אני סטודנט בן 22 ובאחרונה סובל מתחושת נמלול בידיים. פניתי לרופא ולאחר בירור רפואי גילו שאני סובל מתסמונת התעלה הקרפלית. הרופא הזהיר אותי שלא לקפל את היד כי בסוף איאלץ לעבור ניתוח, אבל זה מאוד קשה לי. אני רק בתחילת התואר שלי, ונמצא שעות מול מחשב. מה לדעתך עליי לעשות בכדי לשפר את מצבי?
“קודם כל חשוב לי להרגיע אותך ולהדגיש שגם אם תיאלץ לעבור ניתוח, מדובר בניתוח מאוד קטן שבו מזיזים את העצב. בכדי להימנע מהשלב הזה, ההמלצה היא לשמור על סביבה ארגונומית טובה, ולכן כדאי שתתייעץ עם מומחה בנושא. בינתיים, תדאג לסביבת עבודה טובה ככל שניתן: תדאג לשבת ליד שולחן עבודה שיהיה בגובה של הידיים שלך, תעבוד עם כיסא נוח, ומול מסך מחשב שנמצא בגובה המתאים לך, זאת אומרת שהעיניים שלך יהיו מונחות בחלק העליון של המסך. מעבר לזה אני ממליץ לך לדאוג לריפוד ספוג עבה שתשים מתחת למרפקים. ייתכן שמשטח מספוג יסייע לך להפחית את הלחץ על העצב במרפק, ויוריד את הכאב שאתה חש. אם אתה מתעמל או מרים משקולות אני מציע שתפנה לאורתופד ספורט שיצליח לסייע לך לבצע תרגילים באופן שמותאם למצבך”. 

אני בת 80 וסובלת מבורסיטיס בשתי הירכיים שלי. הדבר מפריע לי מאוד לישון בלילה, אבל אני מסרבת ליטול משככי כאבים. מה דעתך? 
"יש כמה אפשרויות לטפל בבעיה, אחת מהן היא לבצע הזרקות ישירות למקום הכואב. בו־זמנית אני מציע לחשוב על טיפול בבורסיטיס בשם PRP. מדובר בטיפול שבו לוקחים לך דם מהווריד, ובעזרת טכנולוגיה מתקדמת מפרידים ממנו את הטסיות, ואז מזריקים את הדם חזרה לרגל. חשוב לי להרגיע ולהדגיש שזה לא טיפול שיכול להזיק. זה טיפול שמגיע מהדם שלך ולא מוזרק לגופך חומר זר. מדובר בטיפול שאותו אפשר לבצע פעם בחודש. בנוסף, יש טיפול דומה בשם אורטוקין, שאותו מבצעים כמה וכמה פעמים מכל צד. אפשרות נוספת היא לבצע הזרקות של חומרים הומיאופתיים למקום, ואף לעבור לתרופות הומיאופתיות מתקדמות יותר כמו גונה (Guna) שתוכלנה לסייע לך להתמודד עם הכאבים שאת חשה. מעבר לזה חשוב לי לציין שיש רופאים שמשלבים כמה שיטות טיפול בבעיה, כמו דיקור סיני, טיפול בשדות אלקטרומגנטיים, ותרופות הומיאופתיות יחד". 

אני בן 48, עברתי באחרונה ניתוח מיני מעקף, ומאז בכל פעם כשאני נכנס לשירותים הריחות בלתי נסבלים. האם יש משהו שאוכל לעשות בכדי להתמודד עם הריח הלא נעים?
"בעיית ריח בשירותים מגיעה בעקבות בעיות בספיגה בקרב אנשים שעברו ניתוח מיני מעקף, או כל ניתוח אחר במערכת העיכול. בתור התחלה אני ממליץ על שינוי תזונתי: נטילת תוספי מזון, מעבר לדיאטה צמחונית או טבעונית, הורדת שומנים ופחמימות מהתזונה היומיומית. מעבר לזה ישנה חברה שמתקינה על האסלה מכשיר בשם אינוונט ששואב את כל הריחות, ומשאיר אווירה נעימה ונטולת ריח לא נעים". 

נכדתי בת ה־15 סובלת מפצעי בגרות. רופא העור המליץ לתת לה רואקוטן. מכיוון שהיא סבלה בעבר ממחלת הנשיקה ותפקודי הכבד שלה עדיין לא תקינים, אני תוהה מהי הצעתך.
"גיל 15 הוא גיל רגיש מאוד מבחינת הדימוי העצמי והאישי. זה גיל שבו מאוד חשוב לבנים ולבנות איך הם נראים, ולשם כך הם עומדים שעות מול הראי וכל פצעון הופך למפלצת. הטיפול בפצעי הבגרות תלוי בכמות הפצעונים. אם יש תרופה אחת ויחידה שיכולה לסייע ולהעביר את הפצעים זו הרואקוטן, אבל אי אפשר להתעלם מהעובדה שמדובר בתרופה בעלת תופעות לוואי. במקרה של נכדתך כדאי לשקול יחד עם הרופא המטפל שלה את דחיית התחלת הטיפול בתרופה זו עד שתפקוד הכבד ישוב לנורמה. זכרי שהכבד הוא איבר שמתאושש די מהר, אבל עדיין כדאי שרופא המשפחה יבדוק את המצב. אם ההפרעה בתפקודי הכבד היא קלה, ייתכן שהרופא יאשר את התחלת הטיפול, אבל בין לבין כדאי להתייעץ עם רופא עור, ולבדוק אפשרות להשתמש במשחה בשם רטאויט, שנחשבת ליעילה לטיפול באקנה. עוד אופציה שצריך לקחת בחשבון היא שימוש בקרמים על בסיס ויטמין A, אבל אם זה לא יצליח לשנות את המצב כנראה שהרואקוטן היא הפתרון הראוי".