זו לא הפעם הראשונה שאשליה אופטית מתעתעת בעיני הצופים ומעוררת סערה ברשתות החברתיות. זה התחיל לפני ארבע שנים, אז הרשת געשה בנוגע לצבעים שנצפו בתמונה של שמלת פסים, כשחלק מהמשתמשים ראו אותה בצבעי לבן וזהב, ואחרים בשחור וכחול. מחלוקת דומה צפה שוב לפני שנתיים, אז התפרסמה תמונה של נעלי סניקרס בצבעי ורוד ולבן, אבל משתמשים רבים היו מוכנים להישבע שהם רואים את הנעליים בצבעי תכלת ואפור. כעת, אשליה אופטית חדשה מאיימת לשגע את הרשת, והפעם מדובר בשטיח אמבטיה.

אפור או סגול? שטיח אמבטיה (צילום: צילום מסך פייסבוק)
אפור או סגול? שטיח אמבטיה (צילום: צילום מסך פייסבוק)

בפוסט שעלה לקבוצת הפייסבוק האוסטרלית AldiMoms והסעיר את המשתמשים, עלתה שוב השאלה התמימה לכאורה: איזה צבע אתם רואים? האישה שפרסמה בפייסבוק את התמונה של שטיח האמבטיה החדש שלה, חששה שמא עיניה בוגדות בה וביקשה מהמשתמשים לעזור לה להבין באיזה צבע הוא.

לטענתה, כשרכשה את השטיח בחנות הייתה בטוחה שהוא בצבע אפור בהיר, אך כשהגיעה הביתה פתאום היה נדמה שהצבע של השטיח השתנה והיה נראה סגול. כך היא כתבה בפוסט: "בבקשה עזרו לי ... אני נשבעת שרכשתי שטיח אמבטיה בגווני אפור בהיר, אבל הלילה בעלי נכנס ושאל "למה יש שטיח אמבטיה סגול בחדר האמבטיה שלי?" ... באתי לראות על מה הוא מדבר ופתאום השטיח היה נראה סגול! מישהו יכול להבהיר לי אם אני משוגעת לגמרי או שהשטיח הזה משנה צבע באור טבעי לעומת אור מלאכותי?".

תמונה נוספת של שטיח האמבטיה (צילום: צילום מסך פייסבוק)
תמונה נוספת של שטיח האמבטיה (צילום: צילום מסך פייסבוק)

השמלה שהתחילה את הכל (צילום: צילום מסך יוטיוב)
השמלה שהתחילה את הכל (צילום: צילום מסך יוטיוב)

משתמשים בפייסבוק היו חלוקים ביחס לצבע השטיח, אבל רובם הסכימו שהוא בצבע אפור. באחת התגובות, משתמש נוסף טען כי מדובר כנראה בשינויי תאורה שגורמים לשינוי הצבע של השטיח: "קניתי את אותו שטיח ואני נשבע שהוא היה אפור בחנות, ועכשיו בבית הוא נראה סגול. זה חייב להיות בגלל התאורה בחנות".

נעלי הסניקרס המדוברות. ורוד ולבן או תכלת ואפור? (צילום: צילום מסך יוטיוב)
נעלי הסניקרס המדוברות. ורוד ולבן או תכלת ואפור? (צילום: צילום מסך יוטיוב)

כמו במקרים המפורסמים של השמלה והנעליים ששיגעו את העולם, גם כאן המחלוקת קשורה לאופן בו המוח שלנו מחליט כיצד לקרוא את האור שמוחזר לעינינו מהדימוי. עובד החנות שממנה נקנה השטיח הסכים שהאשליה האופטית אכן נגרמת משינויים בתאורה, וכתב בתגובה: "צבעים מסוימים, במיוחד אפור או בז', משתנים באורות שונים. באור יום, השטיח יראה שוב אפור. עבדתי בתעשיית הטקסטיל כל חיי וזאת לא הפעם הראשונה שאני רואה דבר כזה. האדום הופך להיות דומיננטי יותר באור מלאכותי מה שהופך אותו למראה סגול". ספרו לנו מה דעתכם!