לאחר שייצגתי את המערערים בעניין צדוק ביבי, את מסעדת סימה הירושלמית ואת מסעדת סמי בכיכר בהליך בבית המשפט המחוזי בעניין התוצאה העסקית הבלתי סבירה, ניתן לומר כי באמצעות המחלקה הכלכלית, רשות המיסים קובעת תוספות מחזור בלתי סבירות למסעדות. למען הגילוי הנאות אציין כי ניהלתי את המחלקה הכלכלית של רשות המיסים עד שנת 2007.
בתי המשפט קבעו במקרים רבים כי קיימים קשיים ופגמים בעבודת רשויות המס, אך באותם מקרים בהם נפסלו ספרי המערערים, העדיפו בתי המשפט את חישובי רשות המיסים על פני חוות הדעת שהוגשו על ידי המערערים.

רשות המיסים עושה מאמצים רבים כדי לפסול את ספרי החשבונות של המסעדנים
לפיכך, רשויות המס עושות מאמצים כבירים על מנת לפסול את ספרי המערערים ולפעמים מאמצים אלו גובלים בחוסר תום לב. רשות המיסים מודעת לעובדה שבאותם מקרים שיצליחו לפסול את ספרי המערערים, תהיה ידם חופשיה להוסיף למחזורי המערערים סכומי מס בלתי סבירים. 
לעיתים, המערערים על החלטות רשויות המס נדרשים לשאת בהוצאות גבוהות כדי להציג חוות דעת נגדית לחוות הדעת שהוגשה על ידי כלכלני רשות המיסים. 

למרות פסיקות בתי המשפט ולמרות הקשיים והפגמים שבתי המשפט מעלים בפסיקתם, ממשיכות רשויות המס לחשב את אחוז חומר הגלם הנצרך במסעדות באותו אופן. בתי המשפט אומרים את דברם אך רשות המיסים, באמצעות המחלקה הכלכלית שלה, אינה משנה את אופן החישוב ואינה עושה דבר כדי לתקן את הפגמים האלה.

בעבר פרסמה המחלקה הכלכלית תדריכים כלכליים (עבודות מחקר על ענפי כלכלה). את עבודות המחקר ניתן היה לבחון, לבקר ולבדוק אם עמדו בכללי מחקר בסיסיים. לאחרונה מתפרסמים לרוב רק קווי הנחייה שלא ברור כלל על מה הם מתבססים.

לפניה ישירה אל עורכת דין גילה בן זאב לחץ/י כאן

הביקורת של רשות המיסים מתבססת על מדגם קטן ובלתי מייצג 
המדגם עליו מתבססת הביקורת של רשויות המס, הינו קטן ולא מייצג אשר מתבסס פעמים רבות על הנחות מוטעות ועל ידע אישי של המבקרים, כאשר אין ביכולתם של המערערים לבחון אותו. רשויות המס חוזרות וטוענות כי תוספות המס מתבססות על "ביקורת ספציפית", אך האם זה מספק כאשר המדגם שעליו מבוססת "הביקורת הספציפית" הוא קטן ולא מייצג.

במסגרת הביקורת של רשויות המס לרוב נערכת בדיקה אחת ויחידה שבמסגרתה נשקלות מספר קטן של מנות במסעדה. על בסיס ביקורת יחידה זו נדרשים המסעדנים לשלם, בחלק מהמקרים (ובמיוחד אם ספריהם נפסלו) סכומי כסף גבוהים עבור מספר שנות מס. תוספות מס אלו (בסך מיליוני שקלים) אינן עומדות בשום הגיון כלכלי שכן מדובר במסעדות, ולא בחברות הייטק או במפעלי תעשיה בעלי כיסים עמוקים.

בעלי המסעדות אינם כלכלנים ולכן אינם בוחנים את רווחיות העסק על בסיס קבוע 
בעלי המסעדות אינם כלכלנים ואינם בוחנים את הרווחיות העסקית מדי חודש. מסעדות רבות נסגרות וחלקן פועלות עם רווחיות נמוכה (אחוז חומר גלם נצרך גבוה).
טוב יעשו רשויות המס אם יבחנו מחדש את אופן ביצוע ביקורות המס בענף המסעדות, שכן המסעדנים נדרשים לשלם תוספות מס בלתי סבירות ולהוציא הוצאות רבות להוכחת עמדתם

עורכת הדין גילה בן זאב (צילום:  מרדכי בן זאב)
עורכת הדין גילה בן זאב (צילום: מרדכי בן זאב)

עורכת דין גילה בן זאב עוסקת בדיני מיסים, שומות כלכליות, תכנון מס והיבטי מיסוי נוספים. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לדיני מיסים LawGuide.