ראש הממשלה בנימין נתניהו הכריז היום (חמישי) כי עד יום ראשון יקים שר האוצר קרן חירום לסיוע תזרימי לעסקים שהם חיוניים לתפקוד המשק. ראש הממשלה אמר את הדברים במהלך דיון המשך בראשותו בנושא ההיערכות הכלכלית להשלכות נגיף הקורונה, בהשתתפות שר האוצר, שר הכלכלה, נגיד בנק ישראל, ר' המל"ל ומנכ"לי משרדים, בלשכת רה"מ בירושלים.

בפתח הדיון אמר רה"מ נתניהו: "לאור ההנחיות שהוצאנו אתמול ממטה הטיפול בנגיף הקורונה, אני מבקש מכולם להישמע להוראות שהוציא משרד הבריאות. הישיבה הזאת היא דיון המשך, לטיפול שאנחנו עושים באתגר הכלכלי שמציב הקורונה. אני אתן קודם כל את החדשות הטובות. החדשות הטובות הן שהמשק הישראלי נמצא במצב טוב, אפילו טוב מאוד. אנחנו מתחילים את המשבר הזה במצב של משק איתן מאוד, וזה כמובן נכון ביחס לכמעט כל מדינות המערב. החדשות הלא טובות זה שאף אחד לא יודע איך האפידמיה הזאת תתפשט, לאן היא תגיע ואיזה מחירים היא תגבה גם מבחינה כלכלית. לכן אנחנו נערכים לקראת מה שכבר קרה, ולקראת מה שיכול לקרות".

עוד אמר ראש הממשלה, כי "עד יום ראשון שר האוצר יקים קרן חירום לסיוע תזרימי לעסקים שהם חיוניים לתפקוד המשק. הצעד הבא יהיה שככל שיתפתח המשבר, משרד האוצר, בתיאום עם בנק ישראל, יציע כלים לסיוע תזרימי לעסקים שנקלעו למצוקה בעקבות המשבר. כאמור, אני חושב שאנחנו מטפלים במשבר הזה גם מבחינה בריאותית וגם מבחינה כלכלית, בצד הטוב ביותר, אבל אין זה אומר שאין בפנינו אתגרים גדולים. גם בעניין הזה אני מבקש מהחברות, נשות ואנשי העסקים, מבעלי העסקים, לפעול בתיאום עם משרדי הממשלה. להישמע גם להנחיות, ולהיות ערוכים". 

דיון המשך בעניין השפעת נגיף הקורונה על העסקים (צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ)
דיון המשך בעניין השפעת נגיף הקורונה על העסקים (צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ)

בתוך כך, יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, התייחס לסוגיית ההתמודדות של המשק הישראלי עם ההשלכות הכלכליות של הקורונה והשפעתן על העובדים, במהלכו ביקש מנתניהו להכריז על חבילת סיוע מקיפה, מתן הלוואות בלון מטעם המדינה לעסקים שנקלעו למצוקה ופתרון גורף לתשלום דמי מחלה מהיום הראשון לכל העובדים שנמצאים בבידוד.

בסיום הישיבה, יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד אמר כי: "ענפי התעופה והתיירות ספגו פגיעה אנושה, החלו פיטורי אלפי עובדים ותעשיות שלמות נמצאות פסע לפני משבר אך איש אינו עושה דבר כדי לתת למשק אוויר להמשך קיומו. אני מצפה מראש הממשלה להכריז על חבילת סיוע מקיפה לענפים שנקלעו למצוקה, כפי שעשתה ממשלת אנגליה".

יו"ר ההסתדרות ציין כי "קריסה כלכלית של ענפים שונים, עשויה להשפיע על החיים של כל אזרחי ישראל. זה עלול להביא לאבטלה ולמיתון והמדינה צריכה להעמיד הלוואות 'בלון' שיאפשרו לחברות במצוקה לשרוד את המשבר הנוכחי".