מאז שאני זוכר את עצמי עסקתי במוזיקה. אני בן 27, ובאחרונה מעוניין ללמוד הלחנה לסרטים ולפרסומות בלונדון. עשיתי חישוב כללי שכולל גם מחיה ושכר לימוד, וראיתי שבמשך שנתיים של לימודים אצטרך לגייס כ־350 אלף שקלים ולעבוד כמלצר בכדי לחיות. אין לי מושג מאיפה להתחיל. מה דעתך? 
"בכדי להבין מה הסכום הראשוני שאתה חייב לגייס חשוב שתברר כמה מלצר מרוויח במשמרת אחת בלונדון. אנחנו חיים בעולם גלובלי, ומדובר במידע שהרבה יותר קל לבדוק ממה שאתה חושב. בהמשך תוכל לבצע הערכה הגיונית לגבי הכסף שתרוויח בשנתיים הקרובות. מעבר לזה, אם להורים שלך יש דירה משלהם הם יוכלו לסייע לך באמצעות לקיחת משכנתה הפוכה. זה חלילה לא יסכן אותם כי במשכנתה הפוכה מי שמחזיר את הקרן הם היורשים החוקיים". 

אני אב לשניים, ונמצא רגע לפני תחילתו של הליך גירושים. יש לנו דירה משותפת והיא מסרבת למכור אותה למרות שאני טוען שזו הדרך שיכולה לעזור לנו להירפא כלכלית. אני לא בטוח שנצליח להגיע להסכם. מה עליי לעשות בכדי לשפר את התקשורת איתה, ובכך למנוע כאב לב לילדים שלנו? 
“קודם כל, חשוב לי להדגיש שאין דבר כזה שלא תצליחו להגיע להסכם. זו בדיחה. השאלה היא איך תגיעו להסכם, וכמה זמן זה ייקח. ההמלצה היא שתיקחו מישהו שיהיה אמין ומקובל על שניכם, לא מחברה חיצונית אלא יותר לכיוון של איזו דודה שלה שגם אתה סומך עליה, או חבר או חברה משותפת. ברגע שתמצאו מישהו כזה תוכלו בקלות להתמודד עם המחלוקת ביניכם. שלב התביעות זה שלב הכאב לילדים, וממה שאני מבין בין השורות היית רוצה להגיע להסכם.

"זכור שההחלטה למכור את הבית היא נכונה לכם כלכלית, ותוכל לשפר את איכות החיים שלכם ושל הילדים, והיא תהיה חייבת להבין את זה. לצורך העניין, אם תמכרו את הבית ותקבל 500 אלף שקלים תוכל להשקיע אותם בארץ או בחו”ל ולהרוויח תשואות יפות. הכי חשוב שתעשה שיעורי בית, ותבצע את כל הבדיקות הקיימות”.

לאחר שנים ארוכות אני ואשתי הצלחנו לעשות את הבלתי ייאמן עבורנו ולחסוך קצת יותר מ־120 אלף שקלים. הכסף יושב בבנק כבר כמה חודשים. איפה לדעתך כדאי לנו להשקיע את הכסף? 
“חוסר היכולת שלכם להחליט גורמת לזה שאתם מפסידים את הכסף. כשאתם מחליטים לא להחליט אתם מונעים מעצמכם להרוויח, זאת אומרת שכל יום שהכסף הזה יושב בעובר ושב שלכם אתם מפסידים. אני לא יועץ השקעות, אבל עד שתחליט מה אתה רוצה לעשות כדאי שתגרום לכסף הזה לעבוד בשבילך ותרכוש אגרות חוב ממשלתיות. יש לכם סכום ראשוני שיכול לעזור לכם לבנות תיק השקעות מגוון. פנו למומחה השקעות, אולי אפילו תפנו להלוואות חברתיות, ותתחילו לראות רווחים. השקעתם כל כך הרבה בכדי לחסוך, ועכשיו תנו לכסף שלכם להתחיל לעבוד”. 

אני חיה באנגליה קרוב ל־43 שנה, ובבעלותי כמה נכסים בארץ ובחו”ל. באחרונה רכשתי נכס באור עקיבא, אבל שילמתי עליו יותר ממה שתכננתי. אני מרגישה שזו הייתה טעות ורוצה למכור את הנכס בחוסר. מה דעתך? 
“אם לא מדובר בנכס היחידי שלך אני באופן אישי לא הייתי ממהר למכור. כדאי שתשאירי את הנכס מתוך ראייה כללית שיש לך תיק השקעות שמורכב גם מנכסים יותר סולידיים. אם תסתכלי על הדירה כחלק מתיק ההשקעות ולא כעל נתון נפרד, יהיה לך קל יותר לבנות תיק השקעות טוב יותר, ואף להגיע בהמשך לתשואות שלהן את מצפה”.