בג"ץ קבע הערב (חמישי) כי יש לאפשר לזוגות בני אותו המין ולגברים יחידים בעלי זיקה גנטית ליילוד גישה לפונדקאות בישראל. בית המשפט קבע כי הוראות הסדר הפונדקאות הקבועות בחוק, שמונעות מגברים יחידים ומבני זוג מאותו מין את האפשרות לעשות שימוש בהסדר פונדקאות, פוגעות פגיעה בלתי מידתית בזכות לשוויון ובזכות להורות, ואינן חוקתיות. השופטים נתנו למדינה שנה כדי לתקן את החוק, ואם לא תעשה זאת - יבטלו את הוראות החוק המפלות.

בית המשפט עמד על כך שצמצום זכות הגישה בישראל להסדר הפונדקאות באופן המדיר ממנו אוכלוסיות של גברים יחידים וזוגות בני אותו מין אף שיש ביכולתם לקיים זיקה גנטית ליילוד, פוגע בזכויות החוקתיות לשוויון ולהורות. בנוסף קבע כי "החרגתה הגורפת של קבוצת הגברים ההומוסקסואלים מתחולתו של הסדר הפונדקאות נחזית כהפליה 'חשודה', המייחסת מעמד נחות לקבוצה זו, ובכך גלומה פגיעה נוספת, קשה ומשפילה בכבוד האדם על בסיס מגדר או נטייה מינית".

בית המשפט הוסיף כי ניתן למצוא דרכים אחרות אשר יגשימו את תכליות החוק, ובכלל זה הגנה על כבודן ושלומן של הנשים הפונדקאיות, באופן שלא יוביל להפלייתם של גברים יחידים וזוגות בני אותו מין. השופטים קבעו כי פגיעתו של החוק בזכות להורות ובזכות לשוויון היא משמעותית ונזקה רב, ולעומת זאת התועלת השולית הנובעת מהפעלת ההסדר במתכונתו הנוכחית מסתכמת בהקטנת הביקוש להסדרים כאמור וניתן להשיג אותה בדרכים נוספות.

איתי ויואב פנקס ארד העותרים משנת 2010 ויו"ר עמותת "אבות גאים" עוז פרבין: "ניצחנו! זהו יום דרמטי ומרגש, שבו ישראל עושה סוף סוף צעד למשפחת המדינות המתקדמות בעולם ביחס לזכויות להט"ב. אנחנו מאושרים מכך שאחרי עשר שנים, בג"ץ קיבל החלטה אמיצה ונכונה, שעושה צדק כלכלי וחברתי לעשרות אלפי זוגות להט"בים. גם אם יש עוד דרך לעשות כדי להגיע לשוויון מלא, מהיום כולנו יכולים להקים משפחה לתפארת – בדיוק כמו כולם".

יו״ר האגודה למען הלהט״ב, הילה פאר: ״מדובר בהחלטה היסטורית למדינת ישראל, לקהילה הגאה ואלפי זוגות ישראליים שיממשו את זכותם הבסיסית להיות הורים. יומיים אחרי יום המשפחה, אנחנו גאים וגאות להיות מי ומה שאנחנו בכל מקום במדינה שלנו. זאת התשובה להסתה ולאפליה שמגיעה גם היום מנבחרי הציבורי וממשרדי הממשלה. כולנו תקווה שבשבוע הבא תיבחר ממשלה שתקדם שיוויון זיכויות רחב לקהילה הגאה בכל התחומים. אנחנו מברכים את אבות גאים והעותרים איתי ויואב ערד פנקס על הנחישות והסבלנות שהשתלמו ובגדול".

חילוקי דעות במערכת הפוליטית

פוליטיקאים וחברי כנסת הגיבו להחלטת בג"ץ, ביניהם יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ הגיב בחשבון הטוויטר שלו להחלטה: "הגיע הזמן לתקן את חוק הפונדקאות באופן שוויוני ולהפסיק לדבר עליו. השלב הבא - ברית הזוגיות". יו"ר כחול לבן הוסיף ואמר בשידור חי בחשבון הפייסבוק שלו: "רק ממשלת כחול לבן תתקן את חוק הפונדקאות ותהפוך אותו לשוויוני. נתניהו עשור בשלטון וכרגיל לא קיים את הבטחותיו".

שר המשפטים, ח"כ אמיר אוחנה, הגיב הערב להחלטת בג"צ בנושא הפונדקאות: "למותר לציין שאני תומך בכל ליבי בחופש לפונדקאות גם לזוגות בני אותו המין. יש לישראל הזדמנות להיות מהחלוצות, לצד ארה״ב וקנדה, המאפשרות חופש לכולם להקים משפחות. על כן הגשתי הסתייגות ברוח זו והצבעתי בעדה גם כשהדבר היה מנוגד למשמעת הקואליציונית, ומאותה הסיבה הצבעתי נגד חוק הפונדקאות המפלה שהעלה שר הבריאות (שוב, נגד המשמעת הקואליציונית)".

אוחנה הוסיף: "מעולם לא הצבעתי נגד אף הצעת חוק פרו-להט״בית, ולמעשה אני הח״כ מהקואליציה שהצביע הכי הרבה פעמים נגד המשמעת הקואליציונית, תמיד בנושאים להט״ביים. כך שבאופן עקרוני, אני שמח מתוכן פסיקת ביהמ״ש העליון – התומכת בדיוק בדברים בהם אני מאמין. יחד עם זאת, אני חייב גם להישאר נאמן לעקרונותיי: מי שאמור לקבל את ההכרעות הערכיות בדמוקרטיה, זה הציבור באמצעות נבחריו, כלומר – הכנסת. טרם קראתי את פסק הדין, אך מהמעט שקראתי עליו, נראה כי הדבר הנכון יהיה להמשיך ולפעול לקידום החוק שהגשתי ובו אני מאמין גם בכנסת הבאה, כדי שהפעם יעבור – בין אם הסיבה לכך תהיה פסיקת בג״צ, ובין אם הסיבה תהיה כי זהו הדבר הטוב, הנכון והצודק לעשות. אפעל כדי שכך יהיה".

יו"ר מרצ, ח"כ ניצן הורוביץ: "החלטת בית המשפט היא ניצחון לקהילה הגאה שלנו ולכל מי שמאמין במדינה חופשית, שוויונית ושפויה. ברכות לאיתי פנקס, חבר מועצת עיריית ת״א מטעם מרצ, ולבן זוגו יואב ארד, שיזמו את העתירה.  כבוד לבית המשפט שעושה סוף סוף צדק לאחר שנים של אפליה שהובילה הממשלה. אם לא נשמור על מעמדו של בית המשפט לא יהיו עוד פסיקות צודקות כאלה.בממשלה הבאה נחליף את שרי הימין ונהפוך את פסיקת בית המשפט למציאות בשטח. נתקן את חוק הפונדקאות ונוביל מהלך כולל לשווין מלא לקהילת הלהט"ב ולכל אזרח במדינה".

ח״כ איציק שמולי, יוזם התיקון לחוק הפונדקאות: ״מברך על החלטת בגצ ההיסטורית והמתבקשת, הזכות להורות היא זכות טבעית והדרתה של קהילת הלהטב ממנה אינה חוקתית ואינה הוגנת. בכוונתי להגיש מחדש את הצעת החוק שלי לתיקון חוק הפונדקאות, שבמשך 25 שנה איפשר לרבים אושר ושמחה ודן רבים אחרים, אותנו, לעצב ולאפליה. עתה הפגם יתוקן״.

ח"כ איתן גינזבורג, ראש העיר הגאה הראשון בישראל: "פסק הדין של בג"ץ הוא בשורה גדולה לקהילה הגאה שישים סוף לאפליה שחווינו במשך שנים וינגיש את הזכות הבסיסית למשפחה. אבל עדיין מוקדם לשמוח. אם הליכוד ינצח אין סיכוי שהחוק יעבור. הם יחוקקו את פסקת ההתגברות ויסרסו את בג"צ. אחרי שממשלות נתניהו התנגדו פעם אחר פעם לשוויון בחוק הפונדקאות, הקהילה הגאה צריכה לדעת שיש אלטרנטיבה. כחול לבן, תדאג לתקן את החוק ולקדם שוויון זכויות מלא ללהט"ב בישראל."

ח״כ יעל גרמן בתגובה להוראת בג"צ למדינה לאפשר פונדקאות לבני זוג מאותו המין: ״ברכות לאיתי פנקס, ליואב, ולאבות הגאים על הנצחון ההיסטורי בבגץ. בגץ הכיר בעקרון הצדק והשיוויון לזוגות גאים, עכשיו ממשלת ישראל והכנסת חייבים להעביר את התיקון לחוק הפונדקאות, אותו ניסיתי להעביר בכנסת ה 19 וה 20. ההחלטה לאפשר לזוגות חד מיניים להביא ילדים לעולם באמצעות פונדקאות היא עוד הוכחה למרכזיותו של ביהמש העליון בחיים הדמוקרטיים כאן ובמלחמה על השיוויון בישראל".

מעוצמה יהודית נמסר בתגובה להחלטה: "שוב בג"צ מתערב באופן בוטה ועושה עוד צעד שמקעקע את הזהות היהודית של מדינת ישראל. היום שוב מסתבר שלא נעשתה שום "מהפיכה" בכהונת שקד בבית המשפט העליון, ושהרוח השלטת בבג"צ הייתה ונותרה שמאלנית קיצונית. עוצמה יהודית תדרוש מיד לאחר הכניסה לכנסת להוסיף לבית המשפט העליון 15 שופטים בעלי תפיסה יהודית-ציונית ואת שינוי השיטה לבחירת שופטים, כך שבג"צ יהיה גוף שישמור על הזהות היהודית של המדינה, ולא כזה שיפגע בה".