חבר הכנסת וראש השב"כ לשעבר, שעומד בראש חברת המודיעין העסקי 'CGI Group', הודה לראשונה היום (חמישי) בתכנית של גדעון אוקו ב-103FM כי החברה הייתה מעורבת בחקירה העוסקת במפלגת כחול לבן

כשנשאל לגבי החשש לפגיעה בהליך הבחירות התקין, אמר: "זה בהחלט נושא שצריך להדאיג אותנו, אני חושב שלמה שאנחנו קוראים 'פייק נויוז' או בתרגום חופשי לעברית ידיעות כזב, הדיסאינפורמציה באמצעות הרשתות החברתיות צריכה בהחלט להיות אחת הבעיות שמדאיגות ביותר את העולם הדמוקרטי, ומדינת ישראל בתוכו. אני לא חושב שצריך להציג את התופעה, אבל צריך לומר שדיסאינפורמציה היא הצגה של טענות שקריות או שקריות למחצה בפורמט שיכול להיתפס כתוכן אמיתי".

איזה תרחיש אפשרי שיכול לקרות ביום שני שישפיע?
"אנחנו עדים למה שקורה בחודשים האחרונים בדגש על השבועות האחרונים, בכך שלוקחים איזושהי חצי שמועה שפורסמה ברשת חברתית או בכלי תקשורת אחר והופכים אותו לאמת, ומנסים לשכנע את הציבור שהאמת הזאת היא באמת מה שקורה. לכן אולי 50% או 60% מציבור הבוחרים נוטה להאמין. ראיתי מחקר שעשה לא מזמן המכון האסטרטגי לדמוקרטיה ששאלו למי אתם מאמינים ומסתבר שלמעלה מ-60% אחוז מאמינים לידיעות באינטרנט, כ-56% מאמינים לידיעות שמשדרת הטלוויזיה ו-45% לידיעות שמפורסמות ברשתות החברתיות". 

ייתכן שביום שני נשמע על קלפיות נגועות או חשש מהידבקות בקלפיות, אלו דברים שיכולים לשבש את ההליך?
"ללא ספק זו אפשרות, אמרו לי אתמול במפגש חברתי שלפי דעתם אפילו מדינת ישראל מעכבת פרסום חדשות בנושא הקורונה על מנת שלא לפגוע באחוז ההצבעה ביום הבחירות, אז זו אפשרות. לגמרי מציאותי".



אם דבר כזה קורה עד כמה זה עלול לשבש את יום הבחירות?
"הוא עלול לשבש באופן משמעותי אנחנו יודעים כמה חשובים אחוזי ההצבעה למפלגות ובמיוחד למפלגות הגדולות יותר וברגע שאנשים ימנעו להגיע לקלפיות מחשש זה בהחלט יכול לפגוע בתוצאות. זה דבר לגמרי ריאלי שצריך לקחת בחשבון".

שמענו אתמול את ראש המוסד לשעבר מזהיר את הציבור משימוש באפליקציית אלקטור הוא טען שמדובר בסכנה אמיתית לביטחון המדינה, אתה מסכים איתו?
"אני מתקשה קצת לרדת לעומקם של דברים. אני לא כל כך מכיר את האפליקציה, אבל אם מה שאומר תמיר, ובהכירי אותו הרבה מאוד שנים הוא אומר דבירם מבוססים - אז כן, זה יכול להיות בחזקת סיכון ביטחוני. אבל אני לא רוצה להיות נחוש כי אני אומר שוב שאני לא ממש יודע על האפליקציה הזו".

עד כמה אתם מעורבים במערכת הבחירות או בשנה?
"היינו מעורבים בחקירה, בבדיקה, שעשינו לגבי כחול לבן ומאז ידינו לא בנושא הזה".

ראית  אתמול את הפרסום בדה מרקר?
"ראיתי ואני לא מתייחס אליו כי אין למה להתייחס".

זה לא נכון או שאתה מעדיף לא להתייחס?
"גם וגם".

אז אתה לא מכחיש את זה?
"אמרתי, אין בזה שום אמת"

מותר לשאול למי תצביע?
"אני מעריך שאני אצביע לכחול לבן ואני חושב שזו האלטרנטיבה היחידה כרגע למי שרוצה בשינוי של סדרי השלטון במדינת ישראל".

מה אתה חושב על הקמפיין של כחול לבן שקוראים לנתניהו לארדואן, מה דעתך?
"אני חושב שהירידה לרמות האלה איננה מכובדת לאף צד, לא זה שיוזם ולא זה שעונה.  טבעה של מערכת בחירות זה שהיא נהיית לקראת סיומה מאוד יצרית ולצערי מאוד מאוד אישית ואם אנחנו חוזרים לתחילת השיחה על 'פייק ניו'ז זה בהחלט רקע מאוד נוח לידיעות כזב, קרקע פורייה".

נדמה שהפעם הגענו לשיאים נמוכים.
"נכון, יש פרשנים שאומרים שכל מערכת בחירות ירדו לרמות, אני חושב שהפעם אנחנו מגרדים את השיא".

אתה תומך במכתב הטייסים, אתה חושב שנכון לערב פוליטיקה וביטחון?
"אני נגד עירוב כזה. טוב וחשוב שכל אחד מאיתנו מחזיק בדעה ומדינת ישראל חשובה לו, אני תמיד הייתי נגד מכתב התיכוניסטים, השמיניסטים, הטייסים והלוחמים. כל אחד יכול להביע את דעתו, גם בפומבי וגם בקלפי, אבל אני נגד מכתבי מחאה ועצומות כאלה. בסופו של דבר לפי דעתי הם לא משיגים את המטרה".