סגן אלוף (במיל'), עו"ד הולי שוורץ,  שירתה בפרקליטות הצבאית למעלה מ-20 שנה במגוון תפקידים בכירים, ביניהם פרקליטת פיקוד צפון וחיל הים וכיום בעלת משרד שעוסק בייצוג וליווי חיילים ומשרתי קבע בבתי דין צבאיים. שוורץ שוחחה עם טל לב רם ב-103FM על השינויים בזירה המשפטית בצבא: "אנחנו במקום הרבה יותר טוב מהמקום בו היינו".

שוורץ זכתה לראות את מערכת המשפט הצבאית משני קצותיה ולטענתה 'דברים שרואים מכאן לא רואים משם'. "מלראות בעיקר את האינטרס הציבורי מול העיניים, עכשיו אני רואה יותר את החייל, הקצין, המשפחה שלו ואת המניעים שהובילו אותו לסיטואציה. כשאתה שומע את הסיפור מהצד של החייל יש היבטים נוספים שאתה נחשף אליהם, שבתור פרקליט אתה פחות רואה אותם".

בניסין לעמוד על הסיבות שהובילו למדיניות הנוקשה והמחמירה של הצבא אמרה: "הייתה אמירה שהשירות בצבא הוא חובה, פחות הייתה הבנה למי שנסיבות החיים לא מאפשרות לו את זה. למי שאין לו את אותה נקודת הפתיחה כמו לכולם. הצבא הוא מערכת עם נורמות מאוד סדורות, עם קווים ברורים, ברור איפה עובר הקו האדום, והמערכת לא תמיד סלחנית כלפי מי שעובר על הקווים האלה".

בהמשך דנו בנושא העריקות והשינויים שחלו בהקשרו במערכת המשפט הצבאית, "הרעיון הוא לראות איך אנחנו משלבים את החייל חזרה לשירות תקין, במקום ללכת במסלול הרגיל של כתב אישום, מאסר, אולי העפה מהיחידה. כתב אישום שמשמעותו במקרים רבים הוא גם רישום פלילי וגם במקרים רבים בסוף הם נפלטים החוצה מהצבא" הסבירה שוורץ.

"כמערכת, מה הרווחנו? החתמנו אותך ברישום פלילי, עפת מהצבא, תחושת המסוגלות האישית שלך נפגעת, שוב יש מקום שלא הצלחת בו, עוד מקום שהעיף אותך ממנו, ואז אנחנו פולטים אותו לחברה עם אפס יכולת, אפס מסוגלות ואפס נכונות להשתלב בצבא. חייל כזה שעף אין לו זכויות של חייל משוחרר, עם מה הוא מתחיל את החיים?"

לב רם הציג בפניה את העמדה הנגדית לפיה הצבא צריך לעסוק בעניינים צבאיים ולא בענייני חברה. על כך השיבה: "מתוך ההנחה שאנחנו מגייסים את כולם, אנחנו צריכים להבין כצבא וכחברה שלא כולנו מתחילים מאותה נקודת פתיחה. פה נכנס בית הדין המשלב שעובד עם גורמי הרווחה ורשויות אחרות שביחד נותנים את המעטפת הזאת לחייל שתאפשר לו לסיים את השירות בצורה תקינה".

בנוגע לצפיפות בבתי הכלא: "אין ספק שלצבא יש נורמות וקווים מאוד ברורים והמשמעת נוקשה ולא בכדי. צריך לשמור על הכללים כדי שלא תהיה עבריינות, והרבה פעמים מקפידים 'קלה כחמורה'. לפעמים אתה יכול למצוא את עצמך על כומתה בכלא, אם היו לך עבירות מקדימות".

והתייחסו לסוגיית החקירות במצ"ח: "חקירות מצ"ח נפתחות על דברים שמשטרת ישראל לא הייתה פותחת בגינן חקירה, ובמקרים מסוימים הייתה מגחכת. חקירת מצ"ח היא חקירה פלילית לכל דבר ועניין. לוקחים לך את הטלפון, זה יכול להיות שעות על גבי שעות, שואלים אותך אם אתה מוכן שיחפשו לך בסלולרי, לא נעים. כל הסדר חקיקתי מטבעו הוא פשרה משפטית או פוליטית לעיתים. יש חשיבה על לנסות לראות איך משנים את זה ומתאימים את זה יותר לבתי הדין הצבאיים, אבל אנחנו במקום הרבה יותר טוב מהמקום בו היינו לפני 2011".