בימי הביניים הסיתו נגד יהודים והאשימו אותם בהפצה מכוונת של מחלות כדי לחסל גויים, ואילו אריה אלדד השמיץ אותי בשבוע שעבר ("מעריב", 28 בפברואר) על ניסיוני להגן על חרדים ואחרים מהתפשטות וירוס הקורונה - בגלל מידע שהגיע מהתקשורת החרדית עצמה. 

ב־20 בפברואר העלה האתר "כיכר השבת" סרטון וידאו שהציג תפילה משותפת של הצליינים הקוריאנים (החולים) יחד עם חרדים במערת המכפלה, שנערכה שבוע קודם. כה אירוני - תפילה לחיסול נגיף הקורונה. ומדוע התפילה במערה חשובה בקשר להפצת הנגיף? הרי הצליינים ביקרו בכ־20 אתרים נוצריים, אך מספר המבקרים היהודים בהם מועט. הקוריאנים ביקרו גם בקיסריה, במצדה, בפארק תמנע ובתל באר שבע - מקומות פתוחים ופחות מסוכנים להדבקה. הביקור במערת המכפלה שונה. זהו מקום סגור, הקוריאנים היו בקרבה פיזית למארחים היהודים, ודי בעיטוש או בשיעול כדי להפיץ את הנגיף, שעלול "לחיות" מחוץ לתא חי עד תשעה ימים - על כיסאות ושולחנות, על וילונות ועל מזוזות. 

אלפי יהודים מבקרים במערת המכפלה בכל שבוע. די במאות מהם - רובם חרדים ודתיים שביקרו במערה בין 13 ל־20 בפברואר - כדי לסכן בהדבקה. הסיכוי שחרדים מתל אביב יגיעו למערה אפסי לעומת הסיכוי של מבקרים מהיישובים הדתיים הגדולים, אלה שמניתי בפוסט המושמץ: ביתר עילית, מודיעין עילית, אלעד, בית שמש, בני ברק, שכונות באשדוד ובירושלים. רוב המבקרים במערה חזרו ליישובים הצפופים הללו, ונגיף הקורונה מדביק בממוצע שניים עד ארבעה בני אדם באמצעות כל נשא. 

הקריאה שלי לבודד את המקומות האלה עד יעבור זעם לא הובנה. לא שמעתי שמישהו באיטליה או בסין ביקר את השלטונות על בידוד יישובים, ובסין זה כבר מתחיל להצליח. בכל מקרה, מדובר על ימי בידוד אחדים. אנטישמיות? רדיפת יהודים על הרעלת בארות? קריאה לפוגרומים? כל זה ממוחו הקודח של אלדד. 

קבוצת המחקר שלי חוקרת כבר שבועות כיצד אפשר לפתח תרופות שיחסמו את הווירוס. אין עדיין פתרונות, אך נראה שאנחנו קרובים יותר לגילוי תרופה (לא חיסון) מחוקרים אחרים בעולם. ההצעה שלי מבוססת מדעית - גם על הווירוס, גם על תורת הסיכויים - יותר מכל הטיעונים של מי שהגיבו נגדה. ומי שגינה אותי במילים בוטות, לרבות האוניברסיטה שלי, העברית בירושלים - גילה בורות, התקרנפות או רוע לב. 

החמור מכל: שום עיתונאי לא טרח לבדוק מדוע משרד הבריאות לא פעל כלל בעניין המערה. המשרד שבעבר קרא לנקות ולטהר מזוזות כדי שלא יעבירו מחלות וקורא עתה לבידוד עצמי של כל מי ששב מאיטליה וממקומות אחרים - לא קרא למי שביקרו במערת המכפלה במקביל לקוריאנים להגיע לבדיקה או לבודד את עצמם? האם ייתכן ששר הבריאות ליצמן חשש מפאניקה שתגרום לחרדים רבים להישאר בבית ביום הבחירות ולא להגיע לקלפיות?