"היעד הוא להפוך את נמל התעופה בחיפה לשער הכניסה האווירי האזרחי של צפון הארץ", אומרת ראש עיריית חיפה, ד"ר עינת קליש רותם, שביחד עם ראשי רשויות מקומיות ואזוריות מאזור הצפון, מובילה את המהלך המורכב. "זה יביא לגידול מואץ בתיירות, שיהפוך למנוע צמיחה כלכלי לחיפה והצפון", היא משוכנעת.

"אזור הצפון זקוק לנמל תעופה מושלם ולא לנמל תעופה משלים", מבהירה קליש רותם, שבדומה לעמיתיה מהצפון, מתנגדת לתוכנית להקמת שדה תעופה אזרחי חלופי לנמל התעופה בן־גוריון בבסיס חיל האוויר רמת דוד בעמק יזרעאל.

ראשי הרשויות באזור הצפון יצרו קואליציה למאבק משולב בשתי חזיתות: החזית הראשונה היא פיתוח נמל התעופה בחיפה, במטרה להגביר את התיירות לאזור. גם תושבי חיפה והצפון אמורים ליהנות מהמהלך, שאמור להקל על מאות אלפי הטסים לחו"ל מדי שנה, הנאלצים לנדוד עד לנמל התעופה בן־גוריון.

החזית השנייה היא המאבק בהקמת נמל תעופה אזרחי חלופי לנתב"ג בבסיס חיל האוויר ברמת דוד. "גם ראשי רשויות מהדרום שותפים למאבק שלנו. הם מעדיפים שנמל התעופה החלופי יוקם בנבטים ולא ברמת דוד", אומר ראש המועצה האזורית מגידו, איציק חולקסקי.

בחזית הזו, המאבק מורכב יותר, מאחר שחיל האוויר מתנגד להפיכת נבטים לנמל התעופה החלופי לנתב"ג, בשל החשש שהדבר עלול להביא להגבלת טיסות אימונים בשמי הדרום. המאבק בעיצומו וההכרעה עדיין רחוקה. אבל בינתיים, יוצרים עובדה בשטח באמצעות חלופה חלקית בחיפה. השבוע יצאה קליש רותם ביחד עם שמונה בכירים במועצות מקומיות ואזוריות מהצפון לביקור בזק בעיר פאפוס בקפריסין, במטרה להדק את קשרי התעופה והתיירות עם האי השכן.

ביחד עם קליש רותם השתתפו בביקור ראש עיריית יוקנעם סימון אלפסי, ראש עיריית טירת הכרמל אריה טל, ראש מועצת רמת ישי עופר בן אליעזר, ראש מועצת קריית טבעון עידון גרינבלום, ראש מועצת זרזיר אמיר מזאריב, ראש המועצה האזורית מגידו אציק חולבסקי, מ"מ ראש עיריית חיפה נחשון צוק, וסגן ראש המועצה האזורית חוף הכרמל איציק חולבסקי.

אליהם הצטרפו בכירים בחברת התעופה ישראייר וסיטונאית התיירות איסתא. על רקע "משבר הקורונה" שפגע אנושות בתיירות למזרח הרחוק ולאיטליה, הם רואים בפיתוח מיידי של קשרי התעופה והתיירות בין חיפה לקפריסין ויוון הזדמנות עסקית קורצת לטווח הקצר. לטווח היותר ארוך, הם כבר בונים על הפיכת נמל חיפה למוקד של טיסות לכל אירופה, בהשקעה של מאות מיליוני שקלים בעבודות תשתית ובינוי.

פחות משעת טיסה
"תוך 50 דקות טסים מחיפה לפאפוס. זה פחות זמן מאשר לנסוע בפקקים לנתניה. קיים פוטנציאל גבוה ואסור להחמיץ אותו", ציינה קליש רותם. בקפריסין רואים בתיירים הישראלים יעד חשוב והם פרשו שטיח אדום בפני הבכירים מהרשויות.

התיירות בין ישראל לקפריסין היא ברובה חד־צדדית. כ־240 אלף ישראלים ביקרו בקפריסין בשנת 2019, אך רק 75 אלף אזרחים מקפריסין הגיעו לביקור בישראל, על אף שהיא מצויה במרחק של פחות משעת טיסה.

 "המחירים היקרים בבתי המלון אצלכם מונעים מרבים מלהגיע", הסבירו המארחים והמליצו לפעול להוזלת יוקר המחיה לתיירים ולהגברת תדירות הטיסות, כדי שיהיו זמינות לנופשים שמחליטים גם מהיום להיום לעלות על טיסה זולה ולנפוש.

בצפון הארץ ובקפריסין מאמינים שהבשורה תגיע מנמל התעופה בחיפה, והחזון הוא שיוכל לקלוט, לאחר ביצוע עבודות תשתית ובינוי, כחמישה מיליון נוסעים בשנה. בשנת 2019 עברו בנמל התעופה בחיפה כ־50 אלף נוסעים בטיסות פנים לנמל התעופה רמון וכ־6,000 טסו בטיסות הבינלאומיות לפאפוס, לרנקה, קרפאטוס ורודוס.

"עבור הנמל הקטן והוותיק, זו הייתה שנת מפנה. בחודשים האחרונים החלה להסתמן מגמת הגידול בנוסעים", מספרת מנהלת תחנת ישראייר בנמל התעופה בחיפה, נירית פידלמן. ב־1 ביולי 2019 אירעה "רעידת אדמה" בתעופה הפנים־ארצית. סגירת שדה דב בתל אביב, יצרה להערכתו של סמנכ"ל השיווק בישראייר, גיל סתיו, חלון הזדמנויות לתושבי חיפה והצפון.

"נוצר ואקום ואנחנו כבר נכנסים לתוכו", הוא מספר. "רואים עלייה מתמדת במספר הטסים מנמל התעופה בחיפה בטיסות הפנים, וגם נרחיב בשיתוף עם איסתא את הטיסות הבינלאומיות המשולבות עם חבילות נופש ליעדים בקפריסין וביוון. בקיץ נוציא מחיפה טיסות גם לרודוס ביוון. אנו פונים למי שמתגורר מנתניה צפונה".

בין קהלי היעד יהיה גם המגזר הערבי, שרובו מצפון הארץ. סתיו מעריך שרבים מערביי הצפון יעדיפו לטוס מחיפה לרמון ומשם להמשיך לעקבה, סיני ושארם א־שייח'. סתיו מספר שהעלות הכספית של טיסות מחיפה קטנה יותר לחברה לעומת נתב"ג. "בחיפה לא משלמים מס נמל על כל נוסע, וקיים קהל יעד גדול שיוצר אפשרויות לשיווק מגוון חבילות נופש לתושבי הצפון".

התוכנית להפיכת נמל התעופה שבמפרץ חיפה לשער הכניסה האווירי לצפון הארץ אמורה להתבצע בכמה שלבים.בשלב הראשון, שכבר החל בפועל, תוגברו בהדרגה טיסות הפנים שחברת ישראייר (שהיא היחידה הפועלת מנמל התעופה בחיפה) מבצעת לאילת.

 שלושת מטוסי החברה הפועלים מחיפה טסים בתדירות ממוצעת של חמש פעמים בסופי שבוע ושלוש במהלך השבוע, לנמל התעופה רמון. במהלך חופשת פסח, הקיץ וחגי תשרי יתווספו טיסות נוספות. אבל ברור שהמפנה הגדול יגיע רק אם מסלול ההמראות והנחיתות בנמל התעופה בחיפה יוארך. מ"מ ראש עיריית חיפה ומחזיק תיק התיירות, נחשון צוק, מציג תוכנית משולבת, שאמורה להפוך את נמל התעופה בחיפה לתחנה הצפונית של הטיסות לאירופה.

התוכנית כוללת את הארכת מסלול ההמראה והנחיתה בכ־600 מטרים - לכ־1.9 ק"מ נטו. המכשול היה בטענה שהארכת המסלול תבוא על חשבון שטחים של הנמל הימי החדש, המצוי בשלבי הקמה. לאחר מאבק בין העירייה לנמל החדש, הכריע משרד התחבורה כי ניתן יהיה לצאת לתכנון מפורט של הארכת המסלול בכ־600 מטרים, שיאפשרו שימוש במטוסים צרי־גוף, כלומר - ליעדים באירופה.

צוק מעריך את עלות פרויקט הארכת המסלול בכ־300 מיליון שקל. "לפי התחשיבים שלנו, התיירים הרבים שיגיעו בעקבות הארכת המסלול יניבו הכנסה של כ־300 מיליון שקל לאזור הצפון", הוא אומר, "ההשקעה מאוד כדאית גם בראייה כלכלית לטווח הארוך".

בנוסף, מקודמת תוכנית להעתקת הטרמינל למתחם המזרחי של נמל התעופה, ולקרב אותו למרחק הליכה לתחנה המרכזית של הרכבת והאוטובוסים "לב המפרץ". במקביל, גם קיימת תוכנית לעידוד בניית אלפי חדרי מלון נוספים ברמה של שלושה כוכבים. "יש מחסור בחדרי מלון בחיפה והצפון, וביחד עם משרד התיירות נעודד תנופת בניית בתי מלון חדשים", הוא מסביר.