על רקע תוצאות האמת של בחירות 2020, שבישרו על המשכו של הפלונטר הפוליטי, שוחחה הבוקר (חמישי) ותיקת הליכוד והשרה לשעבר, לימור לבנת, עם אלון בן דוד, רוני דניאל וטל לב רם ב"הקבינט" ב-103FM, והעניקה את פרשנותה למתרחש במערכת הפוליטית.

אלון בן דוד: איך את מתרשמת?
"נכפתה עלינו מערכת בחירות שלישית, צריכה להיות דבר מסוכן למדינת ישראל, המערוכת לא מתפקדות כמו שצריך, אין תקציב מדינה ומי שנפגע מזה היא המדינה כולה בעיקר כמובן החלשים, כולנו זקוקים אבל מי שזקוק למערכות הרווחה, בריאות וחינוך וכל היתר כמובן כל התפקוד הרגיל של המדינה נפגע לגמרי ממצב לא נורמלי לחלוטין שצריך למצוא לו מוצא, אסור להיגרר למערכת בחירות רביעית ככל שניתן".

אלון בן דוד: איזה מוצא את רואה?
"המוצא היחידי עליו אני מדברת וכותבת חודשים אחדים עוד לפני המערכה הזאת ואחרי הסבב השני, ממשלה רחבה, ממשלת אחדות, אני חושבת שהיא נחוצה לא רק כדי לשקם כפי שאמרתי את כל מה שצריך שיהיה תקציב מדינה אלא גם כדי לרפא את 'הדם הרע' הזה שהולך ומתגבר מסבב לסבב, ההשמצות, ההכפשות, ההאזנות".

רוני דניאל: מי נושא באחריות לדם הרע הזה?
"אני לא חושבת שיש טעם עכשיו להתחיל לחזור לאחור ולהגיד זה אשם וההוא אחר זו תהיה שגיאה, טעות. מה שצריך זה דווקא לנסות להנמיך את הלהבות, לקרב, לאחד ולרפא את הפצעים האלה".

רוני דניאל: זאת תקווה שלא יכולה להתגשם באווירה הזאת.
"צריך שכולם ירדו מהעצים שהם טיפסו עליה וכולם טיפסו על עצים מאוד גבוהים. הוא לא יושב עם ההוא וההם פוסלים את ההם. אין ברירה, כולם צריכים לרדת מהעצים שטיפסו עליהם ולהנמיך את הלהבות".

אלון בן דוד: אם הימנעות ממשפט היא שמנחה, אז לא יהיה תהליך של פיוס אלא תהליך שבאמת נלך לממשלה שתחלץ אדם.
"זה נכון שזה מה שנתניהו ניסה לעשות ואין שום ספק ואמרתי וכתבתי שניסיונות אלה כפי שנעשו בין אם מדובר על חוק צרפתי בין אם מדובר בפסגת התגברות בצורה בה ניסו לעשות את זה ובין אם מדובר על בקשתו לחסינות, כל הניסיונות האלה ואחרים הם פסולים בעיני מכל וכל. אבל עכשיו, כאשר אנחנו יודעים שבעוד קצת פחות משבועיים יעמוד ראש הממשלה לדין בפני בית הדין, יש תאריך, זה קורה עכשיו בעוד פחות משבועיים. זה לא תהליך שניתן כבר לעצור אותו".

טל לב רם: מה את מציעה? בפעם הקודמת בהסכם הרוטציה נתניהו רצה להיות ראשון, גנץ יהיה ראשון, הפעם?
"אני חושבת שגנץ שגה שדחה את ההצעה של נתניהו להסכם רוטציה, זו הייתה שגיאה אבל אין כבר מה לבכות על חלב שנשפך, אבל אפשר להגיע למנגנון כלשהו שנאי לא יודעת להציע אוו כאן, על דברים כאלה יושבים וחושבים ושוברים את הראש ומנסים להגיע להסכמות ולהבנות, יש אפשריות כאלה כבר היו דברים מעולם, כבר ישבו בממשלות אחדות, הליכוד עם מפלגת העבודה בשעתו המערך, שמיר עם פרס מי היה מאמין, היו כבר דברים שניסה פרס ואנחנו חוזרים על ההיסטוריה, למצוא אז עריקים מהחרדים ולהקים ממשלת שמאל חרדים, הכל היה, לא יהיו עריקים ולא תקום משמלה, לא יכולה לקום ממשלה של הגוש הימני ועריקים זה לא יקרה. אני חושבת שנתניהו מבין את הדבר הזה היטב, אני לא חושבת שהוא רוצה ללכת לסיבוב בחירות רביעי".

אלון בן דוד: הצעת החוק שאוסרת על ראש ממשלה לכהן תחת אישום זה אכן נגד הדמוקרטיה?
"על אף כל הדברים הקשים שאמרתי על נתניהו במהלך השנה האחרונה והביקורת הקשה שהייתה לי עליו אני סבורה שמהלך מהסוג הזה הוא מהלך שאין לו מקום, והוא חמור ביותר משום שמדובר בחקיקה פרסונלית ורטרואקטיבית שהיא גניבת הדמוקרטיה".

אלון בן דוד: וב-3 השנים האחרונות החוקים שחוקקו לא היו פרסונליים?
"רוב החוקים שחוקקו הם פרסונליים? לא, לא, לא". 

רוני דניאל: גם נתניהו מנסה לעשות מהלכים שהוא עוקף את הדמוקרטיה אז הוא 'קוזאק נגזל'?
"אותי אתה לא צריך לשכנע אותי, הביקורת שלי על מהלכים מסוג זה אני משמיעה ואומרתי אבל זה לא יכול להכשיר את הצדקנים והטהרנים שפתאום עכשיו אחרי שהם מבקרים את נתניהו ואומרים איך הוא עושה ולמה הוא עושה, הם עכשיו באים ומנסים לעשות בדיוק מעשה מהסוג הזה שהוא פסול מבחינה דמוקרטית".