נוקטים במשנה זהירות: בתדרוך שערך מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, היום (חמישי), הוא אישר כי אזרח ישראלי ששב לפני מספר ימים מביקור בצפון איטליה, אובחן כחולה בנגיף הקורונה, ולא רק נשא. משמע, הוא סובל מתסמיני המחלה, וצפוי להישלח לבידוד וטיפול רפואי בבית החולים שיבא בתל השומר.

לפי הודעת משרד הבריאות, מספר הטיסה שעליה היה החולה שאובחן בנגיף הוא Iy 382. מדובר בטיסת אל על שנחתה ב-23 בפברואר ב-16:10. במשרד הבריאות הודיעו כי "על כל מי שהיה בטיסה זו להכנס באופן מיידי לבידוד בית למשך 14 יום ממועד הנחיתה ולדווח על כך באתר משרד הבריאות". בנוסף, דווח כי החולה ביקר בחנות ״הפיראט האדום״ באור יהודה, ביום שני בתאריך ה- 24.2 בשעות 9:00-10:00.

שר הפנים, אריה דרעי, הודיע מוקדם יותר כי הוא צפוי לחתום על איסור כניסת איטלקים לשטחי ישראל, זאת לצד פרסום ההנחיה הרשמית לבידוד ביתי של ישראלים ששבו מביקור במדינה בעת האחרונה. 

בתוך כך, כניסתם של 25 נוסעים זרים שהגיעו בטיסה מברגמו שבאיטליה סורבה, והם יוחזרו למדינה. המטוס ימריא בחזרה לברגמו עם הנוסעים, בנוסף ל-119 נוסעים אחרים היוצאים מישראל, רובם איטלקים. בנוסף, סורבה כניסתם של 23 נוסעים שנחתו בנתב"ג מוונציה וממילאנו בטיסת איזיג׳ט. 

ובינתיים, בארץ המגף דווח על מותם של שני חולים נוספים, מה שהביא לעלייה נוספת במספר הקורבנות שטיפס ל-14. כמו כן, 75 בני אדם נוספים נדבקו במדינה בנגיף.

מנכ"ל המשרד הזכיר את ההנחיות לבידוד בקרב השבים מאיטליה, וציין כי "רואים את המחלה בעוד ועוד מוקדים באירופה, כך שכמעט ואין בה מדינה ללא חולים מאומתים. קיווינו שנחזיק יותר זמן בלי הנגיף בישראל, אבל לא הצלחנו. נכניס את החולים לבידוד ונדבוק במהרה עם מי הוא בא במגע". 

הודעה על איסור כניסת זרים מאיטליה לארץ מגיעה מספר ימים לאחר שמשרד החוץ פרסם אזהרת מסע לצפון איטליה בעקבות התפשטות נגיף הקורונה במדינה, בה דווח על 12 קורבנות מהווירוס עד כה, ומעל ל- 400 מקרי הדבקות, בעיקר בסביבת מחוז לומברדה.

בהודעה הרשמית שמסר מהמשרד, נכתב כי "עקב התפשטות נגיף הקורונה במספר מחוזות בצפון איטליה ובהמשך להחלטת ממשלת איטליה על התנהגות מונעת, ממליצים לכל מי שמתכנן נסיעה לאזור לשקול את נחיצותה בעת הנוכחית, ולהתעדכן באשר להנחיות הרשויות המקומיות (הן הממשלתיות והן המחוזיות) ביחס להתנהגות מונעת".

בעקבות האירועים והתתפחויות האחרונות, הודיע משרד החינוך כי בעקבות המלצת משרד הבריאות לציבור בעניין הטיסות לחו"ל, עודכנו ההנחיות הנוגעות ליציאת משלחות תלמידים לחו"ל, ונאסרה יציאת משלחות לכל המדינות עליהן חלה אזהרת מסע. בנוסף, היתרים שניתנו למשלחות ליעדים אחרים בעולם בוטלו עד להודעה חדשה. 

פסטיבל המסכות בוונציה בצל איום הקורונה (צילום: REUTERS/Manuel Silvestri)
פסטיבל המסכות בוונציה בצל איום הקורונה (צילום: REUTERS/Manuel Silvestri)

כמו כן, משרד הבריאות פרסם אתמול ההנחייה לכלל האזרחים הישראלים ששבו ארצה מארץ המגף, והורה להם להכניס עצמם לבידוד ביתי למשך שבועיים, באופן גורף וללא קשר לפיתוח תסמיני המחלה. כמו כן, קרא משרד הבריאות: "שיקלו נחיצות נסיעותכם לחו"ל".

איטליה היא המדינה האירופית הראשונה עליה מוטלות הגבלות מסע ממשיות, זאת לאחר שהטיסות מיבשת אסיה ואליה הופסקו כמעט כליל. כעת, יצטרכו לתת מענה במשרד הבריאות למדיניות ה"גבולות הפתוחים" המונהגת באירופה, שלמעשה מאפשרת לכל אדם לעבור בין מדינה אחת לאחרת ביבשת כמעט ללא בקרה, ומייתר במידת מה הנחיה קונקרטית למדינה אחת בלבד ביבשת.

נתון משמעותי נוסף העולה מהודעת המשרד, היא ההמלצה הגורפת הקוראת לישראלים לשקול נחיצות נסיעות לחו"ל באופן כללי, מעבר לחובת הבידוד לשבים ממדינות ספציפיות. הנחיה זו נחשבת לחסרת תקדים ומעידה על מצב החירום וההיערכות הבלתי פוסקת מחד, אך גם על חוסר אמצעי התגוננות אמיתיים והרמטיים מפני הנגיף הקטלני.