גם בלי וירוס הקורונה, אצלנו ב־111 המחלקות הפנימיות בבתי החולים עמוס כל השנה. האשפוזים גולשים בלית ברירה למסדרונות, ועומס העבודה בעצימות גבוהה יום ולילה, כשהתפוסות הממוצעות במחלקות כבר מזמן חורגות מ־100%. איגוד הרפואה הפנימית עוקב מקרוב אחר התפשטות וירוס הקורונה בעולם, ואנו, מנהלי המחלקות, נערכים כמובן לאפשרות של הכנת התשתיות לאשפוז ולטיפול בחולים. מובן שנמצא את הדרך ואת הכלים, כמו באירועי תחלואה אחרים, להתמודד עם התפשטות התחלואה בישראל, אם חלילה תהיה. 

אבל בכל זאת, חשוב להבהיר כי החשש מהקורונה מוכיח עד כמה זה נורא שאין לנו רזרבות ומרווח פעולה. המחלקות גם כך מלאות והמערכת בתת־תקינה משוועת. אנו מתקנאים בעמיתינו מעבר לים. בעולם המערבי נהוג שתפוסת המחלקות הפנימיות התקנית אינה עולה על 70%־80%. זו תפוסה המאפשרת "פיקים" בעתות משבר וזינוק בהיקפי תחלואה. אבל אצלנו, כל השנה, התפוסות גבוהות במצב של אפס יתרות. וזהו איום ממשי על בריאות הציבור הישראלי.

רק לפני כחצי שנה הוגש למנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, הדוח לשיפור הרפואה הפנימית (המוכר גם בשם דוח טור כספא), אשר הכיר בעומק המשבר והתווה את המענה לשיקום המחלקות. הדוח עסק בתשתיות (זוכרים את ההצהרות שיצאו ממשרד הבריאות כי תוך חמש שנים כבר לא יאושפזו חולים במסדרונות?), בכוח האדם הרפואי, שנמצא בתת־תקינה ועובד בעומסים בלתי רגילים, וגם בחובת ההצטיידות במכשור רפואי בסיסי בכלל המחלקות הפנימיות.

אלא שכלום לא קרה בחצי השנה האחרונה. אנו ממשיכים להמתין לראש הממשלה ולשרים שייקחו על עצמם את המשימה הלאומית לשקם את הרפואה הפנימית, שהיא עוגן ובסיס למערכת הבריאות הציבורית. ובינתיים, נערכים בדריכות לתחלואת הקורונה, וכמובן מקווים שמדובר באזעקת שווא ושזהו אירוע חולף.

הכותב הוא יו"ר האיגוד לרפואה פנימית