נכדי בן החמש אינו צורך תרופות באופן קבוע, וכבר למעלה משבועיים סובל מיובש חמור בפנים כף היד. אני מאוד מודאגת, ומנסה להבין למה זה קורה, ואיך אפשר לסייע לו. מה דעתך?
"יובש על גב כף היד אופייני לאנשים מבוגרים או לכאלה שמתעסקים בחומרים כימיים ועלולים לפתח רגישות. לעומת זאת, יובש בחלק הפנימי של כף היד יכול להופיע בעת קונטקט דרמטיטיס, אלרגיה או רגישות לחומר מסוים. ייתכן והנכד שלך משחק עם פלסטלינה או חומר אחר שגורם לו לרגישות. מעבר לזה יכול מאוד להיות שהוא רגיש למזון שגורם לתופעה זו. אני ממליץ לפנות לרופא המשפחה, לבצע בדיקת רגישות למזון, ולבדוק באילו משחקים הוא משחק במהלך היום שלו".

אבי בן ה־67 בחר להפוך לפני כעשור לצמחוני, ומאז אוכל מזון מאוד לא בריא. הוא לא עושה ספורט, מסרב לפנות לדיאטנית, והתזונה שלו מורכבת בעיקר מצ'יפס ופחמימות ריקות. אני חוששת שהוא ימות בגיל צעיר ומדברת איתו על הנושא בכל הזדמנות, אבל הוא לא משתף פעולה ונדמה שהוא טומן את הראש בחול. איך אוכל לעזור לו?
"הדאגה שלך לאביך מאוד טבעית, אבל אל תשכחי שמדובר באדם צלול שיודע מה הוא עושה. אני מציע שתפסיקי לדבר איתו על זה, ותבקשי מקרוב משפחה נוסף לדבר איתו על זה. בינתיים, נסי לגרום לזה שהוא יאכל יותר ירקות בכדי להעשיר את התזונה שלו בסיבים תזונתיים. אם תראי שזה לא עוזר לך, תמיד תוכלי לפנות לקבלת סיוע מרופא המשפחה שלו שיוכל להקשיב לך ולהפנות את אביך לבדיקות, ובהתאם לתוצאות להמליץ לו לשנות את התזונה".

כבר חצי שנה שאני סובלת מסינוסיטיס. בעקבות כך אני חווה כאבי ראש איומים שמביאים אותי עד מצב של חוסר תפקוד, עם ליחה שחונקת לי את הגרון ומקשה עליי לבלוע. הרופא אמר לי לקחת אנטיביוטיקה פעמיים בארבעה חודשים, למשך עשרה ימים בכל פעם. זה אומנם שיפר את המצב, אבל בחודשיים האחרונים שוב התחיל לכאוב לי. עברתי בדיקת C.T ואחד הממצאים הראה שאני סובלת ממלאות בסינוס ספנואידלי. מה זה אומר?
"זה אומר שעדיין יש לך דלקת. יש לנו כמה חללים בגולגולת ויש מערות פנים, שחלקן נמצאות מתחת ללחיים ומתחת לעצם המצח, וחלקן נמצאות עמוק יותר ברצפת הגולגולת. אם יש באזור הזה מלאות, סימן שיש שם דלקת או מצב אלרגי עם גודש, ואז צריכים לקחת אנטיביוטיקה ולפעמים לשלב גם תרופות נגד אלרגיה. הטיפול במלאות יכול להיות על ידי אנטיביוטיקה או על ידי טיפול בתרופות אנטי־אלרגניות, כמו השאפות (אינהלציות) או עם תרסיס לאף. מלאות זה לא גידול ולא גוש. לפעמים יש במערות הפנים פוליפים דלקתיים שרואים בבדיקת C.T או בצילום רנטגן. באשר לעובדה שהרופא רשם לך פעמיים אנטיביוטיקה בארבעה חודשים – זה הגיוני. יש כאלה שיש להם סינוסיטיס כמה פעמים בשנה ויש אנשים שאין להם את זה אף פעם בחיים. כנראה שאת רגישה". 

אני בת 50. באחרונה נרשמתי לסטודיו לחיטוב והתחלתי להרגיש כאבים בגב התחתון, זאת למרות שאני רוקדת באופן קבוע במשך שנים. אני מאוד מרוצה מהסטודיו ומשתתפת בשיעורי אירובי וזומבה אחד אחרי השני, כשעתיים ביום, אך בזמן האחרון הכאבים הפכו לבלתי נסבלים. מה עליי לעשות?
"בגיל 50 יש שינויים ניווניים בשרירים שלנו, ומסוכן לקפוץ מאימון אחד לשני מבלי לתת לגוף לנוח. אם את סובלת מכאבי ברכיים, כנראה שהשילוב בין הזומבה לאירובי לא מתאים לך. ייתכן שיש תנועות שאת מבצעת והן לא טובות לגופך. אפשרי מאוד שאת מפעילה לא נכון את הברכיים והגב במהלך האימונים. איני יודע אילו תרגילים את מבצעת אך עלייך להקשיב לגופך ולפעול בהתאם. אני ממליץ לך לבצע שיעור אחד ביום ולשלב טיפול לגב התחתון ולברכיים. כך תוכלי לתת לגופך לנוח ולהתאושש ותבני את השרירים בהתאם".