עושים. וזה טוב שעושים אבל  משהו זכה לשמוע משהו על אברה מנגיסטו? לקבל איזה מידע על אזרח שלנו, של מדינת ישראל?".

לסיום אמרה כי ״ערבות הדדית היא ערך, החזרת כל חייל שלנו הבייתה היא ערך מקודש. צריך לפעול בכל התחומים האפשריים ובכל הזירות כדי לשמור על הערך, על הרעות, על הסולידריות שלנו שנשחקה. זה הכח שלנו. כח הרעות. זה מה שמחבר את העם הזה, מחזיק אותנו ושומר אותנו כל כך הרבה שנים. את זה אסור לנו לאבד. אני לא יוצאת נגד אף אחד. אני יוצאת בעדנו, למעננו.
כולנו צריכים לצעוק: השיבו את הבנים הבייתה. את כולם".