גם באירופה: נגיף הקורונה ממשיך להתפשט ברחבי העולם ומקרים נוספים מתגלים במדינות חדשות. הערב (חמישי) פורסם כי מקרה ראשון של הנגיף התגלה בהולנד, לאחר שאזרח המדינה חזר מביקור באיטליה. גם שר הבריאות הצרפתי נאלץ להודיע כי כמות מקרי ההידבקות במדינה הכפילה עצמה ביממה האחרונה.

מוקדם יותר, פרסמו רשויות הבריאות בדנמרק כי אותר אדם ראשון החולה בנגיף במדינה ונשלח לבידוד ביתי, לאחר שחזר מחופשת סקי בצפון איטליה, המהווה מוקד מרכזי להתפרצות המחלה נכון לרגע זה. גם באסטוניה דווח על מקרה ראשון של הידבקות במחלה, כאשר אותר גבר המגלה את תסמיני הנגיף לאחר ששב מאיראן, כך פרסמו כלי תקשורת רוסים, כשהם מצטטים גורמים רשמיים במדינה, לפיהם מדובר על תושב קבע שהוא למעשה אזרח איראני. כמו כן, דווח על מקרה הידבקות נוסף בנורווגיה, ואדם ששב מסין נשלח לבידוד ביתי. על פי רשויות הבריאות במדינה, החולה לא מגלה את תסמיני המחלה וקיימת סבירות נמוכה כי ידביק אנשים אחרים.  


אנשים עם מסיכות רפואיות במילאנו (צילום: REUTERS/Flavio Lo Scalzo)
אנשים עם מסיכות רפואיות במילאנו (צילום: REUTERS/Flavio Lo Scalzo)

בנוסף, מדינות נוספות בעולם החלו להתייחס להתפשטות הנגיף, ביניהם גם ראש ממשלת אוסטרליה, סקוט מוריסון, שנאם בבירה בקנברה והתייחס לאיום הבינלאומי שמציבה המחלה. במהלך נאומו, הציג את צעדי החירום שממשלתו צפויה לנקוט על לבלום את התפשטות הווירוס, לרבות איסור על כניסת תיירים מסין למדינה. בנוסף הרחיב ואמר כי "כל האינדיקציות מראות שצפוי להתחיל בעולם שלב מגיפה".

כמו כן, במוקד התפרצות המחלה בסין, נרשמו 433 מקרים נוספים וכן 29 קורבנות למחלה, כך פרסם גורמי משרד הבריאות במעצמה האסיאתית. עוד נמסר כי מספר הנדבקים בסין עומד על כ-80 אלף אנשים ו-2,800 קורבנות בנפש. בנוסף, על פי המשרד הדרום קוריאני לבקרת מחלות, גם במדינה זו, המהווה מוקד משמעותי נוסף להתפרצות הווירוס, נרשמו כ-334 מקרים נוספים, מה שאומר כי מספר החולים המאומתים במדינה עומד על כ-1,600 אנשים. מסך מקרי ההידבקות החדשים, 307 חולים אותרו בסביבות העיר דיגו, בה הייתה התפרצות נרחבת בשל אזרחים שהשתמשו בשירותי כנסייה מקומית ונדבקו זה מזה.  

בתוך כך, הבוקר נתקבלו חדשות משמחות בנוגע לחולה הישראלית השנייה שאובחנה כנשאית חיובית לנגיף לאחר ששהתה על "ספינת הקורונה" ביפן, ששוחררה הבוקר מבית החולים הצבאי בו אושפזה בטוקיו, לאחר שהחלימה מהמחלה. עם זאת, בארץ ננקטים צעדי ההיערכות נוספים בארץ לקראת התפרצות משמעותית יותר של הנגיף.

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, התראיין הבוקר בתכניתם של גיא פלג וניסים משעל ב-103FM והתייחס להנחיות החדשות של משרד הבריאות לפיהן יש לשקול בכובד ראש כל יציאה לחו"ל, ועונה לטענות ולביקורת כי מדובר בצעד מרחיק לכת המעורר היסטריה בקרב הציבור. "לא המלצנו לא לטוס - מי שיש לו נסיעת עבודה או שצריך לנסוע מסיבות חיוניות צריך לעשות את השיקולים שלו", השיב גרוטו. 

ניסים: משרד הבריאות מקבל החלטה דרמטית וממליץ לא לטוס, זו החלטה קשה וההשלכות שלה עוד יותר קשות.
"קודם כל, לא המלצנו לא לטוס. צריך שים לב לדברים. מי שיש לו נסיעות עבודה חיוניות - יכול לצאת. כרגע, אנחנו בשלב של צמצום הסיכון. בסך הכול, קשה מאוד לחזות מה יהיה, היות וכרגע אנחנו מצליחים להכיל את ההתפרצות. אנחנו צריכים להמשיך במדיניות מחמירה. ברגע שזה יפסק ונראה שאנחנו לא מצליחים,  ככל שתהיה חדירה של המחלה לארץ, כמובן שהמצב ישתנה. יכול להיות שבעוד שבועיים נגיד שאנשים צריכים לברוח ליפן כי שם המצב טוב יותר".

ניסים: אני קורא בכל הכותרות על ההנחיה לא לטוס, אתה אומר שזו טעות?
"לא פרסמנו הנחיה לא לטוס, אמרנו במפורש שיש לשקול נסיעות בכובד ראש, מי שיש לו נסיעת עבודה ודברים חיוניים אחרים יכול להחליט כן לנסוע, גם מי שרוצה לנסוע לטייל. קודם דיברתי עם מישהו שנוסע לאתר סקי, אז באתר סקי הסיכון נמוך יותר. צריך לקחת כל מיני שיקולים בחשבון. כמו שאדם נוסע לאזור מסוים במזרח, או שאדם שחולה במחלה קשה ולא נוסע לחו"ל משום שיש לו סיכון יותר גבוה בנסיעה כזו, אז הוא עושה את השיקול שלו".

ניסים מי שיטוס יחזור לבידוד?
"לא, הבידוד תקף רק למדינות הספציפיות שהגדרנו, וכרגע זו רשימה מאוד מוגדרת. לא כל מי שחוזר לארץ מגיע לבידוד".

גיא: אני מבולבל, חלק מתארים את הנגיף כסוג של שפעת מדביקה יותר אבל קטלנית פחות, יש שמלגלגים ואומרים שאחוז התמותה בקרב החולים נמוך בהרבה אל מול שפעת עונתית ושאתם יוצאים מפרופורציה. העם בהיסטריה?
"האמת שהתעוררתי באמצע הלילה בדיוק עם המחשבות האלה. אנחנו לא יודעים את התשובות. להפתענו, הנגיף מתנהג בצורה שונה מנגיף השפעת למשל.  ב-2009 הייתה לנו מגפת שפעת, וזה התנהל בצורה רגילה, התגלגל ממדינה למדינה.

פה רואים שוני, רואים שבמקומות מסוימים יש 20% נדבקים, כמו על הספינה ביפן, ושיש מקומות שבהם אין בכלל מקרים, אבל יכול להיות שגם לא בודקים שם, כמו במדינות אפריקה או דרום אמריקה. אין להם יכולות רפואיות, לא בגלל שהם לא רוצים לבדוק.

אני רוצה לומר בקשר להשוואה לשפעת עונתית, זה שאם ניקח שפעת עונתית קשה, יש בה שני מיליון חולים, גם אם יהיו 2-3% תמותה, אפשר לעשות לבד את החישוב. זאת תמותה שיש לנו בשנה שלמה רק מהאירוע הזה. למרות שהתמותה נמוכה, ההדבקה כנראה מאוד גבוהה, וזה יבוא לידי ביטוי גם במספר החולים הקשים".